היכן עובר קו הגבול המצרי. - הנה אנוכי נוגף את כל גבולך בצפרדעים (ז, כז) | פורום אוצר התורה

היכן עובר קו הגבול המצרי. - הנה אנוכי נוגף את כל גבולך בצפרדעים (ז, כז)

כותרת האשכול

אור חדש

משתמש רגיל
הודעות
91
תודות
268
נקודות
46
מהי הלשון "כל גבולך"? ומדוע לא נאמר פשוט, "כל ארצך"?

במדרש מבואר שהייתה מחלוקת בין מצרים לשכנותיה, היכן עובר קו הגבול בין המדינות. ובאה מכת צפרדע ופתרה מחלוקת זו, שכן הגבול נקבע לפי מקום הגעת הצפרדעים (בכל מקום שאליו הגיעו הצפרדעים, מצרים היא, ובמקומות שלא היו צפרדעים, אין זו מצרים). ולכך רומז הכתוב באומרו "כל גבולך" – מכת הצפרדעים הייתה כה מדויקת, שהגבול בין מצרים לשכנותיה נקבע לפי הצפרדעים.

אלא שכבר הקשו על כך, הרי עניין הגבול מוזכר לא רק במכת צפרדע, אלא גם לאחר מכן במכת ארבה ("הנני מביא מחר ארבה בגבולך"), ושם, הלוא כבר לא הייתה המחלוקת הנ"ל על הגבולות (שהרי כבר נפתרה כאמור במכת צפרדע) ומדוע נאמר שם "גבולך"?

ראיתי תירוץ יפה על כך בשם הרב מטשעבין – בין מכת צפרדע למכת ארבה, הייתה בינתיים מכת ברד, ובמכת הברד נשברו כל העצים שסומנו לשם גבול לאחר מכת צפרדע; ומהי הראיה לכך? שכך מפורש בספר תהלים: בתהלים קה, לב-לג, נאמר על מכת ברד "נתן גשמיהם ברד… וישבר עץ גבולם". מפסוק זה רואים במפורש, שמכת הברד, אשר כאמור קדמה לארבה, שיברה את אותם עמודים ועצים שסומנו לשם גבול לאחר מכת צפרדע (וזהו "וישבר עץ גבולם" האמור בתהלים על מכת ברד).

וזוהי אם כן התשובה, מדוע עניין הגבול מוזכר גם במכת ארבה: משה מודיע לפרעה, שכשם שבמכת צפרדע סומנו הגבולות ע"י הגעת הצפרדע, כך גם על ידי מכת הארבה (שבאה מייד אחרי מכת הברד, אשר כאמור שיברה את הגבול) יסומנו שוב גבולות מצרים בשנית (לפי מקומות הגעת הארבה) ויוחזרו על כנם..
 
אלא שכבר הקשו על כך, הרי עניין הגבול מוזכר לא רק במכת צפרדע, אלא גם לאחר מכן במכת ארבה ("הנני מביא מחר ארבה בגבולך")
ואכן המדרש רבה חוזר שוב במכת הארבה ואומר שע"י מכת הארבה נעשה שלום בין מצרים לכוש
 
חזור
חלק עליון