נספח מִלְּתָא דִבְדִיחוּתָא ואמרות שנונות - מאורי הדורות | פורום אוצר התורה

נספח מִלְּתָא דִבְדִיחוּתָא ואמרות שנונות - מאורי הדורות

כותרת האשכול

פזלונא

משתמש רגיל
הודעות
73
תודות
233
נקודות
36
אשכול נספח.
לאשכול המקורי. בקישור.



הגאון רבי חיים ברלין זצ"ל זכה ללמוד מהגרי"ז מבריסק אופן עשיית גורל הגר"א.
לא מסתבר
רבי חיים ברלין עלה לירושלים כשהגרי"ז היה סביבות גיל 20
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
הגה"ק מסאטמאר זצוק"ל ברמזו על מספרים דלאו דווקני נינהו, ביאר את העניין שיש שהאריכו לספר בסיפורי צדיקים במוצש"ק,
משום שהרי עם הארץ אינו משקר בשבת, מחמת שאימת שבת עליו,
ובשל כך הם מתאפקים כל השבת מלשקר, עד שבמוצש"ק הכל יוצא להם...
על זה נאמר ולא עם הארץ-חסיד
צריך להיות חסיד אמיתי שמספר סיפורי אמת
ולא כאותו "עם הארץ חסיד" שמספר שק'
 
נכנס אדם לביתו של רבי חיים מבריסק ושאלה בפיו: הוא שומע שאביו חולה, ומרגיש חובה בעצמו לנסוע לבקרו, כדי לקיים מצות כיבוד אב. אך דא עקא! מכיוון שההלכה קובעת שהוצאות כיבוד אב – משל האב ולא משל הבן, לכן הוא שואל, אולי פטור הוא מלנסוע, מאחר ונסיעה כזו תעלה לו בדמים יקרים – הנך צודק! השיב לו רבי חיים. אכן פטור אתה מלנסוע! ''לך רגלי''.
זה אמנם נחמד אך זה לא מילתא דבדיחותא זה ממש הלכה למעשה.
 
מספרים (הובא בויקהל משה), כי החיד״א התאכסן פעם בבית הגאון הרב יוסף שטרן בעל זכרון יוסף, אשר חלק לו כבוד מלוא חפנים, גם הרבנית מרת קרינדל קבלה אותו בסבר פנים יפות. והנה קרא מקרה, שהיה קשה למצוא באותו ערב שבת דגים לצרכי הסעודה, ורק בהשתדלות מרובה הצליחה הרבנית להשיג דג אחד גדול, ששלמה בעדו עשרה זהובים. שמע החיד״א ואמר שלפי דעתו זהו חילול השם, לשלם מחיר כזה בעד דג אחד.

ביום שבת, לאחר התפילה באו רבים מנכבדי העיר לקבל את פני החכם הירושלמי, והרבנית כיבדה אותם בקידושא רבא וגם נתנה לפניהם מטעמים שעשתה מן הכבד שמצאה במעי הדג, ולחיד״א לא נתנה כלום מן המטעמים האלה. תמה החיד״א ושאל אותה! הלא כל ההכנות האלו לא נעשו אלא לכבודי, ומדוע לא תיתן הרבנית גם לי לטעום מן המטעמים האלה? במקום שיש חילול השם — החזירה הרבנית — אין חולקין ׳״כבד״ לרב...
כבד של דג?
 
יש לדון מדוע לא הרי כך היא דרך העולם
וכי נחייב אדם שאביו צריך אוכל ללכת לים ולדוג דגים?
כן.
נ.ב. אני מרגיש ביזוי של כבוד הגר''ח מבריסק זצוק''ל
ששמים הוראה למעשה שלו שנאמרה בשיא הרצינות
בתוך מדור של מילתא דבדיחותא ואני מצפה שימחקו אותה משם
או שצריך להגדיר מה הכוונה מילתא דבדיחותא
מאותו יום ששמעתי את הדברים האלה בשם מרן הגר''ח מבריסק זה עומד אצלי בראש כמו עוד הלכה בשולחן ערוך וזה כבר שנים רבות
ופתאום אני רואה ששמים את זה במדור של מילתא דבדיחותא
אני מתייג כאן את המנהל הנכבד הרב
@אוצר התורה
 
כן.
נ.ב. אני מרגיש ביזוי של כבוד הגר''ח מבריסק זצוק''ל
ששמים הוראה למעשה שלו שנאמרה בשיא הרצינות
בתוך מדור של מילתא דבדיחותא ואני מצפה שימחקו אותה משם
או שצריך להגדיר מה הכוונה מילתא דבדיחותא
מאותו יום ששמעתי את הדברים האלה בשם מרן הגר''ח מבריסק זה עומד אצלי בראש כמו עוד הלכה בשולחן ערוך וזה כבר שנים רבות
ופתאום אני רואה ששמים את זה במדור של מילתא דבדיחותא
אני מתייג כאן את המנהל הנכבד הרב
@אוצר התורה
יותר יעיל לדווח.
 
כן.
נ.ב. אני מרגיש ביזוי של כבוד הגר''ח מבריסק זצוק''ל
ששמים הוראה למעשה שלו שנאמרה בשיא הרצינות
בתוך מדור של מילתא דבדיחותא ואני מצפה שימחקו אותה משם
או שצריך להגדיר מה הכוונה מילתא דבדיחותא
מאותו יום ששמעתי את הדברים האלה בשם מרן הגר''ח מבריסק זה עומד אצלי בראש כמו עוד הלכה בשולחן ערוך וזה כבר שנים רבות
ופתאום אני רואה ששמים את זה במדור של מילתא דבדיחותא
אני מתייג כאן את המנהל הנכבד הרב
@אוצר התורה
יישר כח. ההודעה הועברה לאשכול חדש שמיועד לווארטים ואמרות שנונות ולא למילתא דבדיחותא.
 
הגה"ק מסאטמאר זצוק"ל ברמזו על מספרים דלאו דווקני נינהו, ביאר את העניין שיש שהאריכו לספר בסיפורי צדיקים במוצש"ק,
משום שהרי עם הארץ אינו משקר בשבת, מחמת שאימת שבת עליו,
ובשל כך הם מתאפקים כל השבת מלשקר, עד שבמוצש"ק הכל יוצא להם...
ואני שמעתי משמו שהענין של סיפורי צדיקים במוצ"ש, הוא מחמת "חמין במוצ"ש מלוגמא"...
 
רבי עקיבא איגר הלך במרכז העיר בשבת קודש, וראה יהודי פורק עול מבקש מחברו סיגריה.
הצליף בו בפקחות:
הייתכן שאת ה'עשה שבתך חול' אתה מקיים בהידור רב ואילו את 'אל תצטרך לבריות' אינך מקיים. הייתכן כזאת?!
כדאי להחליף את השם בסיפור...
כל העוקב אחר תולדות והנהגות רבינו עקיבא איגר זיע''א יודע שאין זה מסגנונו
 
כתבה שערך מוסף קודש (לפני כמה שנים) על מקום מגוריו של ר' עקיבא איגר או משהו כזה.
לא הייתי קורא לזה מקור מוסמך זה בסופו של ענין עיתון...
מ''מ הכותב שם לא שמע את זה באוזניו אז השאלה מאיפה הוא לקח את הסיפור ואם המקור שלו מוסמך.
 
לא הייתי קורא לזה מקור מוסמך זה בסופו של ענין עיתון...
מ''מ הכותב שם לא שמע את זה באוזניו אז השאלה מאיפה הוא לקח את הסיפור ואם המקור שלו מוסמך.
עם כל הכבוד, יותר מוסמך ממך. בפרט שמדובר בכתבה היסטורית. ללהג סתם ולקבוע במסמרות שזה לא.., זה לא לעניין.
 
עם כל הכבוד, יותר מוסמך ממך. בפרט שמדובר בכתבה היסטורית. ללהג סתם ולקבוע במסמרות שזה לא.., זה לא לעניין.
אני לא מקור למשהו, הבעתי את דעתי, אבל אי אפשר להמציא סיפור על סמך דעה, ולכן אין שום השוואה לוגית.
בכל מקרה אתן לך דוגמה לסיפור מוסמך שמופיע בחוט המשולש [הספר לא ת''י כעת אז יתכן שאני לא מדייק בפרטים במלואם] רע''א שידך את אחד מילדיו בשיחה עם המחותן העתידי אמר המחותן על החתן 'הלואי שהמחותן ימצא חן בעינינו כמו שהחתן נושא חן בעינינו' [או בדומה לזה] רע''א נבהל ושאל למה לא אמצא חן בעיניכם, והמחותן השיבו שזו היתה דרך הלצה.
הגרעק''א נבהל מיד והשיב עם ליצים איני רוצה להשתדך והשידוך התבטל.

נ.ב. עיתון כותב הרבה סיפורים שהוא ראה במקומות אחרים, האם זה הוא מקפיד שהם יהיו דוקא מוסמכים?
 
סיפור על סמך דעה? מוזר. אבל אני חושב שמיצינו. תודה.
מגיב לתועלת הקוראים האחרים שאולי עדיין לא מיצו
זה בדיוק מה שטענתי. ולכן 'יותר מוסמך ממני' זה לא טענה נכונה לוגית.
 
חזור
חלק עליון