מדוע המנהג שנשים אינן נוטלות מים אחרונים? | פורום אוצר התורה

מדוע המנהג שנשים אינן נוטלות מים אחרונים?

כותרת האשכול

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 5 מאמרים
הודעות
487
תודות
1,477
נקודות
207
בדרשו (סי' קפא הע' 16) הובא משו"ת שלמת חיים השלם (סי' קעז) שלב' הטעמים המובאים במשנ"ב לחיוב נטילת מים אחרונים - נשים שוות לאנשים בזה.
והובא שם משבט הלוי (ח"ד סי' כג) שמנהג העולם הוא שאין הנשים נוטלות את ידיהן, והוא משום שרק האנשים קיבלו זאת עליהם, והנשים לא.

ואשמח לדעת אם יש בזה ביאורים נוספים.
 
בפסקי תשובות (קפא, א) מוסבר הדבר בכך, שהטעם המרכזי להחמרה בימינו במים אחרונים, הוא בעיקר מצד הקבלה ותורת הסוד ואין דרך הנשים להקפיד בחומרות שיסודן בתורת הסוד. וזה לשונו "ברם, כיוון שבזמננו אין מלח סדומית מצויה וגם בדרך כלל אוכלין בכף ומזלג והידים נשארות נקיות, ואין טעם הנטילה אלא מדברי הקבלה, לכן אין נוהגות הנשים ליזהר בה, כי אין הנשים מקפידות בחומרות שיסודם בסוד ה'…"
אולם רבי משה שטרנבוך כתב בתשובות והנהגות (ח"א סי' קעד) שלפי מה שאנו נוקטים שמים אחרונים בזמנינו גם חיובם מעיקר הדין, הוא לא מצא שום סברא לחלק בין אנשים לנשים. וכך ראה גם אצל חסידים ואנשי מעשה.
ועוד כתבו במקום אחד. אף שבארצות אשכנז היו נשים רבות שלא נהגו ליטול ידיהן למים אחרונים, וכמה גאונים לימדו זכות על מנהגן, מכל מקום דעת רוב גדולי ההוראה שנשים שוות לגמרי לאנשים בחיוב זה, שעליו דרשו רבותינו (בברכות נג:) "והתקדשתם" אלו מים ראשונים, "והייתם קדושים" אלו מים אחרונים. וכן דעת הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל, וכן דעת הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, וכן היא דעת הגרע"י. וכבר ראינו נשים רבות מזקנות בני ספרד, אשר היו מדקדקות מאד ליטול מים אחרונים, ולא חשבו להקל בזה ראש חלילה, ובודאי מנהגם הוא על פי מה שחונכו אצל אמותיהן הצדקניות בגולה.
 
ושמעתי ששאלו את הגרי"ש אלישיב מדוע אכן אין נוהגים כן, והשיב
"דע לך, שלכולם יש מקום בגיהנם"!!!
ואם במנהג כזה דבריו אמורים, על אחת כמה במנהג שנתפרש בחז"ל. מבהיל הרעיון.
 
ואם במנהג כזה דבריו אמורים, על אחת כמה במנהג שנתפרש בחז"ל. מבהיל הרעיון.
הוסיף הנ"ל שאותו רב ששאל אותו - היה נוהג לשאול הרבה שאלות את מרן הגריש"א, ואמר שאף פעם הוא לא ענה כך.
וביאר שתקיפות מרן הגריש"א בענין הנ"ל היתה ככל הנראה משום שהנשים לא מקפידות בזה ואין להם סיבה כלל להקל בזה, והוא ראה בזה זלזול בהלכה וחוסר יראת שמים.​
 
אע''ג דקי''ל 'מים אחרונים חובה', כ''ז היה דוקא בזמן שהיתה מצויה מלח סדומית, אבל בזמן הזה עיקר הטעם הוא משום נקיות לברכה, שלא לברך בידים מזוהמות כמבואר ברמב''ם. וכן נפסק בשו''ע (סימן קפא סעיף י) דבזמן שהידים נקיות מעיקר הדין אין צריך ליטול מים אחרונים, אא'כ הוא איסטניס וכו' עי''ש. וכן מבואר במשנ''ב שם ס''ק א' וב' דהאידנא אינם כ''כ חובה
אמנם בהרבה אחרונים ובגר''א מבואר דלא כהשו''ע הנ''ל שמקורו בתוספות ברכות נג: סוף פרק אלו דברים
ונראה דעיקר הטעם שאנו נוהגים מים אחרונים הוא ע''פ הסוד כמבואר בארוכה בדברי האר''י והמקובלים וכו' יעו''ש שהוא כדי לתת חלק לס''מ וכו' עי''ש
מ''מ שמא הנשים לא נהגו לחשוש בזה לעניינים שהם ע''פ הקבלה, ובפרט שע''פ הרבה פוסקים מים אחרונים אינם כ''כ חובה בזה''ז שאין מלח סדומית וכן הביא השו''ע בעצמו בס''ס קפ'א, ובמ''ב שם אות ב' בריש הסימן, ושמא הנשים לא נהגו בזה, ויש להם ע''מ שיסמכו
 
ושמעתי ששאלו את הגרי"ש אלישיב מדוע אכן אין נוהגים כן, והשיב
"דע לך, שלכולם יש מקום בגיהנם"!!!
תמוה, שכבר בתוס' איתא שאין מים אחרונים חובה בזמננו שאין מצוי מלח סדומית.
 
ערוך השולחן סימן קפא סעיף ה:
"והנה עכשיו לדינא במים אחרונים לא מיבעיא לשיטת כמה מרבותינו שמעיקר דינא יש חיוב גם בזמה"ז כמו שבארנו אלא אפילו לשיטת התוס' דליכא חיוב בזמה"ז אין ספק שכתבו כן כדי ללמד זכות על מה שלא נהגו בימיהם אבל גם רבותינו התוס' מודים דצריך גם בזמה"ז דמי יימר שמלח סדומית אינו מצוי גם עתה ויראה לי דמלח ממי הים יש בהם חשש מלח סדומית וזה שכתבו דעכשיו ליכא מלח סדומית מפני שבמדינתם היו אוכלים ממלח שחוצבים בהרים וגם עתה שם כן הוא אבל במדינתינו הרבה שאוכלים ממלח המים ויש בזה חשש מלח סדומית וגם בזוהר פינחס [ד' רמ"ו.] הזהיר על זה וכל המקובלים הזהירו על זה [מג"א סק"י] ובתשו' מן השמים לאחד מהקדמונים מבואר שכל המקיל במים אחרונים מקילים לו מזונותיו מן השמים ולכן יש ליזהר בזה מאד וכך נוהגים כל יראי ה' ויש לכל בעה"ב להזהיר לבני ביתו שיזהרו בזה".
בני ביתו הכוונה לנשים, לא?
א"כ, יש לנו מקור שבאמת צריך להזהיר אותם ליטול. [לא מהגריש"א].
 
כמדומה שבספרות ההלכה, בני ביתו הוא כפשוטו, ואינו מכוון לנשים.
"לא" לנשים?
מנין לך, "בני ביתו" בד"כ כתוב עם "בניו", "בניו ובני ביתו", ולכן יותר משמע שהכוונה לעזרת נשים.
 
הגר"ש ואזנר (בשו"ת שבט הלוי חלק ד סימן כג)
"לעניין מים אחרונים אין הבדל בין אנשים לנשים מעיקר הדין… והמנהג שאין הנשים נוטלות כל כך הוא על פי השו"ע שם, דבזמן הזה לא שייך כלל מים אחרונים, ורק מחמירים לעצמם, ונשים לא קיבלו עליהם".

פסקי תשובות (קפא, א)
"ברם, כיוון שבזמננו אין מלח סדומית מצויה וגם בדרך כלל אוכלין בכף ומזלג והידים נשארות נקיות, ואין טעם הנטילה אלא מדברי הקבלה, לכן אין נוהגות הנשים ליזהר בה, כי אין הנשים מקפידות בחומרות שיסודם בסוד ה"​
 
"לא" לנשים?
מנין לך, "בני ביתו" בד"כ כתוב עם "בניו", "בניו ובני ביתו", ולכן יותר משמע שהכוונה לעזרת נשים.
בני ביתו, הדרים בביתו, וכמה דאמרו "ויהיו עניים בני ביתך", או שמא גם שם הכוונה לעזרת נשים?
 
ממו"ר
לדעת התוס' (עירובין י"ז:) בזה"ז לא נהגו במים אחרונים דמלח סדומית אינו מצוי אצלנו, ויש הנוהגים כן, והרב נוהג ליטול מים אחרונים אך אין מחמיר שלא לדבר אחריהם [וכתב הכס"מ שכן משמע מרש"י (ברכות מ"ב. דפירש שתיכף לנט"י ברכה היינו שלא יאכל עד שיברך ברהמ"ז - משמע שרק אכילה היא הפסק), והרמב"ם (ברכות ו' כ' דלא יפסיק בין נט"י לברהמ"ז אפילו בשתית מים), והכס"מ הסביר שמקורם הוא מדאסרו להשיח רק לאחר שמזגו את הכוס, אמנם המשנ"ב נקט כמג"א (קע"ט א') המחמיר, וראה אשל אברהם שם שהסביר שנחלקו בזה הרא"ש והרמב"ם שלרא"ש הפסֵק גדול אין מחייב ברכה אחרונה והטעם דמשנטל ידיו כאילו התחיל לברך, וממילא אפילו דיבור, משא"כ לרמב"ם הפסֵק גדול מחייב לברך ברכה אחרונה אבל לא דיבור].
ברור שהמנסים לחדש שנשים גם תטולנה מים אחרונים לא הבינו שמה שהגברים נוטלים אף שלפי הפשט אין לזה מקום - הוא כי גברים לפעמים מחמירים כתורת הנסתר, אולם לנשים אין להחמיר לנהוג כתורת הנסתר.
 
שאלה: מה החטא שנחמיר שנשים יטלו מים אחרונים?
יש בזה בעיה?
מה הכעס על מי שרוצה שגם נשים ינהגו כפי הגמרא כמו שנוהגים הגברים, בלי להכנס למה גברים נוטלים וכו'.
יש בעיה שנשים יטלו?
 
מעולם לא שמעתי על כך שיש שנוהגים שנשים אינם נוטלות ידיהם למים אחרונים.
אצלנו המנהג פשוט שגם הן נוטלות.
 
השאלה היתה מדוע המנהג שנשים לא נוטלות, ועל זאת השבתי שכיום אין חשש אמיתי של מלח סדומית, ונותרו רק טעמי הקבלה, ובזאת לא נהגו נשים לחשוש אלא רק גברים
לא צריך להמציא יהדות חדשה
 
נו, היום עידן הבעלי תשובה אפשר להאמין הכל
כשאני חזרתי בתשובה לפני כארבעים שנה - זה היה רק מנהג של בעלות תשובה
והגר"ע יוסף זצ"ל ניסה להכניס זאת לנשים
כנראה שהוא הצליח...
 
חזור
חלק עליון