זכין לאדם שלא בפניו - שונא מתנות יחיה | בית המדרש – דיונים תורניים זכין לאדם שלא בפניו - שונא מתנות יחיה | בית המדרש – דיונים תורניים

ללמוד וללמד

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
154
תודות
316
נקודות
96
במשלי (טו, כז) "וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה",
ובמסכת סוטה "משרבו מקבלי מתנות, נתמעטו הימים ונתקצרו השנים, דכתיב ושונא מתנות יחיה".
השאלה זועקת מאיליה (בפרט למי שראה את הכותרת" כיצד זכין לאדם שלא בפניו הרי לטעם זה -שמקצר שנותיו של אדם, כיצד נחשב לו לזכות.
אמנם אם נאמר דהטעם של שונא מתנות הוא משום הנהגה טובה ממידת חסידים אתי שפיר לכאו', דאדם צריך לשנוא! אבל אין ענין שלא יתרבה ממונך חינם.
 
נערך לאחרונה:
כבר כתב הרשב"א קדושין דף כג עמוד א שמתנה חובה היא מצד עצמה ששונא מתנות יחיה, אלא מכיון שנפשו של אדם מחמדתה נקראת זכות, לפיכך אם אינו רוצה בה - חובה היא לו.

וזה לשונו: ואי לאו דמסתפינא אמינא דהכא אפילו בעל כרחו נמי, ומתנת ממון שאני דלאו זכות גמור הוא ואדרבה חוב מצד עצמו, דכתיב (משלי טו, כז) ושונא מתנות יחיה, אלא מיהו מצד שנפשו של אדם מחמדתן קרינן ליה זכות, ואע"פ שהוא מצד עצמו חובה זכין לו שלא בפניו.

ובשו"ע כתב שזו מידת חסידות וז"ל "מדת חסידות שלא לקבל מתנה, אלא לבטוח בהשם שיתן לו די מחסורו, שנאמר: ושונא מתנות יחיה". ואטו כו"ע נוהגים בחסידות?
 
הקושיא הנ"ל היא עתיקה כבר בשם הרשב"א [קידושין כג, א;] עיין שם שכתב שס"ס ביחס להאדם זה 'זכות', וגם לולי דבריו ניתן להסביר בפשיטות שכיון שמהות הזכייה מועלת בכוח 'אנן סהדי' שהיה שלחו לעשות זאת [שי' התוס', הרא"ש, הרש"י, תורי"ד, ר"ן ועו"ר מתנצל שלא הבאתי מיקומיהם, פשוט מי שמכיר את הסוגיא יש בענין זה אין ספור מקומות] וכיון שבני האדם רוצים מתנות 'למרות' הבטחת המקרא, אזי אכתי שייכא ביה האמור ד'אנן סהדי' שאילולי היה פה היה שולחו לשם כך.
 
הקושיא הנ"ל היא עתיקה כבר בשם הרשב"א [קידושין כג, א;] עיין שם שכתב שס"ס ביחס להאדם זה 'זכות', וגם לולי דבריו ניתן להסביר בפשיטות
אכן, הובא כאן רשב"א זה ודבריו עדין תמוהים דהא מפורש בסוטה דמקצר שניו של אדם
אבל אולי אתי שפיר אם נסביר כדבריו של הרב @דבר היושר ברשב"א או אם נימא דהטעם של שונא מתנות הוא משום הנהגה טובה ממידת חסידים , דא"כ זה לא סותר דאדם מצד עצמו צריך לשנוא, אבל מ"מ אין ענין שלא יתרבה ממונך חינם.
 

הודעות מומלצות

הגאון ר' יהושע גריינימן שליט"א [משנה...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון