חידת היכי תימצי - איך יתכן שאדם אינו כהן אך בנו יהיה כהן? | פורום אוצר התורה חידת היכי תימצי - איך יתכן שאדם אינו כהן אך בנו יהיה כהן? | פורום אוצר התורה

חידת היכי תימצי איך יתכן שאדם אינו כהן אך בנו יהיה כהן?

פִּתָרוֹן
למעשה ב' תירוצים בדבר.
א'. אם אמר על עצמו שאינו כהן אחרי שכבר היו לו ילדים, דאז לכו"ע נאמן על עצמו אך לא על בניו.
ב'. אם אמר על בנו שהוא בן גרושה ולבן הזה כבר היו ילדים, לפי שיטת השאילתות (פר' וארא שאילתא מא) על הבן נאמן ועל בן בנו אינו נאמן.
חג שמח
פשוט וברור
ראה תחילת מסכת מכות שהתחילו היום בדף היומי
רש''י איש פלוני כהן
אך יש לומר גם בישראל לפסול בתו לכהונה
הרי שבעדות שלהם הוא כהן אף שאביו אינו כהן ואכמ''ל
מה גם בישראל?
אם העידו על ישראל שהוא בן גרושה מה הבעיה?
אם העדים ישראלים הלא רש"י פי' דמיירי דוקא בעדים כהנים, וגם הריטב"א שפי' דמיירי גם בישראלים אך כ"ז הוא רק לגבי הפסול חללות שפוסל בביאתו, אך ודאי אינו כהן לשום דבר.
 
מה גם בישראל?
אם העידו על ישראל שהוא בן גרושה מה הבעיה?
אם העדים ישראלים הלא רש"י פי' דמיירי דוקא בעדים כהנים, וגם הריטב"א שפי' דמיירי גם בישראלים אך כ"ז הוא רק לגבי הפסול חללות שפוסל בביאתו, אך ודאי אינו כהן לשום דבר.
העידו על ישראל שהוא כהן בן גרושה והיינו שהוא כהן חלל כדי לפסול את בתו לכהונה. עד שלא הוזמו הרי הוא כהן מכח העדות אך כהן חלל
 
העידו על ישראל שהוא כהן בן גרושה והיינו שהוא כהן חלל כדי לפסול את בתו לכהונה. עד שלא הוזמו הרי הוא כהן מכח העדות אך כהן חלל
א"כ לא צריכת לתחילת מכות,
תגיד פשוט שהעידו על אדם שהוא כהן,
אך זה פשוט מאד, כשהעידו על אדם שהוא כהן או חלל אינו נעשה באמת כהן או חלל, וז"ב.
 
עד שלא הוזמו הרי הוא כהן מכח העדות
עדות על אדם שהוא כהן לא הוי עדות ממונית שהעדים קובעים את הדין, אלא הוי רק לאיברורי,
וא"כ בעדות על אדם שהוא כהן, אינו נעשה כהן מחמת זה, ודו"ק בזה.
 
אז הנה תירוץ חדש שעולה ברעיוני
האבא הכהן מת והבן עדיין חי, והגיע זמן תחיית המתים והאבא קם לתחי', ויש דעות שאין הכהונה חוזרת אל האבא שקם לתחי'.
הרי לך אב שאינו כהן ובנו כהן.
בהצלחה רבה
 
עדות על אדם שהוא כהן לא הוי עדות ממונית שהעדים קובעים את הדין, אלא הוי רק לאיברורי,
וא"כ בעדות על אדם שהוא כהן, אינו נעשה כהן מחמת זה, ודו"ק בזה.
במציאות אינו כהן אבל יש לו דיני כהן לכמה עניינים ואכמ''ל.
 
נערך לאחרונה:
הנדון כאן הוא במציאות
[וזה גם הדחיה לתירוץ של מר על תחית המתים]
למה אתה חושב שבמציאות הוא כן כהן הרי זה גוף חדש לגמרי שקם לתחי'.
לא חייב להיות דוקא התירוץ על מה שאתה חושב תרחיב אפקים ותמצא עוד מה קרה. תאמר שלא לזה התכוונת למה לדחות כאילו טעיתי.
 
למה אתה חושב שבמציאות הוא כן כהן הרי זה גוף חדש לגמרי שקם לתחי'.
לא חייב להיות דוקא התירוץ על מה שאתה חושב תרחיב אפקים ותמצא עוד מה קרה. תאמר שלא לזה התכוונת למה לדחות כאילו טעיתי.
חס ושלום ודאי זה תירוץ מצויין,
אבל התכונתי במציאות היומיומית שלנו זה לא שייך אלא אם כן אתה תנא או משהו דומה...
 
התשובה פשוטה - כהנת שנתעברה באמבטי מישראל, הבן כהן (כך י"א)
למה שהבן יתייחס אחר האם?
מלבד זאת יש ט"ז ידוע (בתחילת אה"ע) שמביא סמ"ק (כמדומני) שהעובר מתייחס על פי האב.
אבל הרעיון יפה, נהנתי.
 
חזור
חלק עליון