למה לא מברכים שהחיינו על נישואין? | פורום אוצר התורה

למה לא מברכים שהחיינו על נישואין?

כותרת האשכול

בשו"ת הלכות קטנות כתוב בזה הלשון: "נמצא בכתבי הר''י בוטון ז"ל שהנושא אשה יכול לומר שהחיינו.
מדוע כיום הנושא אישה לא מברך שהחיינו?
וע' שו"ת הלכות קטנות סי' ז' וז"ל נמצא בכתבי הר"י בוטין ז"ל שהנושא אשה יכול לומר שהחיינו, וכששאלו את פי הרב אור שרגא אמר הי' להם לשאול אם יאמר דיין האמת ע"כ, וכי היכי דלא ליהויין דבריו דרך בדיחותא לבד, צ"ל כוונתו דכיון דזכה עזר לא זכה כנגדו, ומי יאמר ריק לבי זכיתי, והוא בספק מצא או מוצא, לכן אין לברך זמן. [גליוני הש"ס כתובות ז:]​
 
בשו"ת הלכות קטנות כתוב בזה הלשון: "נמצא בכתבי הר''י בוטון ז"ל שהנושא אשה יכול לומר שהחיינו.
מדוע כיום הנושא אישה לא מברך שהחיינו?
אם כבר, אז תשאל מדוע לא יברך הטוב והמיטיב, הרי גם לאשה זה שמחה.
(ולכאו' אין זה מצד שקונה אותה ככלים חדשים, שהרי אינה קנויה לו ברמה הזו)
אמנם אולי יש לחלק, שהוא יברך מצד מצוות פריה ורביה והיא לא מצווה, אך אם כן אי״ז בשעת הקידושין, כמו שהנוהגים לעשות כן היום, עושים.
 
וע' שו"ת הלכות קטנות סי' ז' וז"ל נמצא בכתבי הר"י בוטין ז"ל שהנושא אשה יכול לומר שהחיינו, וכששאלו את פי הרב אור שרגא אמר הי' להם לשאול אם יאמר דיין האמת ע"כ, וכי היכי דלא ליהויין דבריו דרך בדיחותא לבד, צ"ל כוונתו דכיון דזכה עזר לא זכה כנגדו, ומי יאמר ריק לבי זכיתי, והוא בספק מצא או מוצא, לכן אין לברך זמן. [גליוני הש"ס כתובות ז:]​

אם כבר, אז תשאל מדוע לא יברך הטוב והמיטיב, הרי גם לאשה זה שמחה.
(ולכאו' אין זה מצד שקונה אותה ככלים חדשים, שהרי אינה קנויה לו ברמה הזו)
אמנם אולי יש לחלק, שהוא יברך מצד מצוות פריה ורביה והיא לא מצווה, אך אם כן אי״ז בשעת הקידושין, כמו שהנוהגים לעשות כן היום, עושים.
זכור לי ביאור נחמד בתשו' ההלק"ט
שכיון ששאל על ברכת שהחיינו ולא על הטוב והמטיב שהוא על הטבה משותפת לשניהם על כן יש לו לשאול על ברכת דיין האמת
 
חזור
חלק עליון