במדבר - בעניין הלויים שפדו את הבכורים | במדבר | פורום אוצר התורה במדבר - בעניין הלויים שפדו את הבכורים | במדבר | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,742
תודות
4,787
נקודות
475
הגר"א וסרמן הביא בקובץ עניינים לגבי הנידון אם אחד שקידש אחת משתי נשים מה הגדר,
האם כלפי שמיא גליא איזו מקודשת, ורק אנו לא יודעים; או שזה "חלות ספק", שאין אחת מבוררת שהיא מקודשת, אלא כל אחת יש לה דין שהיא ספק מקודשת.

והוכיח מסנהדרין (יז, א, מובא ברש"י על הפרשה) שהלויים פדו את הבכורים, וכיון שהיו עוד 273 בכורים עודפים - משה עשה גורל, שהיה 22,000 פתקים שכתוב לוי, ועל 273 חמשה שקלים,
וכל בכור הוציא פתק, ומי שהיה כתוב עליו בן לוי - אמר לו כבר פדאך בן לוי, ומי שהיה כתבו חמשה שקלים - היה צריך לשלם חמשה שקלים;

וחזינן שהגורל יכל לברר מי נפדה על ידי הלויים.

והחזו"א כתב בהערה, שכוונת הגמ' שכך ניתנה המצווה, לא שהגורל בירר משהו שחל בסתמא, אלא שחלה הפדייה מראש על מי שיצא לו בגורל בן לוי.

והעמק דבר נוקט שכבר פדאך בן לוי אינו שכבר פדה לפני שהוציא הגורל, אלא שכעת משה רבינו פודה אותו, ולכאורה זה קצת מחודש בלשון.
 
הגר"א וסרמן הביא בקובץ עניינים לגבי הנידון אם אחד שקידש אחת משתי נשים מה הגדר,
האם כלפי שמיא גליא איזו מקודשת, ורק אנו לא יודעים; או שזה "חלות ספק", שאין אחת מבוררת שהיא מקודשת, אלא כל אחת יש לה דין שהיא ספק מקודשת.
כאן דנו בזה קצת
ועכ''פ יש עוד דוגמא כזאת, שהיא בהכרח כך שהיא חלה בספק ללא צדדים, ועדיין לא הוזכרה שם
 

הודעות מומלצות

בעל קורא שקרא 'ככה יעשה לאיש אשר המלך...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון