ד' תעניות בין המצרים ת"ב - אבלות אמצעי או מטרה | ענייני דיומא ד' תעניות בין המצרים ת"ב - אבלות אמצעי או מטרה | ענייני דיומא

הנעור בלילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
560
תודות
1,279
נקודות
156
נדמה שלאחר כל כך הרבה שנים בגלות המרה, שכחנו מי אנחנו, ולאן אנו שואפים להגיע.
וכבר התרגלנו למציאות של גלות וחורבן, וכבר לא יודעים בכלל על מה מתאבלים.

עכשיו בימים הקשים שאנו מתאבלים על חורבנו של בית המקדש, ועל כך שיצאנו לגלות המרה וגורשנו מעל שולחנו של אבינו.
אנו צריכים לזכור ולשנן לעצמנו, שהמצב הטבעי של יהודי הוא שמחה, ולא ח"ו אבל ושברון.

האבלות היא אינה מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי להזכיר לנו מה איבדנו, ומה אנו עתידים לקבל.

ובימים הקשים הללו נזכור שיש לנו אבא שבוכה ומתאבל עלינו, ילדיו שגלו והתרחקו ממנו.
ובעזרת השם בזכות האבלות נזכה במהרה לשמוח בשמחת עם ישראל בביאת הגאולה השלמה בב"א.
 
האבלות היא אינה מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי להזכיר לנו מה איבדנו, ומה אנו עתידים לקבל.
נדמה לי שמילים אלו הם הם ההתנתקות מהחורבן....
האבל הוא עצמו הכרה וההבנה בהפסד. אין זה בלא זה, ואין זה בלא זה.

אדם שלא מבין מה הוא איבד לא יכול להתאבל.
זה לא אבל. זהו בכי ריק מתוכן.
הוא מבכה כי כולם מבכים.
הוא לא חושב ולא מבין ולא מכיר,
וגם לא מתאבל.

מי שמתאבל,
בהכרח שמכיר בהפסד, יודע מה איבד.
ולכן הוא מתאבל.
 
אבלות ענינה אחד
מי שאביו נמצא בחדר ניתוח ל"ע הוא לא יצא בזמן הזה לטיול
אפי' אם הוא במדינה אחרת
ולענינו:
לא מתאים להתענג כעת בזמן קשה כל כך שבית המקדש נחרב
ולכן היא מתחלקת לפי רמת הקושי שהיתה

וכן באבלות על מת זהו ענינה

וכבר יסד לן רש"י בסוכה שאבל אינו מצווה להצטער
ואפי' בתור מטרה אין לנו
 
אבלות ענינה אחד
מי שאביו נמצא בחדר ניתוח ל"ע הוא לא יצא בזמן הזה לטיול
אפי' אם הוא במדינה אחרת
ולענינו:
לא מתאים להתענג כעת בזמן קשה כל כך שבית המקדש נחרב
ולכן היא מתחלקת לפי רמת הקושי שהיתה

וכן באבלות על מת זהו ענינה

וכבר יסד לן רש"י בסוכה שאבל אינו מצווה להצטער
ואפי' בתור מטרה אין לנו
טעות.
אבלות היא אמנם לא צער,
אבל היא הרגשת ההפסד - בהרגש ולא בידיעה.
מי שלא מתאבל לא הבין את עוצמתו של ההפבד,
ומי שהבין, מתאבל.
אלו שני דברים שמכריחים האחד את השני,
זה לא מטרה וזה לא היכי תמצא.
 
טעות.
אבלות היא אמנם לא צער,
אבל היא הרגשת ההפסד - בהרגש ולא בידיעה.
מי שלא מתאבל לא הבין את עוצמתו של ההפבד,
ומי שהבין, מתאבל.
אלו שני דברים שמכריחים האחד את השני,
זה לא מטרה וזה לא היכי תמצא.
אבלות אינה הרגשת ההפסד
אבלות היא השתפפות בצער
וראיה שיש חילוק ברמת האבלות כל יום לפי מה שהיה באותו יום
וכן באבל רח"ל האבלות מתחלקת ליום המיתה, שבעה, שלושים, י"ב חודש.
והטעם כנ"ל
 
אבלות אינה הרגשת ההפסד
אבלות היא השתפפות בצער
ממש לא.
אין שום חיוב להצטער!
יש חיוב לעשות ניהוג אבילות דהיינו מעשים שיבטאו את הכרת ההפסד.
אמור לי אתה - מי שקיים כל דיני תשעה באב ולא הצליח להצטער - קיים דינו או שמא לא קיים, כי הוא מצווה להתאבל = להצטער?
וראיה שיש חילוק ברמת האבלות כל יום לפי מה שהיה באותו יום
ממש לא.
האבילות של תשעה באב מתחילה בט' ונגמרת בי',
בעוד שריפת הבית הייתה מקצת בט' ומקצת בי'.

ולא זו בלבד אלא שבחצות ט' באב, - הוא הזמן בו החל המקדש להשרף,
ישנם הקלות בניהוגי האבילות.
וכן באבל רח"ל האבלות מתחלקת ליום המיתה, שבעה, שלושים, י"ב חודש.
והטעם כנ"ל
הטעם לזה, כי - בדומה להרגשת הצער - הרגשת ההפסד מתקהה עם הזמן.
 
וכבר יסד לן רש"י בסוכה שאבל אינו מצווה להצטער
ואפי' בתור מטרה אין לנו
יש להעיר בזה את דברי הגרשז"א (מנח"ש ח"ב צו) שביאר ברש"י שכל כוונתו היא שאין האבל מצווה להצטער עד כדי רמת טרדא הפוטרת ממצווה יעו"ש.
בכלל, כבר מחו על הבנת דברי רש"י בפשיטות כפי שהוצג.
 
בהמשך לווארט בעניין פעולה נמשכת ובהבנת הרוגוטשובער שבכל רגע נמשכת שריפת ביהמ''ק. מיהו זה שיראה את המקדש נשרף ולא 'יהפוך עולמות'. אלא שהתורה אומרת שעכשיו זה קורה.

אמנם עפ''י הדין שאסור לסתור בית כנסת אלא ע''מ לבנות, גם בזה השריפה היא בשביל הבניין, אלא שבשעת השריפה לא רואים את סוף המעשה ויש להאריך ולהוציא מכאן גדרים בגדרי אבילות בהשקפה.
ולעניין מעשה רק רב מורה הוראה יכריע.
 
השקפה ברסלבאית מובהקת שסותרת את ההלכה ודיני אבילות.
האם אתה חולק על העובדה שבזמן שבית המקדש היה קיים,
השמחה הייתה חלק בלתי נפרד מעבודת ד'?

האם כל ברסלבע'ר שמדבר על שמחה טועה?
ממש לא.
השמחה בעבודת ד' הלא היא פסוק מפורש!
"תחת אשר לא עבדת את ד' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב"
 
אצל כל החסידים יצאו במלחמה בתשעת הימים
כבר אמרו מי שלא היה בקאצק (כמדומני) בתשעת הימים
לא ראה שמחה מימיו...
זו כבר שטות...
לא מאמין שבקאצק לא חשבו על ירושלים, ועוד יותר לא מאמין שחשבו ולא הצטערו.
 
החסידים לא יצאו במלחמה על בין המצרים ועל זכרון ירושלים - חס ושלום! ואין מישהו שחושב כך!

מה כן?


החסידים יצאו כל השנה במלחמת חורמה נגד מידת העצבות!

לכן, בימי בין המצרים שהקליפה מתגברת על העניין הזה, ומנסה בכל כוחותיה להכניס עצבות - באיצטלא של קדושה.

על זה ורק על זה יצאו למלחמת חורמה ביתר שאת וביתר עוז.
 
בשולחן ערוך סימן תקנ"א ס"א "משנכנס אב ממעטין בשמחה", ובמשנ"ב "עיין במ"א דר"ל שאין שמחין בו כלל כמ"ש התוס' פ"ק דמגילה".
מבו' שאינו דומה לאבילות ל"ע על קרובים שאינו אלא ניהוג אבילות, אבל אין איסור שמחה,
משא"כ האבילות על החורבן כל יסוד דינה הוא מיעוט השמחה ותחושת הצער והיגון על החסרון והיעדר כבוד שמים.
 
בתוצאה הרגשית: עצבות - זהו! - אין מה לעשות. יאוש. המצב אבוד.

לב נשבר - התחזקות. התחדשות. מע-כ-ש-י-ו. נתחיל מההתחלה.
אתה צודק בהחלט. (כמדומני זהו ממדרשו של רבי נחמן...)

אבל באבילות יש גם משהו מן הצער.
אי אפשר לומר שכל העניין של בין המצרים זה רק לתקן את החורבן,
יש גם את העניין של ההבנה בהפסד והאבל.

אם זה היה רק לב נשבר שיקר מאוד בעיני ד',
אין עניין בלא להסתפר, בלא לערוך חתונות, סעודות מרעים,
וגם אם יש עניין לצום, אין עניין להמנע מסיכה, נעילת הסנדל וכו'.
 
מי אמר שאין כאן צער???

ברור שיש כאן צער. וצער גדול.

אבל אין כאן שום מקום של עצבות! שמגונה מכל וכל.



אגב, זה נתון למבחן פשוט - כל אחד בינו לבינו. וגם שאפשר לראות אותו על אחרים.

כי אם רואה האדם שהוא נמשך פתאום לכעס יתירה - ידע שהוא נקלע לעצבות גדולה.

ולא בזה חפץ ה', כי אם בעבודה מתוך שמחה וטוב לבב.
 
לדעתי הנושא הוא ברור מה שאמור להיות הוא שכל יהודי יהיה בשמחה כל ימיו וזה מרכיב בעבודת ה' שלנו אך מאידך יש את מה שקרה לעם ישראל ואלו הם דברים מצערים שהם מחייבים אותנו להתעורר בתשובה וכמו שידוע שכל דור שבית המקדש לא נבנה בימיו כאילו נחרב בימיו והביאור הוא כיון שעם ישראל בצורתו המתוקנת הוא כאשר בית המקדש קיים ודור שבית המקדש לא נבנה בימיו זה אומר שהוא לא ראוי שיהיה לו את בית המקדש וזה נובע מחמת העבירות שקיימות בדור ולכן אנו מצווים להצטער כדי שצער זה יעורר אותנו לשוב בתשובה שלמה אל הקדוש ברוך הוא.
 

הודעות מומלצות

רבי אשר אנשיל כ"ץ (ה' בטבת...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון