בנות לוט נשאו בעלים נכריים | בית המדרש – דיונים תורניים בנות לוט נשאו בעלים נכריים | בית המדרש – דיונים תורניים

נחמן ל.

משתמש רשום
gemgem
הודעות
56
תודות
86
נקודות
18
איך באמת העם העמוני והמואבי הם נחשבים גוים? הרי האמהות של האומות הללו הם בני לוט - יהודיות שהתחתנו עם מואב ועמון - גוים,מ"מ היהדות עוברת באם!
 
איך באמת העם העמוני והמואבי הם נחשבים גוים? הרי האמהות של האומות הללו הם בני לוט - יהודיות שהתחתנו עם מואב ועמון - גוים,מ"מ היהדות עוברת באם!
במקו"א כתב מר
וגם כי אז לא היה חילוקים בין יהודי לגוי.
ולפי"ז הרי לכאו' נהיה מוכרחים לומר שנקבעה היהדות לאחר מכן, ואם כן הרי בוודאי שלא נקבעה למפרע על בנות לוט.
 
במקו"א כתב מר

ולפי"ז הרי לכאו' נהיה מוכרחים לומר שנקבעה היהדות לאחר מכן, ואם כן הרי בוודאי שלא נקבעה למפרע על בנות לוט.
צודק, למרות שהאבות קיימו את כל התורה כולה וכ' עדיין מכיוון שאז לא היה באמת חילוקים ברורים בין יהודי לגוי אפשר לאמר באמת שהיהדות התחילה יותר מזמן יעקב וי''ב השבטים שהם כבר יותר היו בתוך היהדות, ולכן היהדות לא נקעה למפרע את לוט ובנותיו. תודה!
אך עדיין אשמח למקור באמת באיזה גדר האבות נחשבו אז? יהודים? חצי יהודים? ומתי היהדות התחילה באמת?
 
אך עדיין אשמח למקור באמת באיזה גדר האבות נחשבו אז? יהודים? חצי יהודים? ומתי היהדות התחילה באמת?
כמדו' שבפרשת דרכים מאריך בזה, ואין עתותיי בידי בזמני עומס אלו לעיין בו
צודק, למרות שהאבות קיימו את כל התורה כולה וכ' עדיין מכיוון שאז לא היה באמת חילוקים ברורים בין יהודי לגוי אפשר לאמר באמת שהיהדות התחילה יותר מזמן יעקב וי''ב השבטים שהם כבר יותר היו בתוך היהדות, ולכן היהדות לא נקעה למפרע את לוט ובנותיו. תודה!
אם האבות לא, כנר' שגם יעקב ובניו לא, ונקבעה היהדות מזמן מתן תורה ואילך
אמנם יש להביא מעשיו דדינו כישראל מומר, וכמדו' שהאריכו בזה האחרונים
 
אכן הפרשת דרכים דן בזה בהרחבה. אבל בכלל לפהנ''ל גם בני אברהם ויצחק כולם היו צריכים להיות יהודים.
בביאור הפשטני הוא שבמ''ת היה גיור לכלל ישראל במילה טבילה וקרבן וכן נראה לכאו' גם למסקנה בפרשת דרכים וקיום המצוות שלפנ''ז היה באופן חיובי אחר מהקיום בזה''ז
 
הנה יעויין בדברי הרמב"ן בפרשת אמור לענין מה היה גדר האבות (ויקרא כד י) וז"ל כי מעת שבא אברהם בברית היו ישראל ובגוים לא יתחשבו, וכמו שאמר בעשו (קידושין יח) ודילמא ישראל מומר שאני וק"ו הדבר, אם לאחר מתן תורה שהכותי הבא על בת אברהם מחייבי לאוין ואין לו בה קידושין היא מקוה טהורה לאומות להכשיר את ולדה להיות כמוה, לא כל שכן קודם התורה שתהא מטהרת ולדה להיות כמוה לחייבו במילה כזרעו של אברהם ויהיה מכלל בני ישראל:
 
הנה יעויין בדברי הרמב"ן בפרשת אמור לענין מה היה גדר האבות (ויקרא כד י) וז"ל כי מעת שבא אברהם בברית היו ישראל ובגוים לא יתחשבו, וכמו שאמר בעשו (קידושין יח) ודילמא ישראל מומר שאני וק"ו הדבר, אם לאחר מתן תורה שהכותי הבא על בת אברהם מחייבי לאוין ואין לו בה קידושין היא מקוה טהורה לאומות להכשיר את ולדה להיות כמוה, לא כל שכן קודם התורה שתהא מטהרת ולדה להיות כמוה לחייבו במילה כזרעו של אברהם ויהיה מכלל בני ישראל:
היהדות החלה בעצם מברית אברהם? ולזרע אברהם בלבד? ולכן בעצם בנות לוט לא היו יהודיות,
א"כ אז שרה נחשבת יהודיה? והגר?
 
הנה איתא בפר' לך ואת הנפש אשר עשו בחרן, ובתרגום שם כתב וית נפשתא דשעבידו לאורייתא.
ובמדרש (בראשית רבה לט יד) ואת הנפש אשר עשו בחרן אמר רבי אלעזר בן זימרא אם מתכנסין כל באי העולם לברוא אפילו יתוש אחד אינן יכולין לזרוק בו נשמה ואת אמר ואת הנפש אשר עשו אלא אלו הגרים שגיירו ואם כן שגיירו למה אמר עשו אלא ללמדך שכל מי שהוא מקרב את העובד כוכבים ומגיירו כאלו בראו ויאמר אשר עשה למה נאמר אשר עשו אמר רב הונא אברהם היה מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים:​

ואולי י"ל דשם ישראל החל מאז הברית, דעד אז היו בגדר בני נח כמ"ש שם בפרשת דרכים.
ועוד דאיתא במס' מגילה דכל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי
 

הודעות מומלצות

יש הנוהגים שלא לבשל פחות משלש ביצים
וצ"ב דממה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון