תפילין - המצווה להניח או לקשור? | פורום אוצר התורה

תפילין - המצווה להניח או לקשור?

כותרת האשכול

מה חובתו בעולמו

משתמש רשום
פרסם מאמר
הודעות
46
תודות
118
נקודות
70
שו"ת מהרי"ט
לפיכך אין מברכין וצונו "לקשור" תפילין כמו שכתוב בתורה וקשרתם לאות על ידך, משום דאין כונת התורה באומרה וקשרתם על ההנחה, אלא על הקשר שצריך להיות ברצועת התפילין, וכונת הכתוב שיעשה קשר ברצועת התפילין כדי שע"י זה יהיה אח"כ לאות על ידך, דומיא דקרא דוכתבתם על מזוזות ביתך שאין כותבים אותו על הבית אלא על הקלף, כדי שאח"כ יוכל לקובעה על המזוזה של הבית, ומזה הטעם שאין מברכין על הקשירה שהיא רק הכשר בעשיית התפילין, אלא מברכין להניח שהוא עיקר המצוה, עכ"ד.


שו"ת הר צבי או"ח א סימן כג ד"ה ומעתה ניהדר :

אלא דיש לעיין, אם הקשירה היא מגוף המצוה או שעצם המצוה היא רק מה שמונח על היד והקשירה אינה אלא הכשר למצות ההנחה, וכן נראה מלשון הברכה: אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפילין ואינו מברך לקשור תפילין ויש קצת ראיה לזה - "ר"ש בן אלעזר אומר מעשה באשה אחת שנישאת לחבר והיתה קושרת לו תפילין על ידו"..., אלא על כרחך, זה שאשה קושרת, הוא משום דאין הקשירה וההידוק חלק מן המצוה אלא ההנחה שלאחר ההידוק בלבד, היינו, שמצות הנחת תפילין היא, שיהיו התפילין קשורים על ידו וראשו.
 
האם לדעתך יש סתירה בין שני המקורות שהבאת?
ואם כן, מהי הסתירה?
לא יודע. השאלה התעוררה לי אחרי דיון שהיה לי בפרטי בעקבות האשכול שפתחתי על גדרי מצוות. הבאתי כמה ציטוטים שמצאתי בחיפוש קצר אבל עוד לא הספקתי לעיין בהם, הציבור מוזמן להמשיך ולהחכים אותי...
 
רמב"ם
והמצוה הי"ב היא שצונו להניח תפילין שלראש והוא אמרו יתע' (פ' שמע) והיו לטוטפות בין עיניך וכבר נכפל הצווי במצוה זו ארבע פעמים (פ' והא"ש וס"פ בא):
והמצוה הי"ג היא שצונו להניח תפילין שליד והוא אמרו וקשרתם לאות על ידך וכבר נכפל הצווי בזה גם כן ארבע פעמים (שם ושם).
 
סמ"ג
עשין סימן כא
לקשור תפילין ביד שנאמר (דברים ו, ח) וקשרתם לאות על ידיך:
עשין סימן כב
לקשור תפילין בראש שנאמר (דברים ו, ח) [והיו] לטוטפות בין עיניך.
ספר מצוות קטן
מצוה קנג
לקשור תפילין דכתיב (דברים י') וקשרתם לאות
 
רמב"ם
והמצוה הי"ב היא שצונו להניח תפילין שלראש והוא אמרו יתע' (פ' שמע) והיו לטוטפות בין עיניך וכבר נכפל הצווי במצוה זו ארבע פעמים (פ' והא"ש וס"פ בא):
והמצוה הי"ג היא שצונו להניח תפילין שליד והוא אמרו וקשרתם לאות על ידך וכבר נכפל הצווי בזה גם כן ארבע פעמים (שם ושם).
אז לפי הרמב''ם מברכים לקשור?
 
והחינוך
מצוה תכא
לקשור תפילין על היד, שנאמר [דברים ו', ח'], וקשרתם לאות על ידך.
מצוה תכב
להניח תפילין על הראש, שנאמר [דברים ו', ח'], והיו לטוטפות בין עיניך.
 
והב"ח (או"ח סימן כה)
וא"ת מפני מה תקנו ברכת להניח ולא לקשור תפילין כדכתיב וקשרתם וכמו שתקנו (סוכה מו א, תוספתא ברכות פ"ו הי"ד) לישב בסוכה משום דכתיב (ויקרא כג מב) בסוכות תשבו ועל נטילת לולב מדכתיב (שם כג מ) ולקחתם לכם ולהתעטף (תוספתא שם הט"ו) מדכתיב (דברים כב יב) גדילים תעשה לך על ארבע כנפות כסותך אשר תכסה בה הכי נמי בתפילין וי"ל דעיקר מצות תפילין הוא שיהיו מונחים עליו כל היום ואם היה מברך לקשור הוה משמע דבמה שקושר תפילין על ידו ועל ראשו רגע אחת ואח"כ מסירן יוצא ידי חובתו לכך תקנו להניח דמשמע שיהיו מונחים עליו שעה אחת על כל פנים.​
 
זכור לי איזה עובדה שהוא מח' הרא', שהיה בבית מדרשו של רבינו יחיאל, ועמד רבינו יחיאל ואמר משה רבינו רד, וירד משה מן השמים אל העם ואמר נראין דברי האומר להניח ולא לקשור.
אשרי מי שיזכרני העובדה ואכיר לו טובה.
 
זכור לי איזה עובדה שהוא מח' הרא', שהיה בבית מדרשו של רבינו יחיאל, ועמד רבינו יחיאל ואמר משה רבינו רד, וירד משה מן השמים אל העם ואמר נראין דברי האומר להניח ולא לקשור.
אשרי מי שיזכרני העובדה ואכיר לו טובה.
נדמה לי שמובא בסדר הדורות, אבל כבר תמהו האחרונים על סיפור זה.
 
אז לפי הרמב''ם מברכים לקשור?
התכוונתי לדעות שהמצווה לקשור:
סמ"ג
עשין סימן כא
לקשור תפילין ביד שנאמר (דברים ו, ח) וקשרתם לאות על ידיך:
עשין סימן כב
לקשור תפילין בראש שנאמר (דברים ו, ח) [והיו] לטוטפות בין עיניך.
ספר מצוות קטן
מצוה קנג
לקשור תפילין דכתיב (דברים י') וקשרתם לאות
 
נערך לאחרונה:
רמב"ם
והמצוה הי"ב היא שצונו להניח תפילין שלראש והוא אמרו יתע' (פ' שמע) והיו לטוטפות בין עיניך וכבר נכפל הצווי במצוה זו ארבע פעמים (פ' והא"ש וס"פ בא):
והמצוה הי"ג היא שצונו להניח תפילין שליד והוא אמרו וקשרתם לאות על ידך וכבר נכפל הצווי בזה גם כן ארבע פעמים (שם ושם).
במניין המצוות כתוב לקשור.
 
חזור
חלק עליון