סוכות, שמח"ת ושמ"ע - האם נחשב כעושה הדופן לאחר נתינת הסכך ? | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - האם נחשב כעושה הדופן לאחר נתינת הסכך ? | ענייני דיומא

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
696
תודות
1,048
נקודות
216
כתב הרמ''א (סי' תרל''ה סעי' א'): 'ואין לעשות הסכך קודם שיעשה הדפנות',
הסתפקו, כיצד הדין באופן שעשה סוכה עם דופן באמצע המחלקת את הסוכה לב' סוכות, וסיכך, ואח''כ סילק דופן זו, האם נחשב לעשיית הדופן אחר הסכך מכיון שעד עתה הדופן האמצעית הייתה א' מדפנות הסוכה, וכשסילקה נהפכו הדפנות האחרות לדפנות הסוכה - דהיינו כל דופן על חצי סוכה - ונמצא שנעשו הדפנות לדפנות חלק מהסוכה אחר שסיכך.
 
כתב הרמ''א (סי' תרל''ה סעי' א'): 'ואין לעשות הסכך קודם שיעשה הדפנות',
הסתפקו, כיצד הדין באופן שעשה סוכה עם דופן באמצע המחלקת את הסוכה לב' סוכות, וסיכך, ואח''כ סילק דופן זו, האם נחשב לעשיית הדופן אחר הסכך מכיון שעד עתה הדופן האמצעית הייתה א' מדפנות הסוכה, וכשסילקה נהפכו הדפנות האחרות לדפנות הסוכה - דהיינו כל דופן על חצי סוכה - ונמצא שנעשו הדפנות לדפנות חלק מהסוכה אחר שסיכך.
כפי שאני מבין הדופן האמצעית נוספה לאחר מכן. ובמקרה כזה הבאתי באשכול אחר מש"כ האחרונים (רב פעלים שבט הלוי) שבאופן שכבר חל עליה שם סוכה ליתא לדין זה, ולפי זה א"ש בנידו"ד.

ובשו"ע סימן תרלא סעיף ו' כתב: קנים היוצאים לאחורי הסוכה, כגון שאחורי דופן אמצעי בולטים קנים מן הסכך ויש בהם הכשר סוכה, וצלתה מרובה מחמתה וג' דפנות, כשרה, אע"פ שהדופן האמצעי לא נעשה בשבילם אלא בשביל עיקר הסוכה שהוא לפנים ממנו: וכתב שם המ"ב ס"ק יד וז"ל: אע"פ שהדופן האמצעי לא נעשה בשבילם וכו' - כגון שהרחיק דופן אמצעי משפתו והכניסו יותר מאמה לתוך המחיצות אחר שראה שהיתה דיה בכך ומינכר מילתא שהיא נעשה בשביל סוכה פנימית מ"מ מועלת המחיצה זו גם לבראי ע"כ.
וכ"ז הוא מהגמ' סוכה יט. בדברי עולא ותלוי בפלוגתת ראשונים. וכתב שם המאירי וז"ל: קנים היוצאים אחורי הסוכה כגון שעשה שלש דפנות מערב וצפון ודרום וסיכך עליהם ונכנס בה מצד מזרח וקני הסכך משוכים אחורי דופן אמצעי של מערב כשיעור הכשר סוכה והרי זו סוכה אחרת שכל שאחורי הסוכה ודופן מפסיק ביניהם אינו מסוכה זו אלא סוכה אחרת היא וכל שעשה לה שלש דפנות וצלתה מרובה מחמתה כשרה אף על פי שסיכוך זה ר"ל קנים היוצאים לא נעשה לשם אותה סוכה אלא לשם הסוכה הגדולה שהם יוצאים ממנה שהרי מ"מ תחלת עשייתו לצל הוא ע"כ. ועיי"ש בתוספות ד"ה לבראי ובפירוש הב"ח בסימן תרל"א אות ז' שפירש כך בדעת הטור. ועפ"ז כל מבואר דהסוכה מבראי כשירה אע"ג שהסכך קדם.
ובהכרח צריך לחלק בין היכן שהעמיד סכך לדפנות שלא היו קימות כלל ובזה נפסל כמש"כ הרמ"א דסכך קודם לדפנות, ובין היכן שהעמיד מקודם דפנות ורק לאחר מכן נפסלו, דמ"מ מותר להעמיד את הדופן אף שנמצא שהסכך כבר עומד.

ולכאורה ה"ה בנידון דידן. אף אם נאמר שהדופן האמצעית הוצבה שם קודם לשאר הסוכה.
 

הודעות מומלצות

אתרוג המורכב במין אחר פסול, והיינו משום שת"ח...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה