המתפלל מנחה תוך חצי שעה מחצות, יצא בדיעבד? | פורום אוצר התורה

המתפלל מנחה תוך חצי שעה מחצות, יצא בדיעבד?

כותרת האשכול

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 5 מאמרים
הודעות
491
תודות
1,480
נקודות
207
כתב השו"ע סי' רל"ג ס"א, שמי שהתפלל מנחה משש שעות ומחצה ומעלה - יצא;
ודייקו האחרונים שבמשנ"ב סק"ב שמי שהתפלל קודם לכן - אפי' אחרי חצות לא יצא בדיעבד.
וכמה אחרונים חולקים בזה.

ובשעה"צ סק"ו דן שייחשב כספק, ולא יהיה חייב להתפלל,
והביאו בדרשו מביאה"ל (סי' ק"ז ס"ב ד"ה חוזר) שהמסופק אם התפלל - אין חיוב גמור לחזור ולהתפלל, אלא שמכיון שמותר להתפלל אם אינו מתפלל מראה שאינו חושש לתפילה.

והנה הדיוק מלשון המחבר שקודם לכן לא יצא - היה מקום לומר שהכוונה שזה ספק, וכצידוד השעה"צ, וממילא יצטרך להתפלל שוב [ולהתנות בנדבה].

אכן בשו"ע סי' רצ"א ס"א כתב שמי שאכל סעודה שלישית קודם שעבר חצי שעה אחר חצות - לא קיים המצווה, ומשמע שצריך לחזור ולאכול;
וע"כ שבוודאות אי"ז זמן מנחה, דאל"כ ספיקא דרבנן לקולא, כי לכאורה רק בתפילה יש את הכלל שמספק צריך לחזור.
 
לתפילה.

והנה הדיוק מלשון המחבר שקודם לכן לא יצא - היה מקום לומר שהכוונה שזה ספק, וכצידוד השעה"צ, וממילא יצטרך להתפלל שוב [ולהתנות בנדבה].
??
וע"כ שבוודאות אי"ז זמן מנחה, דאל"כ ספיקא דרבנן לקולא, כי לכאורה רק בתפילה יש את הכלל שמספק צריך לחזור.
אז מה השאלה בעצם??
 
כתב השו"ע סי' רל"ג ס"א, שמי שהתפלל מנחה משש שעות ומחצה ומעלה - יצא;
ודייקו האחרונים שבמשנ"ב סק"ב שמי שהתפלל קודם לכן - אפי' אחרי חצות לא יצא בדיעבד.
וכמה אחרונים חולקים בזה.

ובשעה"צ סק"ו דן שייחשב כספק, ולא יהיה חייב להתפלל,
והביאו בדרשו מביאה"ל (סי' ק"ז ס"ב ד"ה חוזר) שהמסופק אם התפלל - אין חיוב גמור לחזור ולהתפלל, אלא שמכיון שמותר להתפלל אם אינו מתפלל מראה שאינו חושש לתפילה.

והנה הדיוק מלשון המחבר שקודם לכן לא יצא - היה מקום לומר שהכוונה שזה ספק, וכצידוד השעה"צ, וממילא יצטרך להתפלל שוב [ולהתנות בנדבה].

אכן בשו"ע סי' רצ"א ס"א כתב שמי שאכל סעודה שלישית קודם שעבר חצי שעה אחר חצות - לא קיים המצווה, ומשמע שצריך לחזור ולאכול;
וע"כ שבוודאות אי"ז זמן מנחה, דאל"כ ספיקא דרבנן לקולא, כי לכאורה רק בתפילה יש את הכלל שמספק צריך לחזור.
עיין במגן אברהם סימן רצא דמשמע שהבין דברי השו"ע שלא יצא דוקא אם אכל קודם חצות.
אבל המ"ב תיקן דבריו ומשמע שבא לומר כדבריך. ושמא כיון שתלוהו בזמן תפילת מנחה [כמו שהביא הגר"א מפרק כל כתבי] היינו בזמן שהוא תפילת מנחה לכתחילה.
 
עיין במגן אברהם סימן רצא דמשמע שהבין דברי השו"ע שלא יצא דוקא אם אכל קודם חצות.
אבל המ"ב תיקן דבריו ומשמע שבא לומר כדבריך. ושמא כיון שתלוהו בזמן תפילת מנחה [כמו שהביא הגר"א מפרק כל כתבי] היינו בזמן שהוא תפילת מנחה לכתחילה.
בשו''ע כתוב להדיא ששש שעות ומחצה
 
עיין במגן אברהם סימן רצא דמשמע שהבין דברי השו"ע שלא יצא דוקא אם אכל קודם חצות.
אבל המ"ב תיקן דבריו ומשמע שבא לומר כדבריך. ושמא כיון שתלוהו בזמן תפילת מנחה [כמו שהביא הגר"א מפרק כל כתבי] היינו בזמן שהוא תפילת מנחה לכתחילה.
יישר כוח!
 
חזור
חלק עליון