מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה

מאמרים חדשים

  • תוכן מומלץ
איש
7 דקות זמן קריאה
תודות
1
הנה אי' בגמ' (ב"מ קז:) "והסיר ה' ממך כל חולי' וכו' רבי אלעזר אמר זו מרה תניא נמי הכי מחלה זו מרה ולמה נקרא שמה מחלה שהיא מחלה כל גופו של אדם. דבר אחר 'מחלה' ש'שמונים ושלשה' חלאים תלוין במרה, וכולן פת שחרית במלח וקיתון של מים מבבטלתן" ולאחר מכן אי' בגמ' י"ג דברים ומעלות שנאמרו בפת שחרית מצלת מן...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
8 דקות זמן קריאה
צפיות
8
תודות
1
יש לדון בשבעה נושעים מן המשא ומתן שבגמ' בין רבי יצחק לרב נחמן א. יש לדקדק מה שהקדים רבי יצחק לשאול את ר"נ תחילה למה לא בא לבית הכנסת, ורק לאחר שהשיב לו שתש כחו, חזר ושאל אותו למה לא אסף לעצמו מנין לביתו, משמע דאילולא שנחלש ויכול היה לבא לבית הכנסת אין היתר להתפלל בביתו אפי' בעשרה, כן דקדק...
  • תוכן מומלץ
אחד יחיד
2 דקות זמן קריאה
צפיות
10
תודות
1
בדין סמיכת גאולה לתפילה - האם מותר לענות לקדיש ולקדושה בין גאולה לתפילה - חלק ט' כתבו התוס' בברכות דף יג: וז"ל: היינו שתוס' אומר שאסור להפסיק בין גאולה לתפילה כדי לענות לקדיש ולקדושה. ותוס' אומר שכך משמע בברכות דף לא. בפרק אין עומדין. אך זהו פלא, שאין שם שום הוכחה שאסור להפסיק בקדיש וקדושה...
  • תוכן מומלץ
עוזי ומגני
5 דקות זמן קריאה
צפיות
46
תודות
3
הערות
2
רובא וחזקה מי עדיף תוס' הק' "וא''ת כיון דאמרינן זיל בתר חזקה כ''ש בתר רובא, דרובא וחזקה רובא עדיף, וי''ל דלרב אחא בר יעקב בעי דלא קים ליה חזקה מקרא, ולמאי דמפרש רבינו חיים דהא דרובא עדיף מחזקה לא מסברא, אלא ילפינן מפרה אדומה דאזלינן בתר רובא אע''ג דאיכא חזקה כנגד הרוב, דאוקי גברא שמזין עליו...
  • תוכן מומלץ
יואל שילה
6 דקות זמן קריאה
צפיות
52
תודות
5
השאלה - בידוד קרפף בצוה"פ א ❋ זרעים ושטח שהוצף אוסרים את הטלטול א ❋ התרת כלאים ושבת בד' קונדסין ב ❋ הקפת שיירא שחנתה בבקעה במחיצות ב ❋ הרמב"ם הצריך תמיד כמה מחיצות ממשיות ג ❋ הרמב"ם וביאור הר"ח לד' קונדסין ד ❋ הגדרת ההיקף הנצרך לשדה שבתוך העיר ד ❋ הבדל במטרת צוה"פ ה ❋ מטרת צוה"פ בהפרדת הכלאים ו...
  • תוכן מומלץ
אוהב ספר
8 דקות זמן קריאה
צפיות
27
תודות
4
הערות
3
הנה מצינו ב' סוגי רוב, רובא דאיתא קמן ורובא דליתא קמן, ויש לברר, מה יותר חשוב וחזק, ונביא אי''ה המקורות לכאן ולכאן, וננסה לבארם בס''ד. מקורות שרובא דאיתא קמן יותר חשוב א. בשמעתא דרוב במס' חולין דף יא. תחילת הסוגיא היא, מנא הא מילתא דאמור רבנן זיל בתר רובא, ואמרי' שם דאמנם שמענו מקרא דאחרי רבים...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
5 דקות זמן קריאה
צפיות
13
בגודל מעלת תפילה בציבור או עכ"פ בשעה שהציבור מתפללין – חלק ג' א. שו"ע סימן צ' סעי' ט' ישתדל אדם להתפלל בבית הכנסת עם הציבור, ואם הוא אנוס שאינו יכול לבוא לבית הכנסת יכוין להתפלל בשעה שהציבור מתפללים כו', וכן אם נאנס ולא התפלל בשעה שהתפללו הציבור והוא מתפלל ביחיד אעפ"כ יתפלל בבית הכנסת. ג'...
  • תוכן מומלץ
ימה של תורה
מעודכן
3 דקות זמן קריאה
צפיות
113
תודות
6
הערות
6
מבוא לאחר חתימת התלמוד הבבלי, עמד עם ישראל בפני אתגר עצום: איך לשמר את התורה שבעל פה ולהעבירה לדורות, בלי סנהדרין, בלי נבואה, ועם קהילות יהודיות המפוזרות ברחבי הגלות. התשובה לכך הייתה תקופה מזהירה וייחודית: תקופת הגאונים. זוהי תקופה בת כ-450 שנה, בה עמדו בראש הישיבות שבבבל – סורא ופומבדיתא –...
חסיד המתחסד
מעודכן
4 דקות זמן קריאה
צפיות
78
תודות
18
הערות
2
בטח אתם מכירים את ה'גאונים' האלו, שספרי חיים וספרי מתים פתוחים לפניהם. הללו שיודעים כל דבר 'למה' זה קורה, ומה ה' דורש מאחרים (לא מהם כמובן) הם מנהלים בחכמה גדולה את הפנקס הפתוח למעלה והיד רושמת בו. תמיד הם ידעו להצביע באצבע צרידה על מה עשה ה' ככה מה חרי האף הגדול הזה. אבל גם מצדיקים גדולים...
חסיד המתחסד
מעודכן
2 דקות זמן קריאה
5.00 כוכבים 1 דירוגים
צפיות
1,517
תודות
20
ביקורות
1
אחת הנושאים העדינים מאוד בציבור החרדי, וגם בציבור הכללי, היא נושא הילדים המיוחדים. נושא שממעטים לדבר עליה אם בכלל, מדובר בנסיון קשה עד מאוד שהקב"ה מנסה בה חלק מיושבי חלד, אשר מתמודדים בהתמודדות יום יום הן במישור המעשי והן במישור הנפשי. התמודדות קשה שמי שנתנסה בה יודע ומבין ומכירו היטב, ומי שלא...
החושב
3 דקות זמן קריאה
צפיות
86
תודות
8
הערות
1
במה מתמקד הכהן גדול בתפילתו הנדירה? עומד לו האיש הקדוש ביותר – הכהן גדול, ביום המקודש ביותר – יום הכיפורים, במקום המקודש ביותר – קודש הקדשים. בכדי לא לעורר פחד אצל – משלחיו עם בני ישראל, אין הוא יכול להאריך בתפילתו. לכן, תיקנו לו נוסח תפילה קצרצרה, מתומצתת ומרוכזת, עליה אנו חוזרים מדי שנה בשנה...
עוזי ומגני
7 דקות זמן קריאה
צפיות
138
תודות
2
הערות
6
מקור הדין חולין דף יא. "מנא הא מילתא דאמור רבנן זיל בתר רובא מנלן דכתיב אחרי רבים להטות רובא דאיתא קמן כגון ט' חנויות וסנהדרין לא קא מיבעיא לן כי קא מיבעיא לן רובא דליתיה קמן כגון קטן וקטנה מנלן" ומדבקשה הגמ' מקור לרובא דליתא קמן, ולא למדה מאחרי רבים להטות כמו גבי סנהדרין, משמע דמלבד החילוק...
געגועים
מעודכן
22 דקות זמן קריאה
צפיות
303
תודות
7
הערות
2
דוד המלך/ ליקוט א] דוד נולד בשנת ב' אלפים תתנ"ד. (סדר הדורות) ב] אם דוד המלך היה חי ק' שנה לא היה נחרב הבית. (מדבר קדמות) ג] במו"ק (טז:) דוד היה זורק חץ ומכה שמונה מאות חלל בפעם אחת והיה מתאנח על מאתים שנטלו ממנו וכו' שבספר שמואל כתיב "תשמרני" בגי' אלף ובתהילים אחר חטא אוריה כתיב "תשמני" פחות...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
מעודכן
5 דקות זמן קריאה
צפיות
51
תודות
1
ז. כתב המגן אברהם בהל' תפילה סימן צ' ס"ק י"ז דמשמע בגמ' עבודה זרה ד' ב' דאם מתפלל אדם מוסף בעת שהציבור מתפללים שחרית לא מיקרי בשעה שהציבור מתפללים. וכתב הצל"ח לפי דבריו ז"ל לעיל, שכל דברי המ"א היינו דוקא כשאינו מתפלל עמהם בבית הכנסת, אבל אם מתפלל עמהם בבית הכנסת לא זו שאינה נדחית, אלא אפילו...
  • תוכן מומלץ
אוהב ספר
מעודכן
4 דקות זמן קריאה
צפיות
233
תודות
2
הערות
10
בעקבות האשכול הזה, התעוררתי לסדר הדברים יחד בס''ד. רוב - אחוזים או לא אחוזים? הנה יש להסתפק בגדר האי דינא שאמרה תורה הלך אחר הרוב, אם הוא משום דכן מסתבר או דבאמת אין בזה שום סברא ומ''מ אמרה תורה הלך אחר הרוב, ומה שחידשה התורה דבר זה הגם דאין בו סברא הוא משום דמוכרח שיהיה דרכי הכרעות בתורה...
חזור
חלק עליון