התשוקה לקברי צדיקים - האם אין זו הפרזה? | פורום אוצר התורה

התשוקה לקברי צדיקים - האם אין זו הפרזה?

כותרת האשכול

מגנא ומצלא

משתמש פעיל
פרסם מאמר
הודעות
152
תודות
481
נקודות
96
עניין התפילה בקברי צדיקים יסודתו בהררי קודש. מאז הלך כלב בן יפונה להשתטח על קברי האבות
נהגו קדמונינו ואבותינו לפקוד את קברות הצדיקים במערת המכפלה וקבר רחל ושאר קדושים אשר
בארץ המה. מעלת התפילה על קברי צדיקים מובאת בקדמונים.

וכמו דברי הר"ן בדרשותיו:
"ולא בחייהם בלבד, כי גם אחרי מותם מקומות קברותיהם ראויין להמצא השפע שם… כי עצמותיהם
אשר כבר היו כלים לחול עליהם השפע האלהי, עדיין נשאר בהם מן המעלה והכבוד שיספיק לכיוצא
בזה. ומפני זה אמרו רז"ל שראוי להשתטח על קברי הצדיקים ולהתפלל שם. כי התפילה במקום ההוא
תהיה רצויה יותר, להמצא שם גופות אשר חל עליהם כבר השפע האלקי". "דכלב שנשטתח על קברי
אבות התפלל שם במקום קדושה כדי שתהא תפילתו נשמעת… שהמקום גורם"

וכמובא בשם הגר"א שעיקר השראת השכינה בזמן הזה היא אצל קברי הצדיקים" ועוד ועוד.

אלא שנדמה כי בשנים האחרונות הפך עניין ההשתטחות למשמעותי יותר אצל רבים וטובים. אשר עושים
לפעמים דברים הכרוכים בסכנה של ממש כדי להגיע לקברים מסוימים, עד כדי מסירות נפש של ממש.

וכאן עולה השאלה, האם אין בכך הפרזה מן השורה?

לעתים נדמה שקברי צדיקים הופכים לעניין בפני עצמו ולא לאמצעי כדי להעלות את התפילות לבורא עולם.
התשוקה העצומה של חלק מהאנשים היא כאל משהו בעל תכלית שהוא העיקר כולו. והלא למרות עניין
סגולת קבלת התפילות במקומות הקדושים וודאי לא הייתה הכוונה להפוך את הקברים לייעד עיקרי בסולם
הערכים של כל יהודי. האין זה כמו בחינת שיתוף ח"ו כאשר הדברים יוצאים מכלל פרופורציה?

האם אין מן הצורך לבדוק מניין נובע הדחף הגדול בשנים האחרונות לעניין זה? הרי מקובלנו שבענייני קדושה
וקיום התורה והמצוות יש בד"כ מניעות וקשיים שמקורם ביצה"ר. וכאן הנה גם המון העם שאין להם לפעמים
שיג ושיח בדקדוקי מצוות ושמירת ההלכה, והם רצים דחופים ומבוהלים ותשוקתם עזה לחפש ולסבב מקצה העולם
ועד קצהו כדי להגיע לקברים.

וכבר המליץ ע"כ מרנא בעל ה"שפע חיים" מצאנז זצקו"ל את הפסוק "המבלי אין קברים במצריים"... ואת עניין "קברות התאווה"...​
 
האם אין מן הצורך לבדוק מניין נובע הדחף הגדול בשנים האחרונות לעניין זה? הרי מקובלנו שבענייני קדושה
וקיום התורה והמצוות יש בד"כ מניעות וקשיים שמקורם ביצה"ר. וכאן הנה גם המון העם שאין להם לפעמים
שיג ושיח בדקדוקי מצוות ושמירת ההלכה, והם רצים דחופים ומבוהלים ותשוקתם עזה לחפש ולסבב מקצה העולם
ועד קצהו כדי להגיע לקברים.
יש אחד מגדולי תלמדי הבעש"ט קוראים ר' מנחם מנדל מוויטעבסק
הוא קבור בטבריה
רק בשנים האחרונות התחילו קצת להכיר אותו
אמר פעם חסיד אחד הבעיה שלו שהוא לא קבור בפולין רק בטבריה....
 
האם אין מן הצורך לבדוק מניין נובע הדחף הגדול בשנים האחרונות לעניין זה? הרי מקובלנו שבענייני קדושה
וקיום התורה והמצוות יש בד"כ מניעות וקשיים שמקורם ביצה"ר. וכאן הנה גם המון העם שאין להם לפעמים
שיג ושיח בדקדוקי מצוות ושמירת ההלכה, והם רצים דחופים ומבוהלים ותשוקתם עזה לחפש ולסבב מקצה העולם
ועד קצהו כדי להגיע לקברים.
בדר"כ הקברים המענינים זה בכפרים ערביים וד"ל...........
וזכרוני בבחרותי שנסענו בטרמפ ושאל אותנו לאן אמרנו לו למירון
הוא שאל למה אמרנו לו להתפלל
הנהג הגיב שקרנים!!!
למה אתם לא נוסעים לכותל...

קצת מציק לי ששאלתך רק על זה ולא על אנשים שעוזבים את הכל וטסים כמה ימים
כדי להשטח על קבר של צדיק שכל חייו שאף לעלות לארץ ישראל...

והתגובה שלי בתור ליטאי היא פשוטה
ברור שהרבה יותר קשה לשבת וללמוד....
 
וכמובא בשם הגר"א שעיקר השראת השכינה בזמן הזה היא אצל קברי הצדיקים"
כמדומני שהמקור לדברי הגר"א הללו מובא ב'לשם' [אך ישנה גירסה שאמר שזה על קבר רחל אודה למי שיביא את המקור לכך] אך מעניין מאד שמאידך אם כדבריו 'עיקר השראת שכינה בזמן הזה היא אצל קברי צדיקים' מדוע לא מצאנו אצל תלמידיו וממשיכי דרכו את ההליכה הקבועה והתמידית לקברי צדיקים, וכידוע מגדולי ראשי הישיבות אשר אמרו שאף בל"ג בעומר עדיף שישבו וילמדו ולא ילכו למירון [אף שכאן יתכן דהסיבה אחרת] מכל מקום גדולי ישראל הדבקים בדרך הגר"א מיעטו בענין זה, החזו"א שהגר"א היה לו קודש קדשים כמעט ולא מצאנו גביו ענין זה רק במקרים נדירים [בעת שהיה בצפת עלה לקבר הבית יוסף] הרב שך סיפר כי אף שהיה בווילנא בתקופת המלחמה לא הלך אף פעם אחת לקבר הגר"א, וביותר מקובל משמיה דהגר"א כי יש למעט מללכת לבית הקברות מחמת הקליפות [הדברים נכתבו ב'איגרת הגר"א' 'ןתשמור שלא תלך לבית הקברות כלל וכלל ששם מתדבקין הקליפות מאד וכל שכן בנשים'].
 
נערך לאחרונה:
מקור הדברים בגר"א [ביאור תיקו"ז תיקון ו' כב'] כתב שבזמן שאין צדיקים בדור, השכינה שורה בקברי צדיקים ובפרט בקבר רחל, ששם עיקר שריית השכינה.
 
כדי להליץ על האלה שנוסעים לרשב"י ולא לכותל.
הלא יש מטרה מסויימת בנסיעה לק"צ והיא, החיבור שיש למקום ולכך התפילה היא יותר מהלב. ויותר נשפכת.
לכן במירון יש יותר השתפכות הנפש מאשר בכותל. וזה מציאות הנראית לעיניים עכ"פ מי שנוסע
 
לכן במירון יש יותר השתפכות הנפש מאשר בכותל. וזה מציאות הנראית לעיניים עכ"פ מי שנוסע
ברור שמי שמשקיע מאמץ בנסיעה של כמה שעות התפילה נראית אחרת...
ויל"ד מי שגר בצפת היכן הוא מתפלל יותר טוב.....
 
ברור שמי שמשקיע מאמץ בנסיעה של כמה שעות התפילה נראית אחרת...
ויל"ד מי שגר בצפת היכן הוא מתפלל יותר טוב.....
ברור שהרגש מתעורר במקומות הרחוקים,
עכ"פ כך זה אצלי,
למקווה האר"י אני הולך רק בתשעת הימים, כשממילא אי אפשר להתקלח,
וכל המקוואות קרים, אז עדיף מקווה בלי כלור...
וכשמגיעים אורחים הם שואלים,
מה, אתה לא הולך כל יום למקווה האר"י?!!!
 
צריך לדעת שאדם שנוסע מירושלים עד מירון ומתפלל שם התפילה צריכה לחזור את כל הדרך עד מקום המקדש ומשם לעלות למעלה ככתוב "אין זה כי אם בית אלו-הים וזה שער השמים"
אז לא עדיף להתפלל במקום המקדש?
 
צריך לדעת שאדם שנוסע מירושלים עד מירון ומתפלל שם התפילה צריכה לחזור את כל הדרך עד מקום המקדש ומשם לעלות למעלה ככתוב "אין זה כי אם בית אלו-הים וזה שער השמים"
אז לא עדיף להתפלל במקום המקדש?
וכמובא בשם הגר"א שעיקר השראת השכינה בזמן הזה היא אצל קברי הצדיקים" ועוד ועוד.
 
ברור שמי שמשקיע מאמץ בנסיעה של כמה שעות התפילה נראית אחרת...
ויל"ד מי שגר בצפת היכן הוא מתפלל יותר טוב.....
וודאי שבהר המנוחות...

וכבר ספרו על אותו אדם שהיה נוסע למירון כדי להתפלל שם שיזכה להיות על ציונו של רבי ישראל דב בהר המנוחות...
וכאשר זכה ועלה לציונו של רבי ישראל דב היה מבקש שיזכה לעלות על ציון המצויינת במירון וחוזר חלילה...
ונמצאו כל ימיו ברצוא ושוב...
 
ברור שמי שמשקיע מאמץ בנסיעה של כמה שעות התפילה נראית אחרת...
ויל"ד מי שגר בצפת היכן הוא מתפלל יותר טוב.....
כצפתי וותיק
יש הרגשה אחרת ברשב"י מהכותל
 
כצפתי וותיק
יש הרגשה אחרת ברשב"י מהכותל
ואני הק' אמרתי ג"כ כצפתי וותיק:
ברור שהרגש מתעורר במקומות הרחוקים,
עכ"פ כך זה אצלי,
למקווה האר"י אני הולך רק בתשעת הימים, כשממילא אי אפשר להתקלח,
וכל המקוואות קרים, אז עדיף מקווה בלי כלור...
וכשמגיעים אורחים הם שואלים,
מה, אתה לא הולך כל יום למקווה האר"י?!!!
 
התכוונתי לו היה בכותל אוכל ואקשן כמו ברשב"י...
בעבר כשלמדתי בישיבה בירושלים הייתי מסתובב רבות בכותל ובעיר העתיקה. אוכל ואקשן אף פעם לא היה חסר שם
במירון דווקא כן רק שלאחרונה המצב השתפר בכל החזיתות ואכמ"ל
 
חזור
חלק עליון
זוכה שני בהגרלת פורום אוצר התורה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>