פרשת שבוע - מו"מ בספר מגדלות מרקחים להגאון ר' אהרון צבי קרפט זצ"ל | תנ"ך ופרשת שבוע פרשת שבוע - מו"מ בספר מגדלות מרקחים להגאון ר' אהרון צבי קרפט זצ"ל | תנ"ך ופרשת שבוע

פרשת שבוע מו"מ בספר מגדלות מרקחים להגאון ר' אהרון צבי קרפט זצ"ל (2 צופים)

רק השתדל לעקוב אחרי הרב @גרינפלד שליט"א, המביא מדברי המגדלות מרקחים באופן קבוע בפורום.
וכבר התמחי גברא בזה, שלא תכפיל את דבריו
 
בפרשת אחרי מות הביא (בהערה סד)
:ונשאל רבינו הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל, האם הדין שכל הסדר של מעשה יוהכ"פ מעכב, מדין"חוקה", היה גם בהקרבה של אהרן, או רק לדורות ביוהכ"פ. ויסוד הספק משום שכתב בחכמתאדם שם דכל תחילת הפרשה מדברת על כניסה בכל השנה כדכתיב ואל יבוא בכל עת וגו' בזאתיבוא וגו', היינו דבזאת יכול לבוא בכל עת. ומה שעושין כן ביוהכ"פ נלמד מסוף הפרשה שנאמר(טז כט) והיתה לכם לחוקת עולם בחדש השביעי בעשור לחדש. א"כ הדין חוקה נאמר בפסוקשל יוהכ"פ, ולא בפרשה של אהרן בכל השנה.

והראה רבינו שליט"א דהנה בסנהדרין מט: איתא דסדר יומא כל מעשה האמור על הסדר מעכב,ואמרינן שם דזהו חומרא בעלמא, ופירש רש"י שם "אבל יום הכפורים חומר היום בעלמא הואשלא לשנות בו, ולא כח עבודות". מבואר מדברי רש"י דהגורם שסדר העבודה מעכב הוא חומר היום של יוהכ"פ, א"כ לאהרן בכל השנה לא היה דין זה.
והקשיתי לו על זה דהנה בזבחים מ. ילפינן מדכתיב "לפר" דכל המתנות של פר יום הכיפוריםמעכבות, ולא הוי כחטאות החיצונות שרק מתנה אחת מעכבת
ומקשה הגמ' דתיפו"ל דכתיב"חוקה" לעיכובא בכל עבודת יוהכ"פ, ולמה לי קרא מיוחד לזה. וקשה, נימא דהקרא אתי לכלהשנה, דעל זה לא נאמר חוקה לעיכובא. ועל כרחך דהחוקה לעיכובא הוא גם על אהרן בכלהשנה.[והסכים ואמר דבע"כ דרש"י לית ליה החידוש הנ"ל של הגר"א.] :

ובעיקר ראית רבינו הגריג זצ"ל מש לתמוה דאף רש"י לא כתב דהטעם שמעכב סדר בעבודת יוה"כ הוא מטעם חומר היום דוודאי הסיבה היא דחוקה כתיב ביה רק דבא רש"י לתת טעם בדבר שלכך גזרה חכמתו כיוון דחמיר היום אך כיום הסיבה היחידה היא דחוקה כתיב בה

וממילא אם כדברי החכמת אדם דחוקה קאי אף על עבודת אהרון צריך דאף שם יעכב דחוקה כתיב ביה אף שלא שייך הטעם דחמיר היום ויל"ע
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון