בזכות מי יצאו ממצרים? | פורום אוצר התורה

בזכות מי יצאו ממצרים?

כותרת האשכול

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 5 מאמרים
הודעות
475
תודות
1,466
נקודות
207
בעל הטורים שמות ו, ג:
וארא. בגימטריה יצחק כדאיתא במדרש. שיצחק גרם לישראל שיצאו ממצרים.
לא ראיתי שצויין מקורו שיש משהו מיוחד ביצחק; ויתכן שהכוונה שמאז שיצחק נולד - חישב הקב"ה את ה-400 שנה.

בעל הטורים שם ו, ו:
לכן עולה ק'. שבזכות אברהם שהוליד בן למאה ויצחק שמצא מאה שערים ויעקב הוליד כל תולדותיו למאה שנים יצאו.
ובחומשים החדשים צויין מקורו שמות רבה א, לו.

בעל הטורים שם יב, לז:
סכתה. ב' חסרים מרעמסס סכתה ויעקב נסע סכתה שבזכות יעקב יצאו ממצרים.
וגם שם צויין המקור: תנחומא שמות ד; במדבר רבה ג, ו.
 
בעל הטורים שמות ו, ג: וארא בגימטריה יצחק כדאיתא במדרש. שיצחק גרם לישראל שיצאו ממצרים.
לא ראיתי שצויין מקורו שיש משהו מיוחד ביצחק
וא"ת מאי שנא מנין רד"ו לא פחות ולא יותר. ושמעתי טעם כי בעוד שהיו אבותינו בשעבוד היו עומדין האבות ומתפללין תמיד בעד ישראל, ואמר להם הקב"ה כלום יש בכם שירצה לגרע מאותיות שמו וכן אגרע ממנין השעבוד העתיד לבוא על ישראל, אברהם ויעקב השיבו לאו, כי כל האותיות צריכות לנו, עד שבא יצחק ואמר רבש"ע מן הדין היה שמי להיות נכתב בשי"ן, וכן הוא בדברי הימים[1] (א' טז, טז) וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק[2], אני מוחל כבודי שיכתב בצד"י, ותגרע מן החשבון עד שיגיע לעודף שיש מהשי"ן עד הצד"י, וכמה הוא רד"ו, והיה כן, וע"כ כתיב (ישעיה סג, טז) כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו, ומלת ידענו מלשון וידע אלקים. (פי' הרא"ש סוף שמות)

וארא בגימטריא יצחק, מלמד שיצחק גרם לישראל לצאת ממצרים, כדאמרינן במדרש ושבועתו לישחק, למה נקרא ישחק, לפי שכשהגיע הזמן שרצה הקב"ה לגאול את ישראל ממצרים בא לאבות העולם, שאל לאברהם תחלה רוצה אתה להטיל ולשנות אותיות שמך, ואַפִּילוֹ ממנין השנים של גלות שהם חייבין לשעבד ארבע מאות, אמר לא אשנה שום דבר, כי על אות אחד שהוספת נשלם לי שמי, הלך ליעקב אמר לו כן, בא ליצחק, ואמר לו, יצחק שמי, והוא קרוי ישחק בשין, ואותה השין במקום צד"י, ועולה מניין קץ שהוא רד"ו, וזה שאמר אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו אתה ה' גואלנו מעולם שמך, לכן רמז ישחק. (אמרי נועם לר' יעקב דיליישקאש פרשת וארא)

אמר הקב"ה לאבות אם תמעטו אות אחד משמותיכם אזי אדלג קץ מצרים, אמר אברהם אם אחזיר ה"א לא אהיה אב המון גוים, אמר יעקב אם אתן יו"ד ישאר עקב, אמר ישחק קח ש' ותן צד"י ישאר רד"ו. (דרוש שמואל פ' תולדות בשם ילקוט)

בפי החירות ראו ישראל צורת יצחק עומד עליו ומתחנן לפני בוראו על פדות בניו. (ברית מנוחה, מובא בילקוט ראובני בשלח ובמדבר קדמות מערכת י' אות א')

יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק (תהלים ב, ד). טעם למה כתיב ישחק בש' ולא יצחק, כי זה מדבר על ענין הגאולה העתידה במהרה בימינו, שאז תהיה הישועה ע"י בינה עילאה, באמצעות הגבורה, ובינה נקראת שי"ן שורקת, והיא תתלבש ביצחק[3] הגבורה, לעשות נקמה בגוים. עכ"ל. (ליקוטי תורה להאריז"ל)

[1] צ"ל: בתהלים (קה, ט).
[2] והוא חד מן ד' כתובים כנוי ליצחק, כמובא במסורה.
[3] ובמדבר קדמות להחיד"א (מערכת י' אות א) הגירסא: נה"י תתלבש בישחק דגבורה. ועיי"ש שפי' שגם גאולת מצרים היתה ע"י בינה ולכן מיעט יצחק אות משמו. ועי' עוד בליקוטי תורה להאריז"ל בפסוק (ישעיה נב, ג) חנם נמכרתם ולא בכסף תגאלו. ועוד בענין יִשְׂחָק ושי"ן שורקת, ראה רבינו בחיי פרשת ויצא (כח, יג).
 
נערך לאחרונה:
וא"ת מאי שנא מנין רד"ו לא פחות ולא יותר. ושמעתי טעם כי בעוד שהיו אבותינו בשעבוד היו עומדין האבות ומתפללין תמיד בעד ישראל, ואמר להם הקב"ה כלום יש בכם שירצה לגרע מאותיות שמו וכן אגרע ממנין השעבוד העתיד לבוא על ישראל, אברהם ויעקב השיבו לאו, כי כל האותיות צריכות לנו, עד שבא יצחק ואמר רבש"ע מן הדין היה שמי להיות נכתב בשי"ן, וכן הוא בדברי הימים[1] (א' טז, טז) וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק[2], אני מוחל כבודי שיכתב בצד"י, ותגרע מן החשבון עד שיגיע לעודף שיש מהשי"ן עד הצד"י, וכמה הוא רד"ו, והיה כן, וע"כ כתיב (ישעיה סג, טז) כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו, ומלת ידענו מלשון וידע אלקים. (פי' הרא"ש סוף שמות)

וארא בגימטריא יצחק, מלמד שיצחק גרם לישראל לצאת ממצרים, כדאמרינן במדרש ושבועתו לישחק, למה נקרא ישחק, לפי שכשהגיע הזמן שרצה הקב"ה לגאול את ישראל ממצרים בא לאבות העולם, שאל לאברהם תחלה רוצה אתה להטיל ולשנות אותיות שמך, ואַפִּילוֹ ממנין השנים של גלות שהם חייבין לשעבד ארבע מאות, אמר לא אשנה שום דבר, כי על אות אחד שהוספת נשלם לי שמי, הלך ליעקב אמר לו כן, בא ליצחק, ואמר לו, יצחק שמי, והוא קרוי ישחק בשין, ואותה השין במקום צד"י, ועולה מניין קץ שהוא רד"ו, וזה שאמר אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו אתה ה' גואלנו מעולם שמך, לכן רמז ישחק. (אמרי נועם לר' יעקב דיליישקאש פרשת וארא)

אמר הקב"ה לאבות אם תמעטו אות אחד משמותיכם אזי אדלג קץ מצרים, אמר אברהם אם אחזיר ה"א לא אהיה אב המון גוים, אמר יעקב אם אתן יו"ד ישאר עקב, אמר ישחק קח ש' ותן צד"י ישאר רד"ו. (דרוש שמואל פ' תולדות בשם ילקוט)

בפי החירות ראו ישראל צורת יצחק עומד עליו ומתחנן לפני בוראו על פדות בניו. (ברית מנוחה, מובא בילקוט ראובני בשלח ובמדבר קדמות מערכת י' אות א')

יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק (תהלים ב, ד). טעם למה כתיב ישחק בש' ולא יצחק, כי זה מדבר על ענין הגאולה העתידה במהרה בימינו, שאז תהיה הישועה ע"י בינה עילאה, באמצעות הגבורה, ובינה נקראת שי"ן שורקת, והיא תתלבש ביצחק[3] הגבורה, לעשות נקמה בגוים. עכ"ל. (ליקוטי תורה להאריז"ל)

[1] צ"ל: בתהלים (קה, ט).
[2] והוא חד מן ד' כתובים כנוי ליצחק, כמובא במסורה.
[3] ובמדבר קדמות להחיד"א (מערכת י' אות א) הגירסא: נה"י תתלבש בישחק דגבורה. ועיי"ש שפי' שגם גאולת מצרים היתה ע"י בינה ולכן מיעט יצחק אות משמו. ועי' עוד בליקוטי תורה להאריז"ל בפסוק (ישעיה נב, ג) חנם נמכרתם ולא בכסף תגאלו. ועוד בענין יִשְׂחָק ושי"ן שורקת, ראה רבינו בחיי פרשת ויצא (כח, יג).
יישר כוח עצום!!!
 
חזור
חלק עליון