איך שייך מחלוקת בתורת אמת וחכמי אמת? | פורום אוצר התורה

איך שייך מחלוקת בתורת אמת וחכמי אמת?

כותרת האשכול

קשה לי עד מאוד לומר שכאשר אחד הפוסקים שהוא מגדולי הדור מקל בהלכות שבת יש צד שהוא מחלל שבת, אך בכל זאת יש גדולי הדור אחרים שמחמירים בדבר, ואיך מיישבים את הסתירה הזאת?
כונתך לשאול באופן שלא נאמר בזה 'שבעים פנים לתורה' ו'אלו ואלו דברי אלוקים חיים' וכו' וכו'?
 
כונתך לשאול באופן שלא נאמר בזה 'שבעים פנים לתורה' ו'אלו ואלו דברי אלוקים חיים' וכו' וכו'?
כוונתי היא גם כן לשאול מה שייך שבעים פנים וכו' ואלו ולאלו וכו' בתורה אחת?
וגם האם יש מקומות שלא שייך לומר את הנ"ל?
ומה ההסבר במקומות שלא שייך (אם יש כאלו מקומות)?
(תודה על העזרה בהבהרת השאילה).
 
מתני' יבמות י"ג ע"ב
שש עריות חמורות מאלו מפני שנשואות לאחרים צרותיהן מותרו' אמו ואשת אביו ואחות אביו אחותו מאביו ואשת אחי אביו ואשת אחיו מאביו בית שמאי מתירין הצרות לאחים ובית הלל אוסרים חלצו ב"ש פוסלין מן הכהונה ובית הלל מכשירין נתייבמו בית שמאי מכשירין ובית הלל פוסלין אע"פ שאלו אוסרים ואלו מתירין אלו פוסלין ואלו מכשירין לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל ולא בית הלל מבית שמאי כל הטהרות והטמאות שהיו אלו מטהרים ואלו מטמאין לא נמנעו עושין טהרות אלו על גבי אלו:
ועיי"ש בגמ'.
 
קשה לי עד מאוד לומר שכאשר אחד הפוסקים שהוא מגדולי הדור מקל בהלכות שבת יש צד שהוא מחלל שבת, אך בכל זאת יש גדולי הדור אחרים שמחמירים בדבר, ואיך מיישבים את הסתירה הזאת?
ואיך תבין את מאמר חז"ל "אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין"?
אלא על כרחך צריך לומר, שאמנם האמת לא כן - אבל מפני שרבך פסק כן כך אתה צריך לנהוג.
וגם תלמידי האוסרים - אף שיתכן שרבם טועה עליהם לנהוג כמו שפסק.
דהיינו, שעצם הפסיקה הופכת את הדין לאמת, ולכן אם יש מחלוקת פוסקים שניהם אמיתיים. ודו"ק.
 
ח"ו שחז"ל יורו לאדם להתנהג היפך האמת.
פר עלם דבר של ציבור?
דיין שטעה?
האמת היא רק מה שכתוב בתורה!
איך תבין את מאמר חז"ל "אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין"?
אם אומר לך על ימין שהוא שמאל כנראה שהוא צודק ואתה טועה.
אם אומר לך על ימין שהוא תרנגולת ודאי לא חייב לשמוע לו.
 
פר עלם דבר של ציבור?
דיין שטעה?
האמת היא רק מה שכתוב בתורה!
כוונתי היתה, שאם חז"ל אמרו לציית לגדול שבדור בכל דבר - על כרחך שסברו שכן הוא האמת.
אם אומר לך על ימין שהוא שמאל כנראה שהוא צודק ואתה טועה.
אם אומר לך על ימין שהוא תרנגולת ודאי לא חייב לשמוע לו.
אם הוא אומר על יד ימין שהוא יד שמאל הוא צודק?
 
ח"ו שחז"ל יורו לאדם להתנהג היפך האמת.
חז"ל אמרו שאם אתה מתווכח עם הרב, אז הוא צודק ואתה טועה, (וכבר כתבו לעיל שבמקומות שברור ופשוט שהרב טעה אין שום חיוב לשמוע בקולו), אבל הם לא אמרו שהרב אינו יכול כלל לטעות והם גם לא דיברו על מצב ששני רבנים חולקים ביניהם.
 
חזור
חלק עליון
זוכה שני בהגרלת פורום אוצר התורה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>