גאונותו ושליטתו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל במכמני התורה | פורום אוצר התורה

גאונותו ושליטתו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל במכמני התורה

כותרת האשכול

נדיב לב

משתמש מוביל
פרסם מאמר
הודעות
468
תודות
1,469
נקודות
147
סיפר לי ידיד של הרב גרליץ מתלמידיו המובהקים של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל כמה סיפורים מעניינים [חלקם אולי כבר התפרסמו]

א. יהודי שאל את ר' חיים לגבי מחבר מדורות קודמים שיצאו לגביו רינונים שהיה מן המשכילים (ר' שלמה בובר סבו של מרטין בובר הנודע)
ור' חיים השיבו, לא ייתכן הרי החפץ חיים מזכירו במשנה ברורה, לפליאת הסובבים היכן הזכירו, השיב ר' חיים בשער הציון* כותב הח"ח ועיין בהקדמה לפסיקתא ואותו יהודי הוא שכתב ההקדמה לפסיקתא.
*[שער הציון סימן תיט אות ב כתב: ובמ"א משמע שהיה לו הגירסא בטור מה שהתינוקות מוליכין לבית רבן בר"ח ובאמת לא מצאתי גירסא זו בשום מקום עיין מקור הדברים באו"ז וברוקח ובפסיקתא דרב כהנא בפרשה ולקחתם לכם ומצאתי במבאר לפסיקתא שתמה ג"כ עליו:].

ב. שאלו את ר' חיים בדרכו ללדרמן או ממנה, היכן נמצא המקור של המהר"ל שתחיית המתים תחילתה במערת המכפלה. ר' חיים עצר לרגע, לקח פסיעה ואמר לא נמצא בבלי, פסיעה שניה, לא נמצא בירושלמי, פסיעה שלישית נמצא בתיקוני הזוהר..
לשאלתי ומפני מה ר' חיים לא הפנה תיכף לתקוני הזוהר, אמר לי ששאלו זאת, והתשובה שבתקוני הזוהר כתוב במרומז..

ג. יהודי שקבע מזוזה שאל את ר' חיים אם אפשר לברך על קביעתה מדין זכין, ור' חיים השיב לו לאלתר, מתוך דיוק בביה"ל שכתב שאין לרב המקום לברך על העירוב כשעושה בשביל בני המקום מדין זכין, שמא כולם ערבו, ומשמע דאל"ה היה מברך מדין זכין.

ד. יהודי שאל את ר' חיים מה דינו של מאוורר בשבת*, ר' חיים שאלו מה זה? ולא השיב עד שהביאו בפניו מאוורר.
*לא אמר לי מה השיבו, ומענין אם חשש למש"כ כמה פוסקים דמאוורר נחשב מוקצה מחמת גופו שזרם החשמל שבו דומה לדין שלהבת [ולא כלי שמלא"ס או כלי היתר.
לאחר חיפוש ומשמוש מצאתי בספר אסיפת יצחק (כ"ח אייר תשס"ו) מביא את תשובת הגר"ח בנוגע לטלטול מאוורר, בזה הלשון: "שאלה: "האם מותר לאדם לטלטל מאוורר כדי שהרוח לא ינשב עליו, מטעם שזה הוי בגדר צריך מקומו". תשובת הגר"ח: "אולי הוא מוקצה מחמת חסרון כיס וצ"ע"].
כעין זה, סיפר לו הרב גרליץ על יהודי ששאל את ר' חיים בנוגע להפרשת חלה בבורקס ור' חיים שאלו מה זה?
מי שלא יודע מה זה בורקס. מסוגל להקיף את כל חלקי התורה. וכמאמר חז"ל עד שתפלל שדברי תורה וכו'. (אם כי ייתכן שחשש להורות הלכה עד שידע בוודאות במה מדובר).

ה. עוד סיפר לי שבשנת תשכ"ד רבי דב לנדו שלח לו אגרת שאלה בערובין וביקש את התייחסותו של הגר"ח תוך שהוא מתנצל על שגוזל מזמנו, ור' חיים התכתב איתו ארוכות. כפי שהבנתי נדפס בדעת נוטה הל' מזוזה בסופו.
 
ב. שאלו את ר' חיים בדרכו ללדרמן או ממנה, היכן נמצא המקור של המהר"ל שתחיית המתים תחילתה במערת המכפלה. ר' חיים עצר לרגע, לקח פסיעה ואמר לא נמצא בבלי, פסיעה שניה, לא נמצא בירושלמי, פסיעה שלישית נמצא בתיקוני הזוהר..
לשאלתי ומפני מה ר' חיים לא הפנה תיכף לתקוני הזוהר, אמר לי ששאלו זאת, והתשובה שבתקוני הזוהר כתוב במרומז..
 
כעין זה, סיפר לו הרב גרליץ על יהודי ששאל את ר' חיים בנוגע להפרשת חלה בבורקס ור' חיים שאלו מה זה?
מי שלא יודע מה זה בורקס. מסוגל להקיף את כל חלקי התורה. וכמאמר חז"ל עד שתפלל שדברי תורה וכו'. (אם כי ייתכן שחשש להורות הלכה עד שידע בוודאות במה מדובר).
בזכרוני שראיתי בקונ' של הרי''א דינר שליט''א על חנוכה ששאל להגר''ח מה הדין פנס שהדליקו בו בשביל נ''ח [אי נימא דמהני] האם הבטריה נאסרת מדין שיירי השמן דנ''ח...
תשובת הגר''ח היתה 'מה זה'... [הגרי''א הנ''ל כנ' הדפיס את זה לשמח את לב הקורא]
 
היתי פעם אצל ר' חיים עם קרוב מחו"ל שהגיע עם צרור שאלות שהכין, כל שאלה היתה ממקום אחר מהש"ס ראשונים ושותי"ם וזה הדהים אותי כיצד על אתר ענה כאילו הכל פתוח למול עיניו, אחת השאלות היתה משו"ת הרשב"א ור' חיים שאל 'אתה בטוח שזה הלשון המדויק'... לאחר מכן הלכנו לבדוק ואכן רבי חיים צדק... היה שינוי 'קטן' במילים ולפי הנכתב לא היה מקום לשאלה....
 
חזור
חלק עליון