יש לחקור - אות א' | פורום אוצר התורה

יש לחקור - אות א'

כותרת האשכול

יש לחקור

משתמש חדש
הודעות
14
תודות
37
נקודות
13
אונס
יש לחקור באנוס לעשות עבירה האם זה רק פטור מעונש או דילמא שלא מיקרי עבירה. (חמדת שלמה. בית האוצר כלל כד)

יש לחקור באנוס לא לעשות מצוה האם נקרא שעשה את המצוה או שלא נחשב שעשה את המצוה אלא שלא נענש על זה שלא קיימה. (בית האוצר כלל כו).

אונן
יש לחקור בהא דאונן פטור מן המצוות האם הוא פטור ממש והוי כקטן או"ד שחייב במצוות אלא שאינו נענש על אי עשיית מצוות אחרות כי הוא עוסק במצווה של אוננות. (אחרונים)

אבר מן החי
יש לחקור בדין דגידים ועצמות מצטרפין לכשיעור איסור אבמ"ה, האם הוא מדין שגידים ועצמות גם נאסרו באיסור אבמה"ח או דילמא רק הבשר אסור אלא שגידים ועצמות מצטרפין בשביל שיהיה לזה שם אבר שהרי אם יטלו את הגידים והעצמות יפקע לזה שם אבר. (אחרונים)

איסור קורבה
יש לחקור מה אוסר את האשה לקרובי בעלה לאחר שמת האם האישות שהייתה בינה לבינו בעודו בחיים או"ד שגם לאחר מיתתו נמשך אישות מסוימת לענין שלא תתחתן עם קרוביו. (בית האוצר כלל קנא)

אשירה
יש לחקור בהא דאשירה בעי שריפה האם הוי מדין הע"ז שבו או מדין האיסורי הנאה שבו. (אחרונים)

אנוסה
יש לחקור בעשה ד"ולא תהיה לאשה" האם זה עשה שישאנה ואחרי שנשאה קיים עשה זה אלא שיש איסור לגרשה מקרא לא יוכל לשלחה, או"ד שזה עשה תמידי וכשמגרשה עובר גם על העשה דלו תהיה לאשה. (אפיקי ים סימן מא)

יש לחקור בכהן שגירש אנוסתו האם אין עליו חיוב כלל להחזירה או דגם הוא מחוייב בהעשה ורק דאריה רביעה עליה (אפיקי ים שם)

אוסר
יש לחקור בהא דאמרינן אין אדם אוסר דבר שאינו שלו האם החיסרון הוא בזה שזה לא שלו או בזה שזה של חבירו. (אחרונים)

אונאה
יש לחקור באיסורי הנאה האם הוא איסור של גזל או שהוא איסור חדש. (עיין גר"ח).

אכילת תרומה
יש לחקור בהא דכתיב דאכילת תרומה הוי מצוה האם גם אשתו ועבדיו מקיימים בזה מצוה או שאין להם מצוה ורק אין להם איסור לאכלו. (בית האוצר כלל קסז)

אכילת גזל
יש לחקור באכילת גזילה האם הוי איסור אכילה שכיון שהוא גזל אסור לאוכלו והוי כמו איסורי אכילה או שהאכילה לא הוי אלא איסור של גזילה. (ר' אלחנן וסרמן).

אין נפרעין
יש לחקור בהא דאין נפרעין מנכסים משעובדים במקום שיש בני חורין האם היינו שפוקע השיעבוד מהנכסים המשועבדים או"ד שלא פקע השיעבוד אלא שיש דין קדימה לגבות מהנכסים בני חורין. (גרנ"ט סימן קלג).

אשת איש
יש לחקור בהא דאשה ניתרת במיתת בעלה האם המיתה מתרת או שכשאין לה בעל פקע האישות וניתרת ממילא. (אחרונים)

יש לחקור באיסור אשת איש האם האיסור הוא בכל רגע ורגע שהיא אשתו או שמתחילה שקידשה חל האיסור לעולם. (ר' אלחנן וסרמן)

יש לחקור האם האישות נמשכת גם כשמת הבעל או"ד כשמת פקע האישות. (בית האוצר מערכת א"י כלל קנ"א)

יש לחקור בהא דחייב הבעל לאשתו שאר כסות ועונה האם חיובים אלו הוי חלק מהחלות אישות שכשקידשה חייב עצמו באלו החיובים או שהוא מידי דממילא שכיון שהיא אשתו חייב באלו הדברים. (ר' חיים שמואלביץ)

אם אינו ענין
יש לחקור במה דאמרינן אם אינו ענין לזה תנהו ענין לזה, האם הפסוק הראשון לגופו והשני לדרשא, או שכיון שאין מוקדם ומאוחר בתורה יתכן שהשני לעיקר הדין והראשון לדרשה. (בית האוצר כלל קפב)

איסורים
יש לחקור האם האיסורים דרבנן הם איסורי גברא שאסרו את האדם לעשות את המעשה האסור, או איסורי חפצא שאסרו את החפץ. (אחרונים. בית האוצר כלל קפב)

איסורים מקומיים
יש לחקור האם האיסורים הזמניים הם איסורי גברא או איסורי חפצא. (בית האוצר מערכת א-י כלל קכב)

איסורים זמניים
יש לחקור האם האיסורים המקומיים כגון מע"ש וביכורים הם איסורי חפצא או איסורי גברא. (שם כלל קכה)

איסורי מעשה
יש לחקור באיסורים שאסרה התורה את המעשה כגון מברך השם ולא את החפצא האם נקרא איסורי גברא או שגם בזה שייך לקרוא לזה איסורי חפצא. (שם כלל קכז)

מצוה שאסורה באיזה זמן
יש לחקור במצוה שאסור לעשותה באיזה זמן האם האיסור מסלק את השם זמן ונקרא שאין זה זמן המצוה או שהאיסור לא מסלק לזה את השם זמן וכן הוי זמן המצוה אלא שיש איסור לעשותה. (בית האוצר כלל קכא)

אשירה
יש לחקור בהא דאשירה בעי שריפה האם הוי מדין העבודה זרה שבה או מדין האיסורי הנאה שבה. (אחרונים)

אשתו כגופו
יש לחקור במאי דאמרינן אשתו כגופו האם בעלה כגופה או לאו. (בית האוצר מערכת א-ש כלל רז)

אשם תלוי
יש לחקור בקרבן אשם תלוי שבא על הספק האם הוי קרבן וודאי ואפילו שכלפי שמיא גליא שלא חטא או"ד שלא הוי קרבן אלא אם באמת חטא. (אחרונים)

אתרוג
יש לחקור באתרוג מורכב למה פסול האם משום חסר או משום שלא חשיב תם. (בית האוצר כלל ריט)

אורח
יש לחקור באורח שאוכל משולחן בעל הבית האם הבעה"ב מקנה לו את האוכל שאוכל או"ד שרק נותן לו זכות לאכול משלו. (בית האוצר כלל קנז)

אכילת תרומה
יש לחקור בהא דכתיב דאכילתו תרומה הוי מצוה האם גם אשתו ועבדיו מקיימים בזה מצוה או שאין להם מצוה ורק אין להם איסור לאכלו. (בית האוצר כלל קסז)

אריס
יש לחקור האם לאריס יש חלק בגוף הקרקע או שרק הוי שותף בפירות. (בית האוצר)


אתנן
יש לחקור בהאם דאם נתן לה ואחר כך בא עליה דהוי אתנן, אימתי חל השם אתנן האם כבר בשעה שנתן לה או רק בשעת הביאה (אחרונים)


אני מבקש את עזרת הציבור, להוסיף חקירות וספיקות בכל אשכול לפי הנושא או האות שעליה נפתח האשכול.
 
צריך להגדיר מה נקרא 'חקירה' ומה נקרא 'ספק' או 'מחלוקת' או 'חיסרון ידיעה'

לדוגמא נכתב למעלה בערך 'אתרוג' חקירה אם הוא פסול משום לקיחה תמה או חסר, זה לא חקירה כי אין גמרא שפסול, אלא נחלקו האחרונים בדינו ויש שפסלו מצד זה ויש מצד אחר.
 
לדוגמא נכתב למעלה בערך 'אתרוג' חקירה אם הוא פסול משום לקיחה תמה או חסר, זה לא חקירה כי אין גמרא שפסול, אלא נחלקו האחרונים בדינו ויש שפסלו מצד זה ויש מצד אחר.
מהי סיבת הפסול.
 
מהי סיבת הפסול.
1. נשמט ממני מקודם. יש''כ על האוסף המרשים של החקירות!
2. כשדנים על דין ברור וחוקרים במהותו וענינו לזה מורגלים לקרוא 'חקירה', אבל לנדון או שאלה עם כמה צדדים לא קוראים חקירה [רק בספרים שנד' בפולין לפני מלחה''ע השניה, או בעלון 'מעדני אשר'].
3. אם היינו קוראים לזה חקירה אז אפשר לכתוב בלי סוף, לדוגמה: אבידה: האם חייבים להחזירה כשיש גם ספק הינוח וגם ספק שהיא מעכו''ם. זו שאלה הלכתית [אולי, לא חשבתי ע''ז] אבל זו לא חקירה.
לעומת זאת: כיבוד אב ואם: מצוה בין אדם לחבירו או בין אדם למקום. זו כבר חקירה.
 
ולבקשת מעכ''ת. כמה חקירות באות א'.
אנן סהדי. האם יש לזה גדר של עדות או רק הוכחה.
אין הקב''ה מביא תקלה ע''י צדיקים. האם אפשר לסמוך ע''ז כראיה או שזה רק ידיעת ההנהגה.
אסמכתא [בדרשות]. מקור אמיתי או סימנא בעלמא.
אותיות [א- ב] האם לימודם בגדר ת''ת או הכשר מצוה בעלמא
אבות לפני מ''ת. יש להם דין ישראל או דין עכו''ם.
אבלות. המיתה מחייבת או העדר האדם החי.
אגב [קנין] כמעשה קנין על המטלטלין או שנטפלים בחלות הקנין.
אודיתא. מעשה קנין, או שרק נעשה שלו.
אונאה. הרחבה לדין גזל, או חיוב מחודש.
אין אדם אוסר דבר שאינו שלו. מחמת שבעלות האחר מעכבת או מחמת שהאוסר לא בעלים.

וכמובן דיש עוד הרבה אין קץ.
 
ולבקשת מעכ''ת. כמה חקירות באות א'.
אנן סהדי. האם יש לזה גדר של עדות או רק הוכחה.
אין הקב''ה מביא תקלה ע''י צדיקים. האם אפשר לסמוך ע''ז כראיה או שזה רק ידיעת ההנהגה.
אסמכתא [בדרשות]. מקור אמיתי או סימנא בעלמא.
אותיות [א- ב] האם לימודם בגדר ת''ת או הכשר מצוה בעלמא
אבות לפני מ''ת. יש להם דין ישראל או דין עכו''ם.
אבלות. המיתה מחייבת או העדר האדם החי.
אגב [קנין] כמעשה קנין על המטלטלין או שנטפלים בחלות הקנין.
אודיתא. מעשה קנין, או שרק נעשה שלו.
אונאה. הרחבה לדין גזל, או חיוב מחודש.
אין אדם אוסר דבר שאינו שלו. מחמת שבעלות האחר מעכבת או מחמת שהאוסר לא בעלים.

וכמובן דיש עוד הרבה אין קץ.
תודה!
 
לא הבנתי את מטרת האשכול.
להביא סתם כך חקירות בנושאים מסויימים, או להתייחס לגופו של ענין.
 
@יש לחקור אתה מכיר את הספר 'קובץ יסודות וחקירות'? כי אם לא - לך תשיג אותו ותרווה רוב נחת.
מכיר. אבל הקונספט כאן הוא משהו אחר.
יש מאות חקירות שהוא לא כותב וב"ה בקובץ שהוציא לאור יוזכרו.
 
חזור
חלק עליון