ספירת העומר - ספרתם לכם.. שבע שבתות וגו'. | ענייני דיומא ספירת העומר - ספרתם לכם.. שבע שבתות וגו'. | ענייני דיומא

ספירת העומר ספרתם לכם.. שבע שבתות וגו'.

נדיב לב

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
757
תודות
2,264
נקודות
357
בספירת הימים סופרים בתחילת היום, היום יום א', משום תמימות. ובשבועות סופרים בסוף השבוע.
ולכאורה הו"ל לספור בתחילת השבוע היום יום אחד בשבוע הראשון, וכמו"כ ביום השמיני הו"ל לספור היום שמונה ימים שהם שבוע אחד ויום ראשון שבשבוע השני.

וראיתי שמרן הגר"ח נשאל בזה (ונדפסה בספרו טעמא דקרא פרשת אמור) וכתב ליישב: נראה שהטעם דבימים כתיב תספרו חמשים יום הספירה בתחלה ובשבועות כתיב שבע שבועות תספר לך הספירה בסוף, כשתגיע השבוע תספור שנשלמה שבוע.
 
בספירת הימים סופרים בתחילת היום, היום יום א', משום תמימות. ובשבועות סופרים בסוף השבוע.
ולכאורה הו"ל לספור בתחילת השבוע היום יום אחד בשבוע הראשון, וכמו"כ ביום השמיני הו"ל לספור היום שמונה ימים שהם שבוע אחד ויום ראשון שבשבוע השני.

וראיתי שמרן הגר"ח נשאל בזה (ונדפסה בספרו טעמא דקרא פרשת אמור) וכתב ליישב: נראה שהטעם דבימים כתיב תספרו חמשים יום הספירה בתחלה ובשבועות כתיב שבע שבועות תספר לך הספירה בסוף, כשתגיע השבוע תספור שנשלמה שבוע.

נשמע מחודש מאד לדרוש דרשה כזאת. אולי כוונתו לאסמכתא בעלמא, וצריך למצוא את הטעם העיקרי.
 
בספירת הימים סופרים בתחילת היום, היום יום א', משום תמימות. ובשבועות סופרים בסוף השבוע.
ולכאורה הו"ל לספור בתחילת השבוע היום יום אחד בשבוע הראשון, וכמו"כ ביום השמיני הו"ל לספור היום שמונה ימים שהם שבוע אחד ויום ראשון שבשבוע השני.

וראיתי שמרן הגר"ח נשאל בזה (ונדפסה בספרו טעמא דקרא פרשת אמור) וכתב ליישב: נראה שהטעם דבימים כתיב תספרו חמשים יום הספירה בתחלה ובשבועות כתיב שבע שבועות תספר לך הספירה בסוף, כשתגיע השבוע תספור שנשלמה שבוע.

מנוסח התשובה אני חושב שיש כאן מה לחדד בצורת השאלה.
לפי איך שהוא עונה, זה נראה ששאלתו היא לא למה לא מונים בנוסח שאמרת, אלא למה ביום הראשון לא אומרים היום יום אחד ושבוע אחד לעומר.
לא יום אחד בשבוע הראשון, אלא שכבר ביום הראשון יוכלו למנות כמו ביום שמישלם שבועי.
כמו שביום הראשון אומרים בתחילת היום 'יום אחד', כך בתחילת השבוע יוכלו למנות שכעת 'שבוע אחד', וביום השמיני יאמרו שכעת 'שני שבועות' (ולא שבוע אחד ויום אחד שבשבוע הראשון).
ולמשל, אם עיקר המצוה למנות שבועי היא רק ביום דמישלם שבועי, אז שאלתו היא שימנו את השבועות רק בתחילת השבועות.

יש לפניך את הדברים שכתב הגרח"ק בטעמא דקרא?
 
נשמע מחודש מאד לדרוש דרשה כזאת. אולי כוונתו לאסמכתא בעלמא, וצריך למצוא את הטעם העיקרי.
שים לב. הגר"ח לא מחדש מידי. אלא מסביר את נוסח הספירה ותו לא.

מנוסח התשובה אני חושב שיש כאן מה לחדד בצורת השאלה.
לפי איך שהוא עונה, זה נראה ששאלתו היא לא למה לא מונים בנוסח שאמרת, אלא למה ביום הראשון לא אומרים היום יום אחד ושבוע אחד לעומר.
לא יום אחד בשבוע הראשון, אלא שכבר ביום הראשון יוכלו למנות כמו ביום שמישלם שבועי.
כמו שביום הראשון אומרים בתחילת היום 'יום אחד', כך בתחילת השבוע יוכלו למנות שכעת 'שבוע אחד', וביום השמיני יאמרו שכעת 'שני שבועות' (ולא שבוע אחד ויום אחד שבשבוע הראשון).
ולמשל, אם עיקר המצוה למנות שבועי היא רק ביום דמישלם שבועי, אז שאלתו היא שימנו את השבועות רק בתחילת השבועות.

יש לפניך את הדברים שכתב הגרח"ק בטעמא דקרא?
לא. שאלתו בדומה למה שכתבתי. עיין שם בטעמא דקרא פרשת אמור עמוד קמז (בדפוס החדש הוצאה חמישית).
 
חזור
חלק עליון