למה קוראים לשבת פרשת בשלח שבת שירה? | פורום אוצר התורה

למה קוראים לשבת פרשת בשלח שבת שירה?

כותרת האשכול

למה קוראים לשבת פרשת בשלח 'שבת שירה'. ואם בגלל שקורין בו פסוקי השירה, אז למה כל שבת לא נקרא על שם העניין שקורין בו?
כי שירת הים זה לא 'עוד עניין'
למה לא מתייחסים ככה לכל העניינים שהנם שונים (לא רציתי לכתוב חשובים כי כידוע)? זו באמת שאלה
 
למה קוראים לשבת פרשת בשלח 'שבת שירה'. ואם בגלל שקורין בו פסוקי השירה, אז למה כל שבת לא נקרא על שם העניין שקורין בו?

בליל שבת שירה אחר התפילה פתח ואמר שהרב הקדוש מו"ה יצחק מווארקי ז"ל הקשה לו למה נקרא שם השבת בפי העולם בשם 'שבת שירה' כיון שאינו לפי הזמן, ואם מחמת שקורין פרשה זו בשבת זה, כיון שאינו זמן המאורע, יקראו נמי שאר הפרשיות שקורין בתורה, כמו פרשת יתרו יקרא 'פרשת קבלת התורה', ואם כן חזינן שאין הקריאה בתורה גורמת השם, אלא הזמן, כמו ארבע פרשיות. והשיב לו בקיצור, כיון שראינו שינוי בהשירה בענין הכתיבה בתורה, שנכתבת אריח על גבי לבינה (מגילה ט"ז ע"ב), והכל הוא בתורה. ובעיני ראיתי שהיה רוקד ממש בקבלת שבת זו בשמחה רבה, מה שלא היה דרכו בכל השנה. [רמתים צופים מערכת הרה"ק בעל חי' הרי"ם אות ז']
 
אם הבנתי כוונתו לאשורו, פענוח הר"ת הוא "פוק חזי מאי עמא דבר".
וזה אינו טענה, דהרי מצאנו שהעם קוראים לשבת שבין ראש השנה ליום הכיפורים "שבת תשובה", ושם הוא בוודאי שבשתא שנובעת מהשם "שבת שובה" על שום הפטרת "שובה ישראל" שקוראים באותה שבת.
מכאן ראיה שבנושא שמות לשבת אין להסתמך על דברי העם.
ולכן שאילת הרב @מעיינות בעינה עומדת, מה המקור התורני לשמה של שבת זו.
 
חזור
חלק עליון