משה רבינו - אב לנביאים | פורום אוצר התורה

משה רבינו - אב לנביאים

כותרת האשכול

מתחילים מחדש

משתמש מוביל
הודעות
443
תודות
1,052
נקודות
101
א' מעיקרי האמונה הוא שמשה רבינו עליו השלום הוא אב לנביאים - שהיו מלפניו ולאחריו.
השאלה הוא, האם חייבין להאמין שמשה רבינו הוא הצדיק הגדול ביותר, או רק שבנביאות הוא הגדול ביותר. כי הרי נביאות הוא מדריגה בסולם המדריגות של ר' פנחס בן יאיר.
כמו"כ לגבי חכמה מובא ששלמה המלך היה חכם מכל אדם, ואף יותר ממשה.
 
נערך לאחרונה:
הנוסח הוא "אב לנביאים" ולכן יש לדון (לענ"ד) מה הפירוש "אב לנביאים" וכל מה שלא נכלל בזה אין אחד מן העיקרים.
 
ואצטט כאן את לשונו הזהב של הרמב"ם בעיקרי האמונה שלו, בפי' המשניות בפרק חלק:

"
  • היסוד הששי - הנבואה.
  • והוא שידע אדם, שזה מין האדם ימצא בהם בעלי טבעים ממידות מעולות מאד ושלימות גדולה, ונפשותיהן נכונות עד שהן מקבלות צורת השכל, אחר כן ידבק אותו השכל האנושי בשכל הפועל ונאצל ממנו עליו אצילות נכבד ואלה הם הנביאים, וזו היא הנבואה וזהו עניינה.
  • וביאור יסוד זה על בוריו יארך מאד, ואין כוונתנו להביא מופת על כל יסוד מהם וביאור מציאות השגתה, לפי שזה הוא כלל החכמות כולם, אבל אזכרם דרך סיפור בלבד. ומקראי התורה מעידים על נבואת נביאים הרבה.
  • היסוד השביעי - נבואת משה רבינו עליו השלום.
  • והוא שנאמין כי הוא אביהם של כל הנביאים אשר היו מלפניו ואשר קמו מאחריו, כולם הם תחתיו במעלה, והוא היה הנבחר מכל מין האדם אשר השיג מידיעתו יתברך יותר מכל מה שהשיג או ישיג שום אדם שנמצא או שימצא, וכי הוא עליו השלום הגיע התעלותו מן האנושות עד המעלה המלאכותית ונכלל במעלת המלאכים, לא נשאר מסך שלא קרעו ונכנס ממנו.
  • ולא מנעו מונע גופני, ולא נתערב לו שום חסרון בין רב למעט, ונתבטלו ממנו הכוחות הדמיונות והחושיות והשגותיו, ונבהל כוח המתעורר המשתוקק, ונשאר שכל בלבד.
  • ועל העניין הזה נאמר עליו שהיה מדבר עם השם יתברך בלא אמצעיות מן המלאכים."

ומשמע מהרמב"ם שחכמה וצדקות נכללים בנבואה.
וצ"ע משלמה המלך.
 
לשון הפסוק במלכים:
"וַיִּתֵּן אֱלֹקִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה, וּתְבוּנָה הַרְבֵּה מְאֹד, וְרֹחַב לֵב כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם. וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵחָכְמַת כָּל בְּנֵי קֶדֶם וּמִכֹּל חָכְמַת מִצְרָיִם. וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל וַיְהִי שְׁמוֹ בְכָל הַגּוֹיִם סָבִיב."
 
ומשמע מהרמב"ם שחכמה וצדקות נכללים בנבואה.
וצ"ע משלמה המלך.
ממש לא משמע כך מהרמב"ם.
העניין להאמין שמשה הוא אב לנביאים הוא שהנבואות שלו יותר חזקות מנבואות אחרות דהיינו נבואת התורה קודמת בכוחה ובמעלת לשאר נבואות וע"כ זהו עיקר באמונה.
אך מה עיקר באמונה יש להאמין שהוא הכי חכם?
כל מה שנכתב ברמב"ם אלו דרגות בנבואה ולא חכמה.
 
  • היסוד הששי - הנבואה.
  • והוא שידע אדם, שזה מין האדם ימצא בהם בעלי טבעים ממידות מעולות מאד ושלימות גדולה, ונפשותיהן נכונות עד שהן מקבלות צורת השכל, אחר כן ידבק אותו השכל האנושי בשכל הפועל ונאצל ממנו עליו אצילות נכבד ואלה הם הנביאים, וזו היא הנבואה וזהו עניינה.
  • וביאור יסוד זה על בוריו יארך מאד, ואין כוונתנו להביא מופת על כל יסוד מהם וביאור מציאות השגתה, לפי שזה הוא כלל החכמות כולם, אבל אזכרם דרך סיפור בלבד. ומקראי התורה מעידים על נבואת נביאים הרבה.
  • היסוד השביעי - נבואת משה רבינו עליו השלום.
  • והוא שנאמין כי הוא אביהם של כל הנביאים אשר היו מלפניו ואשר קמו מאחריו, כולם הם תחתיו במעלה, והוא היה הנבחר מכל מין האדם אשר השיג מידיעתו יתברך יותר מכל מה שהשיג או ישיג שום אדם שנמצא או שימצא, וכי הוא עליו השלום הגיע התעלותו מן האנושות עד המעלה המלאכותית ונכלל במעלת המלאכים, לא נשאר מסך שלא קרעו ונכנס ממנו.
  • ולא מנעו מונע גופני, ולא נתערב לו שום חסרון בין רב למעט, ונתבטלו ממנו הכוחות הדמיונות והחושיות והשגותיו, ונבהל כוח המתעורר המשתוקק, ונשאר שכל בלבד.
  • ועל העניין הזה נאמר עליו שהיה מדבר עם השם יתברך בלא אמצעיות מן המלאכים."

ראה במילים המודגשות.
רואים שהנבואה הוא תוצאה מצדקות, ובעבור הצדקות זוכה לנבואה.
 
אתה דן האם הנבואה היא תוצאה של צדקות או האם משה היה הכי חכם? זה שתי שאלות.

אני דן אם משה היה גדול רק בנבואה עצמה, דהיינו בגילויים מפי ה' על דרך הנבואה, או גדול בצדקות וחכמה גם כן.
 
אני דן אם משה היה גדול רק בנבואה עצמה, דהיינו בגילויים מפי ה' על דרך הנבואה, או גדול בצדקות וחכמה גם כן.
ברמב"ם פרק ה' הלכות תשובה ה' ב' כתב וז"ל אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם
 
אני דן אם משה היה גדול רק בנבואה עצמה, דהיינו בגילויים מפי ה' על דרך הנבואה, או גדול בצדקות וחכמה גם כן.
כפי שהבאת משלמה הוא היה החכם מכל אדם ומשה היה הנביא הגדול מכולם

מי מהם היה יותר צדיק? אפשר שברמב"ם משמע שמשה.
 
ברמב"ם פרק ה' הלכות תשובה ה' ב' כתב וז"ל אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם

וקשה על זה, מדברי הרמב"ם שמשה היה אב לנביאים, והבאתי לעיל לשונו, שמשמע מינה שהיה גם גדול בצדקות
 
חזור
חלק עליון