זהירות עוסק במצוה פטור מן המצוה! | פורום אוצר התורה

זהירות עוסק במצוה פטור מן המצוה!

כותרת האשכול

במה שנוהגים העולם להתפלל מעריב באמצע חתונה למרות שהוי עוסק במצווה.
למרות שבמשנה"ב יש סתירה האם עוסק במצווה יד"ח.
וודאי ראוי להחמיר.
להחמיר מה?
לא ברור מה כתבת.
 
במה שנוהגים העולם להתפלל מעריב באמצע חתונה למרות שהוי עוסק במצווה.
למרות שבמשנה"ב יש סתירה האם עוסק במצווה יד"ח.
וודאי ראוי להחמיר.
ברגע שאינו משמח בפועל את החתן - נקרא עוסק במצווה?
 
להחמיר מה?
לא ברור מה כתבת.
אסביר. מי שמתפלל מעריב כשהוא פטור מדין עוסק במצווה נראה במשנה"ב במקום אחד שלא יד"ח.
והעולם ראיתי שמתפללים מעריב באולם החתונה ולכאורה פטורים מדין עוסק בשמחת חתן וכלה.
 
אסביר. מי שמתפלל מעריב כשהוא פטור מדין עוסק במצווה נראה במשנה"ב במקום אחד שלא יד"ח.
והעולם ראיתי שמתפללים מעריב באולם החתונה ולכאורה פטורים מדין עוסק בשמחת חתן וכלה.
ייש"כ על ההבהרה.

בלבל אותי:
נראה במשנה"ב במקום אחד שלא יד"ח.
היה צ"ל 'שלא ייד"ח'.
 
ברגע שאינו משמח בפועל את החתן - נקרא עוסק במצווה?
בוודאי! שמחת חתן זה לא רק שרוקד מולו אלא כל שמחת החתונה החתן משקיע את כל הסעודה מפני שזה משמח אותו.
אגב דעת השבט הלוי שבמשך הסעודה אף שהחתן אינו נמצא מותר לשמוע נגינה כיוון שזה חלק מהמצווה.
 
אסביר. מי שמתפלל מעריב כשהוא פטור מדין עוסק במצווה נראה במשנה"ב במקום אחד שלא יד"ח.
והעולם ראיתי שמתפללים מעריב באולם החתונה ולכאורה פטורים מדין עוסק בשמחת חתן וכלה.
היכן הוא המקום הזה במשנה ברורה?
בעניותי איני מכיר ד''ז [ומה שאני מכיר אינו ראיה לזה].
יוכל מר לציין לטובת ע''ה כוותי?
 
במה שנוהגים העולם להתפלל מעריב באמצע חתונה למרות שהוי עוסק במצווה.
למרות שבמשנה"ב יש סתירה האם עוסק במצווה יד"ח.
וודאי ראוי להחמיר.
אם יצאת מהסוכה לבית הכנסת להתפלל מעריב, לא יצאת י"ח?
אם הפסקת ללמוד כדי להתפלל לא יצאת י"ח?

אגב, לגבי חתונה, יש איזו סתירה בין שמחת החתן למעריב?
לשיטתך שבסעודה מתעסקים במצוה. בתפילת מעריב ממשיכים להתעסק במצוה ולא הפסיקו ממנה.
ואפשר לקיים שתיהם. [לא סתם לקיים שתיהם, אלא באותו זמן בלי שיש סתירה בין הדברים.]
 
אם יצאת מהסוכה לבית הכנסת להתפלל מעריב, לא יצאת י"ח?
אם הפסקת ללמוד כדי להתפלל לא יצאת י"ח?
פליטת קולמוס לכאו'.
בעוסק בת''ת ליכא לכללא דעוסק במצוה כו'.
 
אם יצאת מהסוכה לבית הכנסת להתפלל מעריב, לא יצאת י"ח?
חלילה לומר בזה פטור עוסק במצווה לדידך כל זמן שיושב בסוכה פטור מן התפילה אז למה ללכת לתפילה וודאי שבסוכה זה תשבו כעין תדורו וממילא אין פטור שלעוסק במצווה
אם הפסקת ללמוד כדי להתפלל לא יצאת י"ח?
ברגע שהפסקת ללמוד התחיית בתפילה.
אם יצאת מהסוכה לבית הכנסת להתפלל מעריב, לא יצאת י"ח?
אם הפסקת ללמוד כדי להתפלל לא יצאת י"ח?

אגב, לגבי חתונה, יש איזו סתירה בין שמחת החתן למעריב?
לשיטתך שבסעודה מתעסקים במצוה. בתפילת מעריב ממשיכים להתעסק במצוה ולא הפסיקו ממנה.
ואפשר לקיים שתיהם. [לא סתם לקיים שתיהם, אלא באותו זמן בלי שיש סתירה בין הדברים.]
תשאל את החתן האם הוא מעדיף שישמחו בסעודה או שיתפללו מעריב.
נ.ב. המציאות היום שכל חתונה הפכה לשטיבלעך אינה לעניין.
 
היכן הוא המקום הזה במשנה ברורה?
בעניותי איני מכיר ד''ז [ומה שאני מכיר אינו ראיה לזה].
יוכל מר לציין לטובת ע''ה כוותי?
בעוונותי אנני מוצא כעת אבל אחפש וכשהמצא הציין.
 
חלילה לומר בזה פטור עוסק במצווה לדידך כל זמן שיושב בסוכה פטור מן התפילה אז למה ללכת לתפילה וודאי שבסוכה זה תשבו כעין תדורו וממילא אין פטור שלעוסק במצווה
השאלה כמובן לא על עצם התפילה שזה אפשר לעשות בסוכה אלא על תפילה מחוץ לסוכה בשביל מניין או מעלת ביהכ''נ
והתחבטו בה רבים וטובים, וכשהז''ג אי''ה אכתוב באורך יותר
 
פליטת קולמוס לכאו'.
בעוסק בת''ת ליכא לכללא דעוסק במצוה כו'.
זאת מנלן?
אין לי ארון ספרים לידי, אבל זכור לי שיש נידון גדול לענות אמן וכו' תוך כדי לימוד תורה.
 
חזור
חלק עליון