במדבר - בעניין הדגלים, והרמז למועדים | במדבר | פורום אוצר התורה במדבר - בעניין הדגלים, והרמז למועדים | במדבר | פורום אוצר התורה
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,680
תודות
4,729
נקודות
475
כתב הלקט יושר בשם רבו התרומת הדשן (דרשה על המועדים, בפר' במדבר) שפסח, שבועות, סוכות ושמיני עצרת - כנגד ארבעת הדגלים:
פסח - כנגד יהודה, שנאמר ביציאת מצרים "היתה יהודה לקדשו",
שבועות - כנגד ראובן, שהלך בימי קציר חיטים ומצא דודאים,
סוכות, חג האסיף - כנגד יוסף, [אולי מוסיף שנאמר "אסף ה' את חרפתי"],
שמיני עצרת - כנגד דן, כי דן נולד בזכות שרחל רצתה לזכות בבנים, וממילא הוא קשור ליוסף.

ואולי אפשר להוסיף, שבתרגום יונתן (ב, ח) כתב, שעל הדגל של אפרים [יוסף] היה כתוב [בארמית] "וענן ה' עליהם יומם בנסעם מן המחנה",
וזה מתאים עם ענני הכבוד, שלזכרם התורה ציוותה על סוכות.

מיהו כעת חשבתי לפקפק שיתכן שזה הענן שמלפניהם, וסוכות זה בזכות העננים שמצידיהם ועליהם,
ויל"ד בזה בדברי הגר"א והפסוק בנחמיה שגם בחטא העגל נשאר הענן.
 
והרבה פעמים הכוונה כפשוטו עליהם ממש
אבל אין הכרח, וממילא ניתן לפרש אחרת

רק ששוב התבוננתי שלא בטוח שניתן לפרש על הענן מלפניהם, כיון שבפשטות הוא לא היה מוגדר אפי סמוך [אלא דרך שלשת ימים וכו']
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון