האם יש הבדל בין אתרוג חזו"א לאתרוג מהרי"ל דיסקין?

על יחוס ומסורת אתרוגי ארץ ישראל הישנים והחדשים, ומעט על אתרוגים נוספים.

המאמר מהווה סיכום של ספר מסורת האתרוג מאת הרב יצחק פרנקל, תשע"ז

(נקודות זעירות הוספתי ממקורות אחרים)

סיכום זה הוא לדעת המסכם, ואינו משקף בהכרח את מסקנות מחבר הספר מסורת האתרוג

אתרוגי ארץ ישראל הוחזקו מדורות כאינם מורכבים​

דורות הראשונים החזיקו אתרוגי ארץ ישראל כבלתי מורכבים. כך בשו"ת מהר"ם אלשיך (סי' ק"י) בתשובה משנת שמ"ו, וכן שו"ת המבי"ט בן אותה תקופה (ח"ג תשו' מ"ט) שמתוך דבריו שם עולה שבצפת היו גנות ופרדסים שבהם אתרוגים כשרים למצוה, וכן בתשו' רבינו בצלאל אשכנזי סי' ב' ועוד.

בס' חיבת ירושלים משנת תר"ד מציין שהיו נוטלים אתרוגים בעכברא שבעמק מדרום לצפת, והוא באזור ואדי עמוד המקיף את הר צפת בחלקו התחתון, שם גדלו אתרוגים רבים.

אתרוגי אוּם אֶל פַחֶם (כ85 ק"מ צפונית מערבית לירושלים בקו אוירי) היו מוחזקים כבלתי מורכבים מימות הב"י, כעדות ר"ש סלנט משנת תרל"ו במכתב לנצי"ב מוואלאז'ין ומשנת תרל"ח במכתבים לרי"א מקוואנא ורח"א וואקס בעל נפש חיה.

אתרוגי שכם (כ50 ק"מ צפונית מזרחית לירושלים בקו אוירי) גם הם היו מוחזקים כבלתי מורכבים, כעדות הראשל"צ בעל ישא ברכה בספרו מעשה איש משנת תרנ"א, בו מעיד שלפני 60 שנה ויותר היו בשכם (ובאום אל פחם) אתרוגים בלא חשש הרכבה, שמהם היו לוקחים לכל ארץ הקודש. כמות אתרוגים אלו היתה מועטה ביחס לאתרוגי אום אל פחם, כעדות הרב מקאליש מהר"ם אוירבך מירושלים במכתבו משנת תרל"ז לגאון בעל נפש חיה (הובא בספרו).

גם סביבות ירושלים גדלו אתרוגים בלתי מורכבים, בליפתא, מוצא ובית נקופה (כברה) וכפרים נוספים, אלא שהיו נוטים להתקלקל מהרה בתלישתן, על כן לא הורגלו לקחתם, כעדות ר"י ספיר בהלבנון תרל"ז תרל"ח.

באזור יריחו במקום הנקרא וואדי קֶלְט היו גדלים אתרוגים מוחזקים, אלא שרובם לא היו נאים ומהודרים.

עוד היתה גינה סמוכה לטבריה שנקרא 'בוסתן אל יהודי', כי בשונה משאר הפרדסים שגדלו ע"י ערבים, פרדס זה ניטע ע"י יהודים בהדרכתו של ר"י משקלוב בעל תקלין חדתין, והיו מחזיקין אותו כאינו מורכב ונוטלים ממנו לברכה [גם בעת שהחזיק בו ערבי אלם], כן כתב רבי מאיר אוירבך בשנת תרל"ז לבעל נפש חיה.

גם בכפר חיטין היו אתרוגים שהיו מוחזקים משנים קדמוניות, ובסביבות שנות התר"מ נטע שם הגאון בעל נפש חיה פרדסים מאתרוגי כפר אַלְמַא אֶ שַעֶבּ (כיום בשטח לבנון, 1.5 ק"מ מהגבול צפונית לחניתה). האתרוגים היו נאים בתבניתם וגם הם היו מוחזקים בכשרות. אמנם בסביבות שנת התר"ע כבר איתרע חזקתן שכן הורכבו במה שקראו 'ההרכבה הכשרה', דהיינו הרכבת אתרוג מורכב על כנת (גזע) אתרוג בלתי מורכב, והוא אתרוג תולדות המורכב שיש מרבני אר"י שהכשירוהו.​

אתרוגי קלאבריה וקורפו, ותחילת גידול אתרוגי המושבות החדשים​

בארצות אירופה היו רגילים [מימות הראשונים] ליטול אתרוגים מאיטליה (מג'ינובה, המוכרת בשם יאַנאָווֶע וכן בשם גינואה, ומקַלַאבְּרִיָה[1]), ובמשך הזמן תפסו את מקומם בעיקר בליטא ופולין אתרוגי יוון הבאים מהאי קורפו ועיר החוף פראגו שהיו מרהיבים ביופיים.

בשנת תר"ו יצא רינון בקול רעש גדול על אתרוגי קורפו כי מורכבים המה, ובמקביל [בסביבות שנת תר"ט] החל להתפתח גידול עצי אתרוגים בארץ ישראל למטרות שיווק, ביפו ובסביבותיה. עם התרחבות המסחר, החלו שמועות ורינונים כי אתרוגי יפו גם הם מורכבים, הן מצד מה שמקורם מגינתו של סיר משה מונטפיורי שניטע מגרעיני אתרוגי קורפו, והן מצד שהגננים עצמם למדו את מלאכת ההרכבה, ובפרט שהאתרוגים אלו לא דמו לאתרוגי ארץ ישראל המקוריים [שהיו נקראים בערבית אתרוגי כּוֹבַּד או בֶּלַאדִי] אלא לאתרוגי קורפו [שהיו נקראים בערבית אַלְאוּתְּרוּנְג], עד שאפילו תושבי יפו נמנעו מלקחתם לברכה.

חשש ההרכבה היה קיים גם בשאר אתרוגי המושבות החדשות.​

מנהג אנשי ירושלים כשפשט חשש הרכבה באתרוגי המושבות, וע"ז סמך החזו"א בבואו לאר"י​

בני ירושלים היו ממשיכים ונוטלים ממקומות מוחזקים משנים קדמוניות כאום אל פחם ושכם ועוד כפרים סביבות ירושלים, ומשנת תרנ"ג בימי מהריל"ד החלו אנשי ירושלים ליטול מאתרוגי וואדי קֶלְט [וכן מעֵין פוּאַר ועין סולטאן שגם הם בדרך מירושלים ליריחו], ואדרבה זה שלא היו נאים שימש כראיה לכך שגידולם פרמיטיבי ואינן מורכבים.

בשנת תרצ"ג עלה החזו"א לאר"י, והיה נוטל אתרוגים מהמקומות שהיו מוחזקים בידי אנשי ירושלים כבלתי מורכבים [והיה סומך על בקיאותו של רבי יונה זאב הרשלר שהמשיך את מפעלו של אביו רבי מאיר צבי שהיה חוכר מן הערבים פרדסים באזור ואדי קעלט ומשגיח על גידולם, וכן היה מלקט מעצי פרא בכפרים הסמוכים לירושלים כמו בית נאקוב - כברה, כפר בתיר ועוד], וגם היה שולח מאלה להגרח"ע מוילנא. על אתרוגי המושבות לא סמך החזו"א הן מצד נאמנות המוכרים לומר זה מורכב וזה אינו מורכב, והן מצד מה שדעתו לפסול תולדות המורכב לברכה, כמש"כ בספרו כלאים ג' ז'.​

בשנת תרצ"ה בירר החזו"א אתרוג צפתי ומסר גרעיניו לרח"י הלפרין לגדלו​

בשנת תרצ"ה שהה החזו"א בחדשי הקיץ בצפת, וברר אצל זקני העיר על חזקת אתרוגי ואדי עמוד שגדלו כעצי פרא שאין להם בעלים, [ובשנת תשפ"ה הוסיף לי הרב המחבר 'מסורת האתרוג' שבא לפניו אדם שהעיד שסבו היה רבה של צפת באותם הימים[2], והחזו"א בירר אצלו המסורות והיחוסים של האתרוגים שנהגו לקחת בצפת], ובאחד הימים ירד לואדי עמוד [ואיתו תלמידו רש"פ שטיינברג, ר' משה יונה הופמן (שהתגורר ברח' בלוי 5 בני ברק, והיה לו ידע באגרונומיה) ור' פייבל הוכלרר[3] (מקבוצת בחורי נובהרדוק בצפת באותם הימים)], ובדק היטב עץ יערי שכזה משרשיו שאין בו שום הרכבה, וגם בסימני האתרוג הנלקט משם בבדיקת חוץ ופנים, והוכרע אצלו שאתרוג זה עומד על חזקתו הנושנה מימי הקדמונים כאתרוג ארץ ישראלי בלתי מורכב. באותה שנה נפש בצפת הנגיד רבי חיים יעקב הלפרין ודירתו היתה סמוכה לשל החזו"א, והוא קיבל מהחזו"א גרעינים מן האתרוג ונטע מהם נטיעות בבני ברק בחצרו (כיום רח' מהרש"ל פינת חפץ חיים) ובפרדסו שהיה בשטח עליו הוקמה לימים שכונת זכרון מאיר. יוצאי חלציו של רחי"ה נטלו יחורים מעציו ושתלוהו בחצרות ביתם כמו רבי שלמה כהן חתן רחי"ה ורמ"מ שולזינגר חתן רש"כ, ור"א פוזנרזון חתן רחי"ה שנטע עצים בחצר ישיבת אוהל יעקב. עם הזמן החכיר רחי"ה את פרדסו לר' מנדל פרידמן מירושלים [סוחר אתרוגים נודע, חתן הגרי"ח זוננפלד], וזהו פרדס הלפרין - פרידמן הנזכר במכתבי הסטייפלר. לימים יבש הפרדס, אבל הזן כבר נפוץ אצל צאצאיו ואצל אנשים נוספים שקיבלו מן החזו"א גרעינים מאתרוגו שנטל מפרדס הלפרין[4], או מאנשים שלקחו יחורים מן הפרדס[5].

ובשנת תשכ"ד נטע רב"צ מובשוביץ פרדס על יד ישיבת השרון בעידודו של רבי שמריהו גריינימן (שכיהן כר"מ בישיבה) מיחורי העצים שגדלו בחצרו של רש"ג [שם גדלו שלשה זנים שונים של אתרוגים מהחזו"א וכדלהלן] ופרדס זה היה בעיקר מזן הלפרין שאותו טיפח רב"צ יותר והפרדס נודע ביופי אתרוגיו.​

בתחילת שנות ת"ש מסר החזו"א מגרעיני האתרוג שבריך עליו לרמ"י לפקוביץ לנוטעו, ומקור האתרוג הוא שכם​

בשנת תש"א או תש"ג אחר חג הסוכות נתן החזו"א גרעיני אתרוג לרבי מיכל יהודה לפקוביץ לנוטעם בחצרו ברח' וילקומירר, ועל פי המקובל ומוסכם אצל תלמידי החזו"א מקור גרעינים אלו הוא מן האתרוג השכמי שעליו סמכו בירושלים כנ"ל ומהם היה נוטל החזו"א והיו לו כאלו בכל שנה, והחזיקו החזו"א לבלתי מורכב ולא היה עדיף בעיניו האתרוג שבירר בעצמו בצפת.​

רח"י הלפרין קיבל במשך השנים גרעינים נוספים, מהם גם מהזן השכמי והזן האום-אל-פחמי​

במשך השנים נתן החזו"א לרחי"ה גרעינים נוספים, ועל פי ידיעתו של רבי שמריהו גריינימן [שהוא היה מכתת רגליו אצל סוחרי ירושלים להביא אתרוגים לחזו"א וידע מהיכן סמך החזו"א להביא], קיבל רחי"ה גרעינים גם מן האתרוג השכמי וגם מאתרוג שמקורו באום אל פחם, ונטעם. אחר פטירת החזו"א עבר רש"ג מפ"ת לבני ברק (לרח' וולפסון 8) ושתל בחצרו עצים משלושת המינים שנתן החזו"א ע"מ לנוטעם, הצפתי, האום אל פחמי והשכמי, והיה מכיר בכל אתרוג בטביעות עין מאיזה עץ בא.​

כיום קשה לעמוד על כל אחד מהאתרוגים שהחזיקם החזו"א כאינן מורכבים מה מקורם​

כיום קשה לעמוד על מקור אתרוג המיוחס לחזו"א מאיזה מין בא, הן מפני שאצל הלפרין עצמו גדלו מינים שונים כנ"ל, וכן אצל החזו"א עצמו לא הפרידו בין המינים ומי שקיבל גרעינים לא ידע מאיזה מין קיבל[6], והן מפני שגידול הנעשה מהנבטת גרעין אין פירותיו דומים לפירות העץ שממנו גדל [בשונה מגידול ע"י יחורים השומר על צורת הפירות המקורית], ובנוסף ישנה השפעה מכרעת לאקלים, לסוג הקרקע והליך הגידול. אכן כאמור אין נפק"מ בכל זה היות ואצל החזו"א נשתוו מינים אלו לטובה.

המינים הנ"ל שהוחזקו אצל החזו"א, רק מהם היה נותן גרעינים לנטיעה, שאף שהיו לפניו אתרוגים נוספים ממקורות שונים (עד שהיו לפניו 8-9 אתרוגים), והיה מחזיקם כבלתי מורכבים ברמה מסויימת - כל אחד כפי דרגתו - ומנענע עליהם, בכל אופן מעולם לא מסר מהם גרעינים. מגרעיני אתרוגי החזו"א ויחורי העצים ניטעו במשך הזמן פרדסים שונים ונפוצו בכל הארץ, וכל מגדל מברר חזקתו בפני בית דין ומפרסם אישורו.​

מכתב החזו"א שבטלה טביעות עין באתרוגים, וביאורו​

בספר קובץ אגרות א' קצ"א הביא מכתבו של החזו"א [לידידו ר"מ הכהן אילוביצקי מפ"ת, תאריכו (לפי ספר פאר הדור עמ' קל"ב) הוא שנת תרצ"ו, ונכתב בין כסא לעשור,] וז"ל:

שלו' וברכה וגמח"ט,
אחדשה"ט, נודעתי מהרכבה חדשה, שמרכיבים אתרוג מן השוק מאתרוג היער, וזה קורין בלתי מורכב, ועושין כן ע"פ הוראת הרב... וראיתי אתרוגים אלו וחזותן כמו שלנו, ועפ"ז בטלה הטביעות עין שסמכתי עליה, ולזאת אבקש לקבל אתרוג מאותו האיש שכת"ר מקבל בכל שנה ושנה, שאין בהם הרכבה של מין אחר כלל וכלל.
הדוש"ת אי"ש


יש שלמדו ממכתב זה שחזר בו החזו"א מהכרעתו לזהות עץ בלתי מורכב, היות ובטלה טביעות העין. אבל ביאור זה בטעות יסודו, והא ראיה שדווקא משנים אלו ואילך יגע החזו"א להפיץ בישראל את אותם זנים שהוכרע אצלו שחזקתם שאינן מורכבים, וסמך עליהם סמיכה מעלייתא.

אלא פשר דבר כך הוא: באותו הזמן נודע לחזו"א שבפרדסי המושבות סמכו על היתרו של רב נודע, לקחת ענף אתרוג מן המורכבים ולהרכיבו על כנת אתרוג בלתי מורכב, ובזה ישוב המורכב ויוכשר, וכנזכר לעיל שהרכבה זו נקראה 'ההרכבה הכשרה' ופשטה הרבה באר"י. דעת החזו"א היא שאתרוג זה אינו כשר לברכה. והנה אם מתחילה היה הפרש ניכר בין אתרוג מורכב (קורפו) לאתרוגי ארץ ישראל [עד שהיו נקראים בפי הערבים בשמות שונים כנ"ל], אתרוגים אלו שהורכבו ב'הרכבה הכשרה' היתה חזותן שווה לאתרוגים הארץ ישראלים הבלתי מורכבים, ולכן לא היה ניתן יותר לסמוך על טביעות עין, אלא יש לברר החזקה ממה שנתקבל במסורה שהוא זן ארץ ישראלי משנים קדמוניות, והתברר בודאי שלא חלו בו ידיים. אדרבה, מסתבר שמכתב זה הוא ביאור לעובדה שיצא החזו"א בקיץ שלפניו (תרצ"ה) לתור בשדות ואדי עמוד אחר אתרוג מוחזק ולברר שלא נעשה בו שום מעשה הרכבה, ומעתה ואילך להקפיד ליטול דווקא המוחזק במסורת ולא לסמוך על טביעות עין גרידא.​

אתרוגי ברוורמן וקיבלביץ המיוחסים למהריל"ד​

האתרוגים המיוחסים למהריל"ד, אין בהם אחד שגדל מגרעיני אתרוגו של מהריל"ד, אלא שהיו מקומות מוחזקים באתרוגים בלתי מורכבים כנ"ל, ומאתרוגי אותם מקומות שהיה מהריל"ד נוטל אתרוגים לברכה נטעו תלמידיו עצים על מנת לשמר יחוסם, ומזה נתפרסם שמם על שם מהריל"ד.

אתרוגי ברוורמן גדלו בחצרו של ר' ישראל דוד ב"ר זרח ראובן ברוורמן ברח' ברון הירש 8 פתח תקווה, שנטעם לבקשת אביו שהיה תלמיד מהריל"ד. [ביאתם לפ"ת היתה בסביבת שנת תער"ב, שנים רבות אחרי פטירת מהריל"ד בתרנ"ח, כך שודאי לא גדלו מגרעיני אתרוגו של מהריל"ד.] לפי עדותו של בנו רבי יצחק [בשיחה מוקלטת משנת תשמ"ז] מקור העצים הוא מיחורים שהביא רבי שלמה זלמן בהר"ן הנקרא ר' זלמן ר' נחומ'ס ממקומות הידועים לו ששם אין האתרוגים מורכבים לפתח תקווה לנוטעם בפרדסם של ר' זאב שחור ור' פנחס גלויבמן. הפרדס לא הצליח, ורבי זרח ברוורמן ביקש מבנו לקחת משם יחורים וליטע אותם בפרדס שליד ביתו. רבי אברהם סלומון סיפר ששמע מחותנו ר' ישראל דוד ברוורמן שהוא עצמו הלך בשעתו עם ר' פינחס גלויבמן לחפש באיזור שכם או אוםֿאלֿפחם אילני אתרוג בלתי מורכב, וכך גם סיפר בנו הצעיר של ר' ישראל דוד, רבי נחום ברוורמן. כאמור, מקור האתרוגים אינו ידוע בבירור, יש המעידים בשם ר' ישראל דוד שאת היחורים לקחו באוםֿאלֿפחם, ויש המזהים את צורת האתרוג כאתרוגי שכם. בין כך ובין כך, במכתב לבד"צ ירושלים משנת תרצ"ב מעיד רבי זרח ברוורמן כי האתרוגים שנטע בנו הינם 'כשרים ודאים בלתי מורכבים' כלשונו.

ר' יצחק ב"ר ישראל דוד ברוורמן נטל מיחורי העצים של אביו ונטעם בחצרו ברח' מוצקין 10 בפתח תקוה שלא למטרות רווח אלא לשמר יחוס האתרוג[7]. מעצים אלו ניטעו עצים נוספים בחצרות ובפרדסים, ויש לדעת כי הבא לרכוש אתרוג מזן זה עליו לבדוק היטב את יחוס הזן ונאמנות המגדל בכל שלב, היות וזן זה קשה לגידול מסחרי בלא הרכבה כלשהי. בחצר רי"ד ברוורמן עצמה יבשו העצים וחזרו ושתלו מיחורי זן זה שהיו אצל רי"מ קיבלביץ' בבת ים, אבל אצלו היה מעורב זן נוסף כדלהלן, וישנם עדיין חצרות שבהם עצי אתרוג שמקורם ביחורים שנלקחו בעבר מעצי רי"ד ברוורמן והם ברוורמן מקוריים ודאים, כמו עצי משפחת שנק ברח' הרב דסלר בבני ברק שנטעם רבי מאיר פויפר מיחורי עציו שנטעם מיחורי ריד"ב.

זן נוסף המוכר כמיוחס למהריל"ד הוא זן קיבלביץ', ומקורו הוא מאתרוגי ואדי קעלט [שהוא אחד המקומות המוחזקים בכשרות שהיו בני ירושלים ובכלל מהריל"ד לוקחים משם כנזכר לעיל], משם הביאם רבי פנחס גלויבמן הנ"ל מפתח תקוה ונטעם בחצרו, וחתנו ר' יחיאל מיכל קיבלביץ' המשיך לגדלם וגם נטע מהם בחצרו בבת ים. מזן זה ניטעו עצים בכפר סבא ע"י ר' נח מרגולי, ובמושב בית מאיר ע"י ר' יצחק קלי ממיסדי המושב שם מגדלים אותו עד ימינו [ומשם היה נוטל הגרש"ז אוירבך אתרוג], ובקוממיות ע"י ר' אברהם קויפמן, שהניב פירות שנים מועטות וחדל להתקיים.

זן זה שונה משאר האתרוגים, קליפתו הלבנה דקה ויש בו מיץ רב ביותר, ואפילו הכי סמכו גדולי ישראל על חזקתו [וגם החזו"א היה מקבל ממנו והיה מונח בין שאר האתרוגים שלפניו[8]].​

אתרוגי שלומאי​

בכפר הרואה סמוך לחדרה גידל ר' שרגא שלומאי אתרוגים משתילים שלקח מפרדסו של ר' יוסף חיים אורנשטיין (בנו של רבי יעקב אורינשטיין תלמיד מהריל"ד) בחדרה, שאת שתילי פרדס זה לקח בשעתו בסביבות שנת תרפ"ח מפרדסו של ר' שניאור שניאורזון ממייסדי חדרה ששתלם מאתרוג בלתי מורכב בודאי, ועל פי מה שמסר ר"ש שלומאי מקורם היה מאזור שכם, ויש לשער שנטל מאותו מקום שנטל מהריל"ד לברכה. רבי דוד פרנקל שמע מהחזו"א שבאין אתרוג אחר אפשר ליטול מאתרוגי שלומאי לברכה.

ר"ש שלומאי היה מומחה רב נסיון בגידול וטיפוח אתרוגיו, שהיו בעל מבנה ויופי מיוחד במינו[9], והיה ירא שמים גדול שמסר נפשו להמנע מכל סוג של הרכבה שהיא, אף לא של שני זנים בלתי מורכבים, למרות שרבו מהרי"ץ דושינסקי המליץ לו לעשות כן לכתחילה כדי לשפר את טיב אתרוגיו.​

אתרוגי חדרה - חנקין, אורדאנג אריאלי ובריט​

אתרוגי חדרה ניטעו עם התייסדות המושבה בתרנ"א ע"י האחים חנקין מעץ אתרוגי פרא, י"א משכם וי"א מאום אל פחם. אלא שבפרדס זה היו הרכבות ע"ג כנת לימון לצורך מאכל, כפי שמעיד סעדיה מסוארי, שהיה מגדל אתרוגים ומומחה במלאכת ההרכבה שעבד בפרדסו של חנקין.

מגדל נוסף שאתרוגיו נודעו ביופים העדין והתפשטו הרבה בארץ ישראל הוא שרגא פייבוש אורדאנג שפרדסיו אף הם היו בחדרה. מין זה נחשד בעיני החזו"א כמורכב, לא נטלו וגם מנע אחרים מלברך עליהם [והחל משנת תשי"א כשנשאל עליהם אם כשרים ענה שכשרים לקומפוט, ולברכת בורא פרי העץ]. רבי דוד פרנקל סיפר שבנו של ר' פייבוש, ר' אליעזר אלינר, הגיע לחזו"א ושאל על אופן מסויים של הרכבה, והחזו"א דנו למורכב. יצא הבן שהיה ת"ח, עיין בספרים, ושב לאחר שעה וחצי להוכיח לחזו"א שכה"ג אינו הרכבה ודלא כפי שפסק. החזו"א לא קיבל את דבריו. כשיצא בשנית, אמר החזו"א שניכר הדבר שלא בא לשאול קודם מעשה, אלא כבר הרכיב כשיטתו ובא להוכיח שהדין עימו שכה"ג ל"ח הרכבה.

עוד היה בחדרה מגדל בשם הרב מנחם אריאלי, שאת עציו נטל מאורדאנג בסוף שנות התר"צ, וממנו נטל רבי יצחק בריט בשנת תש"ז בערך ונטע בחצרו בחדרה והוסיף ונטע עד שנעשה פרדס גדול. רבי יצחק היה אחיו של רבי זבולון גרז אב"ד רחובות, שהיה אומר כי בשנים האלה עדיין לא פקפק החזו"א על כשרות אתרוגי אורדאנג ע"כ הינם מוחזקים כבלתי מורכבים.​

אתרוג תימני​

אתרוגי תימן מוחזקים ביד יהודי תימן משנים קדמוניות, ובעלייתם לארץ בשנות תש"ח - תש"ט הביאו איתם גרעיני אתרוג ונטעום. זן זה שונה מהותית משאר הזנים בכך שאין לו מיץ כלל. ביסוד הדבר ההוראה המוסכמת בין חכמי ישראל להתיר זן זה גם לבני אשכנז, וכן הורו הגרי"ז והחזו"א, הגרי"ז היה רגיל לנענע עליו, ואף ברך עליו פעם אחת. (אבל החזו"א לא הסכים אפילו לנענע עליו בעצמו אף שהורה לאחרים שניתן לברך עליו[10], וטעמו עימו.) ויש שהידרו שראוי לבן אשכנז ליטול לכל הפחות גם אתרוג מן הזנים המקובלים בידנו, שכיון שיש בו שינוי מהותי מהמקובל בידנו אפשר שהוא מין הדר בפני עצמו.

גם זן זה חלו בו ידים להרכיבו ויש לדקדק ליטלו ממקור מוסמך, והיום הוא דבר המצוי.​

אתרוג מרוקאי​

אתרוגי מרוקו נודעו בחינם והדרם שאין דוגמתו בשאר הזנים, הן בצורתם המאורכת המסתיימת במגדל עדין ולרוב עם פיטם, והן בצבעם הצהוב הבהיר. זן זה מוחזק מקדם כזן כשר למצוה וכן שאינו מורכב, והרבה מגדולי ישראל היו מהדרים אחריו (ובשנת תשי"ב היה אצל החזו"א אתרוג מרוקאי ונענע עליו אחר שברך על אתרוג מהזנים שבירר לעצמו).

ומה שברוב פירותיו אין גרעינים אין בכך כלום, שכך הוא טבע זן זה. והאמת שכמחצית מפירותיו נושאים זרעים, כפי שמעיד הארגונום החרדי פרו' אליעזר גולדשמידט מרחובות, שלבקשת הגרי"ש אלישיב יצא באייר תשנ"ה עם הרבנים דונר וגוקאוויצקי מלונדון והרב לוי מיוהנסבורג לסיור במקום גידול האתרוגים. הרב לוי ציין שמנסיונו הפירות הנושאים זרעים הינם מעוגלים ורחבים יותר, והפירות הנקטפים למצוה הינם הנאים המאורכים, על כן לרוב לא ימצאו גרעינים באתרוגים המשווקים למצוה[11].

חשוב לציין שמסקנתו המקצועית, וכן דעת פרו' אל עותמאני - מומחה לפירות הדר מהמכון הממשלתי באגדיר מרוקו - שהצטרף אל הסיור, שאין כל סימן להרכבה בכל העצים בכל החלקות הרבות שנבדקו, ולדברי החקלאים (שלא ידעו על בוא המשלחת ולא יכלו לנקוט אמצעים להסתיר עצים מורכבים במידה והיו כאלה) מעולם לא עסקו בהרכבת האילנות האלה, היות וזן זה מצליח בלי כל הרכבה. את רשמי הסיור ומסקנותיו פרסם פרו' גולדשמידט בקובץ הליכות שדה גליון 100.​


[1] בס' ד' מינים השלם במבוא לפרק אתרוגי חו"ל, כתב שהאתרוגים לא היו גדלים בג'ינובה אלא בקלאבריה, אלא שבג'ינובה היה המרכז המסחרי שממנו הופצו הלולבים לקהילות ישראל שבאירופה. אך ככל הנראה טעות היא, ונראים בזה דברי ספר טהרת האתרוגים ששתי מקומות הם באיטליה, קלבריה בדרומה וגנואה בצפונה (המרחק האוירי ביניהם כ900 ק"מ!), ומתחילה (בימי בעלי התוס') היו לוקחים מגידולי גנואה, ושוב בעת האחרונה החלו להביא מקלאבריה, והוחזקו שוים ביחוסם.

[2] שמו של המעיד לא זכור להרב מסורת האתרוג. רבה של צפת בתרצ"ה היה רבי אברהם לייב זילברמן [שנפטר בתש"ח, וחתנו רבי שמחה קפלן מילא את מקומו], והראב"ד היה רבי נחום אתרוג [שנפטר בתרח"צ]. אך כמובן יתכן שלא מדובר ב'רבה של צפת' אלא באדם שהיה 'רב בצפת'.

[3] כן בס' מסורת האתרוג עמ' קע"ח ושם כתב ששמו היה ר' פסח, ושגגה היא.
בחשון תשע"ט שוחחתי עם בנו של ר' פייבל, ר' אברהם הוכלרר, ופקפק בגוף העובדה, שמעולם לא שמע כן מאביו, למרות שכמה וכמה עובדות שהיו לאביו עם החזו"א בשהייתו בצפת שמע ממנו. כששאלתיו אולי באמת הסיפור הוא על יהודי בשם ר' פסח הוכלרר, אמר לי שלא היה איש כזה בקבוצת בחורי נובהרדוק בצפת, אלא אביו ר' פייבל שנישא לצפתית ונותר לגור בעיר ושם מנו"כ. (אני המסכם הכרתיו, והשתתפתי בקבורתו שם שנערכה ע"י ר"פ זילברמן ע"פ מנהגי צפת.)

[4] כמו פרדסו של הרב קפלן ברמת יצחק שהניב פירות עד כעשר שנים אחר פטירת החזו"א וממנו נטל הסטייפלר משעה שנעשה בורר בענין בית החיים שומרי שבת זכרון מאיר ושוב לא רצה ליטול אתרוג ישירות מרחי"ה מחשש שוחד מאוחר.

[5] כמו רבי קלמן שטיינברג מרח' אביי ורבא בבני ברק שממנו לקח הסטייפלר אתרוג אחר שיבש פרדסו של הרב קפלן.

[6] וכפי שהעיד רבי דוד פרנקל כשהיו מוציאים את גרעיני האתרוגים לחלוקה מזני הלפרין ולפקוביץ, לא שמרו גרעיני כל אתרוג לבדו אלא כל מי שקיבל מגרעינים אלו קיבל מן התערובת.

[7] שמעתי מפי הגר"ז ברלין זצ"ל, כי היו שפקפקו על עצים אלו שבפ"ת, אבל חמיו הגראי"ל שטיינמן סבר שאין בית מיחוש בדבר (וכמדומה שאמר שאף נטל משם משנת השמיטה), כיון שר"י ברוורמן הנ"ל לא עסק בדבר מחמת ממון, אלא לשמר הזן ששם אבותיו נקרא עליו ועל זה היתה תפארתו. אמנם יעויין בסמוך שעצים אלו יבשו וחזרו ונטעום ממק"א, ואלי בגלל זה היו שפקפקו, ולא מבורר אצלי באיזה שנים דיבר הגראי"ל ומתי נתחדש הפרדס.

[8] רבי אברהם דב ברבי שמריהו גריינימן מעיד ששמע מר"ד פרנקל שהחזו"א התבטא על אתרוגי ברוורמן כי כל סימני המורכב בו, ואפ"ה יש לברך עליו היות וישנו במסורת מרבי יהושע לייב. ונראה לי הכותב מסברא ולא מידיעה, שדברי החזו"א נאמרו על זן קיבלביץ' שהוא קרוב בתכונותיו ללימון הרבה יותר משאר זני האתרוג (ולא על הברוורמן שהיה גידולו בשקיעות ובליטות סבוכות, ורחוק ממראה לימון), וכן נאמרו דברים ברוח זו ע"י הרב מבריסק.

[9] רבי רפאל סולובייצ'יק העיד שלא ראה אתרוגים נאים כשל שלומאי בשעתו. גם הרב מבריסק ששיטתו נודעת שיש לברך תחילה על הנאה יותר גם אם הוא פחות מיוחס (שאחר שניטל המיוחס ויצאו יד"ח המצוה, שוב אין מקום להדר בנאה יותר), משעה שהביא שלומאי לפניו את אתרוגיו היה מברך על אתרוג זה.

[10] הרב אברהם רייסנר סיפר ששנה אחת נפסל אתרוגו במהלך המועד, והורה לו החזו"א שיטול אתרוג תימני. [ספר 'נפש יקרה' - שהוציאו בני הרב רייסנר לזכרו - עמ' קמ"ג.]

[11] שנה אחת נזדמן לי הכותב אתרוג מרוקאי רחב, וע"פ הנ"ל הודעתי בביתי שמסתבר שהוא נושא גרעינים, פתחתיו אחר החג, ונמצא שכן הוא.
  • תודה
תגובות: אחד יחיד