סקר: עד מתי אתה מתפלל מנחה ?? | פורום אוצר התורה

סקר: עד מתי אתה מתפלל מנחה ??

עד מתי אתה מתפלל מנחה? (על כל פנים בדיעבד)

  • עד השקיעה המישורית

    קולות: 1 2.3%
  • עד השקיעה

    קולות: 17 38.6%
  • עד 13.5 דק' מהשקיעה

    קולות: 16 36.4%
  • עד 17-18 דק' מהשקיעה

    קולות: 1 2.3%
  • עד 20 דק' מהשקיעה

    קולות: 1 2.3%
  • עד 25-30 דק' מהשקיעה

    קולות: 1 2.3%
  • עד 58.5 דק' מהשקיעה

    קולות: 4 9.1%
  • עד 72 דק' מהשקיעה

    קולות: 3 6.8%
  • אחר

    קולות: 0 0.0%

  • סה"כ בוחרים
    44

כותרת האשכול

והב בסופה

משתמש רגיל
הודעות
93
תודות
198
נקודות
30
ברצוני לעשות סקר לציבור, עד איזה שעה נוהגים להתפלל מנחה, על כל פנים בדיעבד (שאם עבר אותו הזמן מתפללים פעמים ערבית)
אתיחס לתוצאות כשיהיו כמה עשרות משתתפים בסקר
יש לציין שלדעת רוב הפוסקים יש לגמור את כל השמו''ע בתוך הזמן (וכך משמע מד' השו''ע בריש סימן רלב, וכ''פ המ''ב בריש סימן פט)
(אמנם ה'אשל אברהם' פסק שמספיק רק להתחיל התפילה תוך הזמן, ומצינו כמה אחרונים שהלכו בדרכו, אבל שיטה זו לא מוסכמת כלל, ואכמ''ל בזה)
 
מאי שנא נשים??
פעם הבאה תשתדל לצטט אותי, או לכה"פ @להזכיר אותי, כדי שאדע שהתייחסת לדבריי.

ולגוש"ע, על נשים פחות מחמירים, ולכן יכולות להקל לסמוך על רבינו תם.
 
עוד יש לציין כי לכו''ע לכתחילה בעינן להתפלל לפני השקיעה, ואף מצינו מי שסובר כר''ת בצה''כ ומ''מ לענין מנחה ס''ל דאין להתפלל אחר השקיעה או רק 'בדיעבד' או עם תנאי, כמבואר במשנ''ב וביה''ל בסימן רל'ג יעו''ש
וכ''ש לפי הגאונים דאחרי השקיעה מיד הוי כבר ספק לילה, וכבר כתב ר' ניסים גאון דמצוות שזמנם ביום אי אפשר לקיים בביה''ש כיון דהוא ספק לילה, ובפרט לענין ספק ברכות - לכן הנידון הוא לענין 'בדיעבד'
(אמנם יעיר מי שיעיר, שיש נוהגים להתפלל לכתחי' אחר השקיעה עד צה''כ/זמן ר''ת, וכך נהגו צדיקים גדולים וכו' אך מ''מ לענין ההלכה מצינו פוסקים רבים שא''א להתפלל אחר השקיעה, וכ''ש אליבא דהגאונים והגר''א דהוי בין השמשות גמור אחרי השקיעה)
 
עוד יש לציין כי לכו''ע לכתחילה בעינן להתפלל לפני השקיעה, ואף מצינו מי שסובר כר''ת בצה''כ ומ''מ לענין מנחה ס''ל דאין להתפלל אחר השקיעה או רק 'בדיעבד' או עם תנאי, כמבואר במשנ''ב וביה''ל בסימן רל'ג יעו''ש
כמדומה שאין זה הפשט במ"ב שציינת, אלא שחוששין לדעות החולקות על רבינו תם וסוברות שתיכף מעת שמתכסה החמה מעינינו הוי בין השמשות, ולעולם לדעת רבינו תם פשיטא שמותר להתפלל עד קרוב לצה"כ, ורק שאנו חוששין שמא אין הלכה כר"ת.
 
כמדומה שאין זה הפשט במ"ב שציינת, אלא שחוששין לדעות החולקות על רבינו תם וסוברות שתיכף מעת שמתכסה החמה מעינינו הוי בין השמשות, ולעולם לדעת רבינו תם פשיטא שמותר להתפלל עד קרוב לצה"כ, ורק שאנו חוששין שמא אין הלכה כר"ת.
לא נכון, כי דם קרבן התמיד נפסל בשקיעה ראשונה
ועוד, לדעת הלבוש ומנחת כהן אע"ג דס"ל כר"ת בצה"כ מונים שעות היום מהנץ עד השקיעה, וזמן תפילת מנחה עד השקיעה, כי מבואר להדיא בגמ' שזמן תפילת מנחה רק עד י"ב שעות, וזו ראיית השער הציון שם
לפי המ"ב, כל מה שמתפללים מנחה אחרי השקיעה זה לפי ר"ת, אבל לפי הגאונים זמן מנחה רק עד השקיעה, כמתבאר בדבריו שם שאין להתפלל מנחה בביה"ש כלל.
ועוד אאריך בזה מחר אי"ה, אך כעת אין לי פנאי
 
מילא שלא מחמירים כחזו"א שהמילה האחרונה של שמו" יגמור לפני השקיעה ואם לא שיתפלל פעמייים מעריב
אך איך לפעמים מקילי להתפלל מעריב בזמנים שכתבו שמקילים בהם להתפלל מנחה, זה זמן מנחה או ערבית?
 
ולכן אם מקילין לו להתפלל מנחה הוי קולא, ואין חומרא בדבר.
לא ענית לי, תפילה שיש חשש שאינה תפילה, חומרא הוי להתיר להתפלל אותה, לא?
 
לא ענית לי, תפילה שיש חשש שאינה תפילה, חומרא הוי להתיר להתפלל אותה, לא?
ההגיון שלך לא מובן לי. יש כאן חשש איסור של תפילה שלא בזמנה, ואיסור זה מתירין, הרי קולא הוא ולא חומרא.
ולדבריך, כל קולא יש בה חומרא. שהרי אם מתירים לאכול דבר שהוא בחשש איסור- חומרא הוא להתירו.
 
חזור
חלק עליון