קנין פירות כקנין הגוף



ביאור מחלוקת ר' יוחנן וריש לקיש

ב''ב קלו' ב' איתמר מכר הבן בחיי האב, ומת הבן בחיי האב אמר רבי יוחנן לא קנה לוקח. וריש לקיש אמר קנה לוקח. רבי יוחנן אמר לא קנה לוקח קנין פירות כקנין הגוף דמי. וריש לקיש אמר קנה לוקח קנין פירות לאו כקנין הגוף דמי.

ובפשוטו מחלוקתם האם קנין פירות חזק כמו קנין הגוף, והפירוש שבודאי שיש קנין פירות ויש קנין הגוף, והמחלוקת זה האם קנין של גוף לפירות הוא חזק מספיק כמו קנין הגוף,

וכן מבואר בלשון הרשב''ם לעיל נ' א' כקנין הגוף דמי כלומר כאילו קנה גופו ואותו שאין לו פירות אין קנין הגוף שיש לו בעבד כלום דאין גופו עומד אלא לפירותיו והלכך ראשון קרוי אדון,

אמנם צריך לדעת לפ''ז דימוי הגמרא את קנפכק''ה לכל הש''ס, הא שפיר יש לחלק בין סוגי ורמות ההצרכה של בעלות, ויש לישב,

ועוד אפשר לומר במחלוקתם דפליגי מה יש לבעל הפירות, האם יש לו רק זכות ושיעבוד בפירות [וכמו שמעמיד החזו''א שכך עובד שכירות וחכירות -שבעית סי' כא' סק''ד] או שממש יש לו גוף גמור לענין הפירות [שזה צריך לדעת למה שיהא כזה דבר, אבל זה מושכם שיש, וכל האפשרות הראשונה בנויה ע''ז],

ובפירוש זה עדיין יש לחקור האם הכונה שהמחלוקת באמת מה כונת האב ליתן, או שהנושא מה הכי מתאים להחיל על מה שהוא אמר, כמו אדם האומר ''מנצפחי'' שדנים מה הכי דומה שהוא התכון אבל לא אומרים שהתכון ל''מנצפחי'' [ואם כן התכון ומניחים בדעתו דזה כונתו ואם לא אז שלא יחול כלום, אז לא חל כלום,]

והנה הר''י מגאש הק' הכיצד אמרינן דקנין פירות כקנין הגוף והרי בודאי דגם לבן יש גוף, וההוכחה שלו היא מזה שכתוב גוף מהיום ופירות לאחר מיתה, ולכאורה אי נימא שהר''י מגאש ס''ל דקנפכק''ה הוא שינוי בעצם מה חל פה אז מובן מה הוא שאל שבגמרא מבואר שהגוף של הבן אז לא יכול להיות שהגוף של האב, אבל אם הנושא זה בהגדרת הדבר מי הבעלים, אז הגמרא בסך הכל ביארה את המציאות ואח''כ אנו מוזמנים לדון מי מוגדר יותר הבעלים,

אמנם יש לישב שכונתו לשאול שבגלל שאמר שנותן גוף לבן [כך מתפרש כונתו] אז שיהא גוף לבן, ולזה תירץ שבאמת יש גוף לבן ועדיין האב מוגדר הבעלים,

ותירוץ זה ממילא צ''ל לפי האפשרות הראשונה [שדיקנוה מלשון הרשב''ם לעיל] דבגמ' מבואר דהסיבה שרבי יוחנן ור''ל נחלקו גם במעכשיו ולאחר מותי וגם בביכורים, דהו''א דכאן יודה רבי יוחנן דקפלכק''ה כי האב מותר לבנו, וכאן ע''כ לומר דהכונה שהאב יותר לבנו, ולכן רבי יוחנן יודה ולאו מטעמיה,

אך לאידך גיסא מבואר בגמרא שהו''א דכאן יודה ר''ל דקפכק''ה כי אדם לא נותן, וע''כ לפרש דבאמת אדם יכול לעשות שזה יהא גוף לגמרי, וביאר הגרד''ל שליט''א דכאן הו''א דיקנה את הגוף לגמרי אבל לזמן מסוים, כמו דס''ל לקצוה''ח בסי' רמא' ורנ''ז בשם ר' אביגדור שבתשו' הרא''ש,