בנפול רשע, תשמח? | פורום אוצר התורה

בנפול רשע, תשמח?

כותרת האשכול

זורע בדמעה

משתמש חדש
הודעות
4
תודות
18
נקודות
5
כידוע כשאמרו ישראל שירה על הים, אמר הקב״ה מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה?
ולכאו' הרי הם היו רשעים "ובאבוד רשעים רינה" (משלי יא י) ועוד כתוב "מאה ושלש פרשיות אמר דוד, ולא אמר הללויה עד שראה במפלתן של רשעים" (ברכות ט)?
 
יש להעיר שאי״ז כמו שכתבת שהיו אלו ישראל שאמרו שירה אלא המלאכים
כידוע כשאמרו ישראל שירה על הים,
וכך המאמר מובא בגמ' בקשו מלאכי השרת לומר שירה אמר הקב"ה מעשה ידי טובעין בים ואתם אומרים שירה (מגילה י ע״ב)
ובאמת לגודל הקושיא יש שחידשו ואמרו שהטובעים בים הכוונה לעם ישראל בעצמם שהיו בסכנה, אך כמובן אי״ז הפשטות והקושיא בעינה עומדת.
 
אמת
ובאמת יש להקשות מדוע הקב"ה 'השתיק' את מלאכי השרת ולא את עם ישראל
כי עם ישראל אמרו שירה על הצלתם שלהם, וכי ס"ד לא להודות על נס שנעשה לך בגלל שהרודף שלך נהרג???
 
הפסוק ופסוק שאחריו
בנפל אויביך [אויבך] אל תשמח ובכשלו אל יגל לבך פן יראה יהוה ורע בעיניו והשיב מעליו אפו
מבואר שהטעם לא לשמוח שהאויב נופל היא לא בגלל 'הומניות' אלא שלאויב לא מגיע שישמחו בנפילתו ומחמת השמחה ה' ירחם על האויב

בגמרא מבואר (מגילה י) לגבי המן שלגבי גוים לא אמרינן בנפול אויבך אל תשמח
 
נערך לאחרונה:
מתוך מה שכתוב שם כדברי הרב @שניאור והרב @הדעת והדיבור
ה'יפה תואר' (ויק"ר ד, ז) מחלק באופן אחר, וז"ל: "ובספר 'יפה עינים' ח"ב פרשת שירה תירצתי, שהמלאכים ששירתם אינה אלא מפני שבח הטוב בעצמו, לא יאות להם לשורר, כל שאין שמחה לפני ה', אבל שירת ישראל שהיא הודאה על מה שקבלו מהטובה לעולם ראוי להם לשבח... והיינו ד'אז ישיר משה ובני ישראל', אע"פ שהמלאכים 'לא קרב זה אל זה'". עכ"ל (החיד"א ב'מדבר קדמות' שם מביא תירוץ זה, ועעו"ש מה שדן בזה)

ויעו"ש עוד תירוצים מהאחרונים למה המלאכים לא יאמרו שירה וישראל כן
 
הפסוק ופסוק שאחריו
בנפל אויביך [אויבך] אל תשמח ובכשלו אל יגל לבך פן יראה יהוה ורע בעיניו והשיב מעליו אפו
מבואר שהטעם לא לשמוח שהאויב נופל היא לא בגלל 'הומניות' אלא שלאויב לא מגיע שישמחו בנפילתו ומחמת השמחה ה' ירחם על האויב
זה חלק מהשאלה שהרי דוד המלך שמח במפלת הרשעים,
אמנם עמ״י זה אויבים שלהם אבל לאחר התיקון החשוב של
יש להעיר שאי״ז כמו שכתבת שהיו אלו ישראל שאמרו שירה אלא המלאכים
צריך להבין מדוע המלאכים לא יכלו לומר שירה על המצרים, הרי הם רשעים ולא היו אויבים שלהם?
וזה עוד בלי החילוק בין גויים ליהודים שהבאת.
 
(1) תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לט/ב
ויעבר הרנה במחנה אמר רב אחא בר חנינא באבוד רשעים רנה באבוד אחאב בן עמרי רנה ומי חדי קודשא בריך הוא במפלתן של רשעים הכתיב בצאת לפני החלוץ ואומרים הודו לה' כי לעולם חסדו ואמר רבי יונתן מפני מה לא נאמר בהודאה זו כי טוב לפי שאין הקדוש ברוך הוא שמח במפלתן של רשעים דאמר רבי שמואל בר נחמן אמר רבי יונתן מאי דכתיב ולא קרב זה אל זה כל הלילה באותה שעה בקשו מלאכי השרת לומר שירה לפני הקדוש ברוך הוא אמר להן הקדוש ברוך הוא מעשה ידי טובעין בים ואתם אומרים שירה לפני אמר רבי יוסי בר חנינא הוא אינו שש אבל אחרים משיש
 

ויעו"ש עוד תירוצים מהאחרונים למה המלאכים לא יאמרו שירה וישראל כן
בקובץ הנ"ל מביא בשם שו"ת 'חוות יאיר' (סי' רכה) שהשתיק הקב"ה את המלאכים רק בלילה משא"כ ביום המחרת גם המלאכים אמרו שירה כמבואר במדרש (שמ"ר כג, ז) בפסוק 'קדמו שרים אחר נוגנים' וגו' (תהלים סח, כו)

יש לציין למדרש המובא בשבלי הלקט סי' י"ח (מובא בבית יוסף סי' קי"ב) כשטבעו המצריים בים פתחו מלאכי השרת ואמרו בא"י מכניע זדים
 
חזור
חלק עליון