מאמר היסטורי - האם נבנה בעבר בית מקדש? | פורום אוצר התורה

מאמר היסטורי האם נבנה בעבר בית מקדש?

כותרת האשכול

האם נבנה בעבר בית המקדש השלישי ועל ידי מי?

ע"י בר כוכבא;

יש טענה של החוקרים אשר בית המקדש נבנה בפעם השלישית ע"י שמעון בן כוזיבא מלך ישראל בזמן חורבן ביתר. הראיות שלהם הן.

א) המבואר בש"ס בג' מקומות על ר"י כה"ג. ומאידך יוסיפון לא מזכירו כלל. כדי לתרץ קו' זו מניחים הן שישמש בכה"ג בזמן בית המקדש השלישי.

על ראיה גדולה זו לכאו' לא צריכה תשובה. א. כיון דיוסיפון לא מנה עוד ב' כה"ג. אפשר דר"י כה"ג הינו ר"י בן פאבי אשר מוזכר פעמיים ברשימה של יוסיפון. ב. מדוע ר"י התמנה לכה"ג ולא ר"א בן עזריה אשר היה מיוחס לעזרא הסופר, ונשיא.

ב) עוד מביאים ראיה מהירוש' תענית פ"ג ה"ט [דף טז,ב מדפ"ו] דגרסי' שם 'א"ר יודן גיריא הדין חונה המעגל בר בריה דחוני המעגל הוה סמיך לחרבן בית מוקדשא נפק לטורא לגבי פעליי עד דו תמן נחת מיטרא עאל ליה למערתא מן יתיב נם ודמך ליה ועבד שקיע בשינתיה שובעין שנין עד דחרב בית מוקדשא ואיתבני זמן תיניינות. לסוף שובעין שנין איתער מן שינתיה נפק ליה מן מערתא וחמא עלמא מחלף זוויי דהוות כרמי' עבידא זייתין זוויי דהוות זייתין עבידא זרעו. שאל ליה למדינתא אמר לון מה קלא בעלמא אמרון ליה ולית את ידע מה קלא בעלמא אמר לון לא. אמרין ליה מאן את אמר לון חוני המעגל. אמרון ליה שמענן דהוה עליל לעזרה והיא מנהרה עאל ואנהרת וקרא על גרמיה [תהילים קכו א] בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחלמים' ע"כ. ושם מבואר דאחר מעשה זה היה המעשה עם חוני בענין הגשמים. [1]

ומבואר, דישן ע' שנה ואחר ע' שנה אלו נכנס לעזרה. ומכאן מוכיחים הנ"ל דאחר החורבן בזמן מלכות ביתר בנה בר כוכבא את בהמ"ק ולכך היה יכול להיכנס לבהמ"ק ולעזרה. אלא דזו אינה ראיה כיון דאפשר דלא בנה בר ככובא את בהמ"ק בזמנו, אלא, דחוני עלה לעזרה והיינו מקום העזרה ובזמנו בהמ"ק היה חרב. [2]

עוד תמוה בזה אברא, דבבלי מבואר דבר כוכבא היה נ"ב שנה אחר חורבן הבית והכא מבואר דכמעט ע' שנה הבדל בינהם, וצ"ע בכ"ז.

ג) על הקו' העצומה מדוע אין ד"ז נזכר כלל בבלי. עונים הנ"ל שהבבלי צנזר או שצוזנר ממנו מחמת פחד מלכות רומי כמעט כל דבר על בר כוכבא. הדבר תמוה מאוד כיון דמדובר בהרחבה באגדתא דהניזקין על חורבן ביתר סיפורים מזעזעים שבודאי לא היו עוברים את הציזנור הרומי.

לשון הרש"ש פסחים עד,א ז"ל 'ואם ניתן אמון לסופרי העמים אשר בן כוזיבא במלכו בנה בה"מ והחריבו אדריינוס ועי' מ"ע חלק א"ב פי"ב א"ש טפי. אבל לא שמענוהו בפירוש בדברי חז"ל' עכ"ל. דוק.

ד) עוד יש להם ראיה מהמבואר ריש פסחים [ג,א] דר"י ב"ב דהיה בנציבין היה בזמן המקדש דעשאו פסח בזמנו ובשבת צו,ב מבואר דהיה חברו של ר"ע וא"כ הוכרח להם דבן כוכבא בנה את בהמ"ק.

אין זה ראיה דהיה שני ר"י ב"ב. וכ"ה להדיא באטלס עץ חיים והמבואר בריש פסחים היה מראשוני התנאים ובזמן הבית כן מבואר בראשונים [שם] דהיה זקן וחולה ולכך לא עלה לרגל. ופשוט.

בזמן ר' יהושע בן חנניה;

ה)
עוד בהמ"ק כמעט נבנה אחר החורבן. עי' במד"ר בראשית סד,י וז"ל 'ויאמרו ראה ראינו, ראינו מעשיך ומעשה אבותיך, ונאמר תהי נא אלה אם תעשה עמנו וגו', רק מיעוט שלא עשו עמו טובה שלימה, בימי רבי יהושע בן חנניה גזרה מלכות הרשעה שיבנה בית המקדש הושיבו פפוס ולוליאנוס טרפיזין מעכו עד אנטוכיא והיו מספקין לעולי גולה כסף וזהב וכל צרכם. אזלין אלין כותאי ואמרין ידיע להוי למלכא דהדין קרתא מרדתא תתבנא ושוריא ישתכללון מנדה בלו והלך לא יתנון, מנדה, זו מדת הארץ, בלו, זו פרובגירון, והלך, אנגרוטינה, ואמר להון מה נעביד וגזרית, אמרין ליה שלח ואמר להון או ישנון יתיה מאתריה או יוספון עליה חמש אמין או יפצרון מיניה חמש אמין מן גרמיהון אנון חזרין בהון, והוון קהליא מצתין בהדא בקעתא דבית רמון כיון דאתון כתיבא שרון בכיין, בעיין לממרד על מלכותא אמרין יעול חד בר נש חכימא וישדך צבורא, אמרין יעול ר' יהושע בן חנניא דהוא אסכולוסטקיא דאורייתא, עאל ודרש ארי טרף טרף ועמד עצם בגרונו אמר כל דאתי מפיק ליה אנא יהיב ליה אגריה אתא הדין קורא מיצראה דמקוריה אריך יהיב מקוריה ואפקיה אמר ליה הב לי אגרי א"ל זיל תהא מלגלג ואומר דעילת לפומא דאריה בשלם ונפקת בשלם, כך דיינו שנכנסנו לאומה זו בשלום ויצאנו בשלום, עכ"ל.

מסתמא בהמ"ק זה היה לפני בר כוכבא. דר"י היה רבו של ר"ע ור"ע היה בזמן בר כוכבא.



[1] בבלי, תענית כג,א מובא מעשה זה בשינויים. א. היה זה חוני עצמו ולא נכדו. ב. עד כמה דהיה זה חוני עצמו א"כ היה זה בזמן שמעון בן שטח אשר היה הרבה שנים קודם החורבן [בזמן הזוגות ומלכי בית הורדוס] ג. עוד מבואר שם דלא הודו לו ומחמת שלא הודו לו שהוא חוני נפטר מזה. וע"ז אמרו או חברותא או מיתתוא.
[2] ויכול היה הדבר להיות שנכנס לעזרה, כיון דהיה טהור בזמן הבית ואח"כ ישן ע' שנה. ולכך היה יכול להכנס למקום העזרה.
 
האם נבנה בעבר בית המקדש השלישי ועל ידי מי?
ובמסכת סוכה (נא:) מי שלא ראה בהמ"ק בבנינו לא ראה בנין מפואר מעולם, מאי היא, אמר אביי ואיתימא רב חסדא זה בנין הורדוס
וברש"י: מאי היא, איזה מן הבנינים, של שלמה או של נחמיה בן חכליה או של הורדוס שסתרו ובנאו (ב"ב ד' ע"א).
 
חזור
חלק עליון