זרוק עלינו מים טהורים -וטהרינו-​


כמה נחשקת בקרבינו היא התשובה, כמה ליבנו כל ימינו מיחל ומצפה אימתי כבר יבא לידינו יום הגדול והקדוש הלז, יום קץ מחילה וסליחה לישראל, כמה גדול הוא היום הנורא אשר נפש הישראלי מתענגת עם שמוע על התקרבותו, שכן ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם, אינו אומר מהרבה מחטאתיכם, אינו אומר מרוב ואפילו מכמעט כל חטאתכם, אלא מכל חטאתיכם אשר הכל בכללו, ביום נפלא ונשגב זה, ימחל איוויינו ויפרע פארינו, וישליך במצולות ים כל חטאתינו,

הלא חבל הוא להפסיד הזדמנות פז שכזו, האין זה כסילות שאין למעלה הימנה, כל חיינו בעוה"ז ובעוה"ב הלא מסתובבים סביב אותו הציר, ואיהו העוונות למול הצדקות, כפי רוב הצדקות תכבד השמחה ותגדל החדווה, רוב הגדולה היקר והתפארת ההצלחה הסיעתא דשמיא וכל כולהו דמילי דמיטב הלא תתבדר כפי רוב הצדקות, וחלילה להיפוך רחמנא לצלן.

ומקור צרותינו ואנחתינו אשר רבו למעלה ראש, בושה תכלימנו על אשר זוהי האמת ואין בלתה, היא גודל ורוב עוונות הכלל והפרט, אשר באשמתינו בלעדית, על הבגידה הנאלחה דאותה זונה בחופת בעלה, העם אשר בחר לו ק-ה מכל העמים ונתן לנו את התורה, ק-ל מוציאם ממצרים ומעבירם את הים ואילו נתן לנו אחת ולא עשה שניה דיינו, לקל מוליכנו במדבר ארבעים שנה, ונתן לנו את התורה, השמע עם קול אלהים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי, או  הנסה אלהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסת באתת ובמופתים, שכל יום ויום יוצר אור ובורא חושך, והכל הכל הכל בכלל, מה אקוב ולא קבה קל ומה אזעום לא זעם ה', וכל זאת לא ניתן אלא לישראל שיעסקו בתורה, מכניסם לארץ הטובה אשר נשבע לאבותינו לתת לנו, ובנה לנו בית הבחירה, ועל כל זאת הוסיף טפח על טפחיים גבוה מעל גבוה, וברוב מרינו ועזות מצחינו חטאנו -לפניך-, לא פחות ולא יותר, לפני אדון הכול, וברוב עונינו אשר אין עלי ספר יוחק גודל הרוע אשר נמשך בעולם משנה לשנה, הוחבל איוויינו ונפרע פארינו, מה אנו ומה חיינו, מה יתאונן אדם וחי גבר על חטאיו.

כמה רבתה חומת הברזל אשר בין ישראל לאביהם אב הרחמן, כמה נתק נוראי נגרם ברוב מריינו בך, תשפיכנה אבני קודש בראש כל חוצות, ואף בלא כל הטובות אשר היטיב הקל הרחמן לברואיו כי היעלה על הדעת כי נשמה אשר מכסא כבוד חוצבה, וכל מטרת וחפצה וייעודה בעולמה הינה לדור בארץ ערבה, תלך ותבגוד בכל ייעודה היא עצמה, אלוקי בושתי ונכלמתי להרים אלוקי פני אליך.

אכן, ניתן פתח נפלא ונשגב לפושעים לשוב מדרכם הרעה והינה התשובה, כמה חסד וטובה עשה אלוקים בעשותה לנו, הרי בלא זאת בלא ספק אבדנו כולנו אבדנו, וכמה קלה היא התשובה, הרי שבלא התשובה היה נמאס ומתועב בעיני המקום ברוך הוא, ועכשיו הוא נחמד ואהוב וידיד וקרוב, וכש"כ הרמב"ם עיי"ש, ובפרט מה יפה ירושתינו שניתן לנו יום אחד בשנה שימחלו כל עוונותינו מחילה גמורה, מחילה של חסד ורחמים, מחילה של בן יחבק אב, אב ירפק בן, והן הן מה שאחז"ל לא היו ימים טובים לישראל כיום הכיפורים אשר איהו קץ מחילה סליחה וכפרה לכל ישראל מרוב פשעיהם, אשרינו ומה טוב חלקינו.

וכמה אוילות יש להמתאונן ביום זה, ואינו מנצלו כראוי, לקיים דיניו ומצוותיו בשלימות גדול מאוד, וכמה שימת לב ובדיקה וחקירה מן הראוי ליתן על מצוות התשובה מהותה אופיה ודיניה, אבינו מלכינו אנא טהר ליבנו לעבדך וליראה ממך באמת ובתמים, מלא משאלותינו וקיים לנו את בית הבחירה, ובטל ונפץ חומת הברזל המפסקת וחוצצת בינינו, אויה לספינה שמנותק קברניטה,

אך באמת, כי למרות היותינו בגלות זה כבר אלפי שנות קושי וצער שאין להם קץ, ריבון כל עולמים, בכל זאת שמך לא שחכחנו, נא אל תשכחינו, נכון, עוונותינו רבו למעלה ראש וחטאתינו גדלו עד לשמים, אך בכל זאת היות וקל רחום וחנון אתה, אנא, גלה כבוד מלכותך עלינו מהרה, ותשיענו מצרה לרווחה, ומאפילה לאורה, תכבוש עוונותינו, וזרוק עלינו מים טהורים וטהרינו, ונזכה כבר עכשיו לעלות לבית הבחירה ושם נעבדך ביראה אמן כן יהי רצון.