יסורין בלא תשובה | פורום אוצר התורה

יסורין בלא תשובה

כותרת האשכול

זוטא

משתמש רגיל
פרסם מאמר
הודעות
72
תודות
191
נקודות
76
בגמ' יומא פו א שאל רבי מתיא בן חרש את רבי אלעזר בן עזריה ברומי: שמעת ארבעה חלוקי כפרה שהיה רבי ישמעאל דורש? אמר: שלשה הן, ותשובה עם כל אחד ואחד וכו' עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה - תשובה ויום הכפורים תולין, ויסורין ממרקין, וכו' ומשמע דאף היסורין אינם מכפרים לבד אלא עם התשובה
וכ"כ הערוך לנר [מכות יג ב] וז"ל אבל מכל מקום מלקות בלא תשובה לא מהני כמו דלא מהני ייסורין בלא תשובה לכפר עון כרת עכ"ל וכ"כ בקרבן העדה [סנהדרין פ"י ה"א ד"ה מפני שנתייסר בבנו הבכור] וז"ל שנהרג בחייו ולא הועילו היסורין אלא שימנה עם המלכים אבל לא לעה"ב דייסורין בלא תשובה אינן מכפרים אלא מחצה
אולם יש לעיין מהא דאיתא ברכות ה. דילפנין דיסורין ממרקין עוונותיו של אדם ק"ו משן ועין מה שן ועין שהן אחד מאבריו של אדם - עבד יוצא בהן לחרות, יסורין שממרקין כל גופו של אדם - על אחת כמה וכמה ואי ילפינן מהתם לכאו' יש ללמוד אף היכא שלא עשה תשובה שהרי בשן ועין יוצא לחירות אף ללא תשובה ויל"ע.
 
כל מה שיסורין ממרקין ללא תשובה בגמ' בברכות, הוא על חטאים פשוטים, ולא על כריתות (אע״פ שבגמ' כתוב כל), כמו שהבאת למעשה מהערוך לנר
כמו דלא מהני ייסורין בלא תשובה לכפר עון כרת
וזה חשבון ע״פ הסוגיות, ולמעשה יוצא, שהיסורין הם מקבילים לשעיר ביוה״כ (גבו״א) שמכפר גם ללא תשובה, אך לא על כריתות.
 
כל מה שיסורין ממרקין ללא תשובה בגמ' בברכות, הוא על חטאים פשוטים, ולא על כריתות (אע״פ שבגמ' כתוב כל), כמו שהבאת למעשה מהערוך לנר

וזה חשבון ע״פ הסוגיות, ולמעשה יוצא, שהיסורין הם מקבילים לשעיר ביוה״כ (גבו״א) שמכפר גם ללא תשובה, אך לא על כריתות.
יש"כ
אמנם יש בזה קצת מן ההיגיון שהרי לפי דבריך דבברכות לא מיירי ביסורין על עוון כרת יש לשאול שהרי מוכח מהגמ' דעניין זה שיסורין ממרקין צריך ללומדו בק"ו [או בג"ש דברית מלח עי"ש] ולא היינו אומרים זאת ללא לימוד א"כ מהיכן ילפינן דיסורין ממרקין בעוון כרת שהרי מוכח שעוון כרת יותר חמור שלא מועיל לו יסורין בלא תשובה וע"כ שהוא לא בכלל הק"ו וא"כ מנא לן שיסורין ממרקין בעוון כרת
אלא צ"ל דהא דמבואר דללא ק"ו לא הוה ידעינן דיסורין ממרקין היינו בלא תשובה ולכך בעינן ללימוד ק"ו או ג"ש אך בעוון כרת דלא מהני יסורין בלא תשובה לא בעינן למילף מק"ו דזה פשיטא דממרקין עוונותיו של אדם
אולם יש לעיין בהבנה זו שהרי מדוע יהיה כל כך פשוט ללא צורך בלימוד שיסורין עם תשובה ממרקין עוונותיו של אדם שהרי אם תשובה לבד לא מועילה ויסורין לבד לא מועילים מנא לן שע"י צירופם יחד יסורין ממרקין
ועוד שהרי ידוע שאין היסורין אלא פועל יוצא מן העוון כלו' שאדם עובר עבירה הוא בורא משחית ואותו משחית בא ליפרע את מזונו וקיומו מאותו אדם וזה ע"י יסורין וכמו שכתב בתומר דבורה וז"ל שהרי לא יעשה האדם עון שלא יברא משחית כדתנן העובר עבירה אחת קנה לו קטגור אחד והרי אותו קטגור עומד לפני הקדוש ברוך הוא ואומר פלוני עשאני ואין בריה מתקיימת בעולם אלא בשפעו של הקדוש ברוך הוא והרי המשחית הזה עומד לפניו ובמה מתקיים, הדין נותן שיאמר הקדוש ברוך הוא איני זן משחיתים ילך אצל מי שעשאו ויתפרנס ממנו והיה המשחית יורד מיד ונוטל נשמתו או כורתו או נענש עליו כפי עונשו עד שיתבטל המשחית ההוא ואין הקדוש ברוך הוא עושה כן אלא נושא וסובל העון וכמו שהוא זן העולם כולו זן ומפרנס המשחית הזה עכ"ל
וא"כ הרי שהיסורין הם מכח אותו משחית שנוצר ותובע את מזונו ממי שבראו ומדוע יהא פשוט מסברא שיסורין גם ממרקין עוונותיו שהרי יש לומר שהיסורין הם מוכרחים בשביל לקיים את אותו משחית ואכתי עוונו עליו ובמה ימורק?
 
חזור
חלק עליון