פסחים - חזקה דאיכא לברורי | ים התלמוד | פורום אוצר התורה פסחים - חזקה דאיכא לברורי | ים התלמוד | פורום אוצר התורה

יאשע בער

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
88
תודות
178
נקודות
30
בעו מיניה מרנב"י המשכיר בית בי"ד חזקתו בדוק או אין חזקתו בדוק, למאי נפק"מ לישייליה.
ויש לומדים שהכונה שיש דין לשאול את המשכיר משום שלא סומכים על חזקה כל היכא דאיכא לברורי.
ובב"י סי' תלז הקשה מאי שנא מבהמה שלא חוששים שמא היא טריפה אלא סמכי' על חזקה ולא בודקים אפילו שאפשר לברר, ותי' שכאן הוא כדי להוציא מחזקת החמץ שיש בבית ולזה צריכים לברר.
ולא הבנתי דבריו, לכאו' הגדר של איכא לברורי הוא שבמקום שאפשר לברר לא סמכה התורה על החזקה, ומשום שחזקה נאמרה רק בספיקות, וכאן זה לא ספק שהרי אפשר לברר, וא"כ מה זה משנה ממה באה החזקה להפקיע, סו"ס בזה לא נאמר לסמוך על חזקה.
 
במהרי''ק שורש עב מחלק בין חזקה מסברא ו'חזקת הגוף (ועד''ז בתרוה''ד בין חזקה הפוסקת' לשאינה פוסקת) צמח צדק שו''ת אבה''ע סי' ש''ז.
ושם מבאר שחזקה מסברא היא חזקה שאינה פוסקת היינו שאין אפשרות שהיא תשתנה, כיון שהסברא לא משתנה
משא''כ חזקה הפוסקת' ו'חזקת הגוף', שכיון שהגוף יכול להשתנות, אלא ש'' אין לנו לבדות ההשתנות...''

ושם שמחלק לדינא בין חזקות אלו חשבת בענ''ד לחלק בין חזקה שיש כאן איסור חמץ לבין חזקה שאינה טריפה (שבחזקה שיש כאן איסור ואיכא לבירורי חייבים לברר, ע''ד כבחזקת הגוף) ובחזקה שאינה טריפה החזקה לבדה מועילה כיון שהיא ע''ד סברא ( ואולי ע''ד שאאפ''ל בטל בשישים וכיו''ב)
 
במהרי''ק שורש עב מחלק בין חזקה מסברא ו'חזקת הגוף (ועד''ז בתרוה''ד בין חזקה הפוסקת' לשאינה פוסקת) צמח צדק שו''ת אבה''ע סי' ש''ז.
ושם מבאר שחזקה מסברא היא חזקה שאינה פוסקת היינו שאין אפשרות שהיא תשתנה, כיון שהסברא לא משתנה
משא''כ חזקה הפוסקת' ו'חזקת הגוף', שכיון שהגוף יכול להשתנות, אלא ש'' אין לנו לבדות ההשתנות...''

ושם שמחלק לדינא בין חזקות אלו חשבת בענ''ד לחלק בין חזקה שיש כאן איסור חמץ לבין חזקה שאינה טריפה (שבחזקה שיש כאן איסור ואיכא לבירורי חייבים לברר, ע''ד כבחזקת הגוף) ובחזקה שאינה טריפה החזקה לבדה מועילה כיון שהיא ע''ד סברא ( ואולי ע''ד שאאפ''ל בטל בשישים וכיו''ב)
לא יצא לי ברור איך אתה מגדיר את הדין של איכא לברורי.
אני הבנתי שהטעם שבמקום שאפשר לברר לא סומכים על חזקה הוא משום שאין טעם ואולי גם אי אפשר להסתמך על חזקה במקום שאפשר לברר בירור יותר גדול מחזקה, וא"כ מאי נפק"מ אם זה חזקה מסברא או לא.
 
אני הבנתי שהטעם שבמקום שאפשר לברר לא סומכים על חזקה הוא משום שאין טעם ואולי גם אי אפשר להסתמך על חזקה במקום שאפשר לברר בירור יותר גדול מחזקה
יש לשון באחרונים עד שתאכלנה באיסור תאכלנה בהיתר
 
בעו מיניה מרנב"י המשכיר בית בי"ד חזקתו בדוק או אין חזקתו בדוק, למאי נפק"מ לישייליה.
ויש לומדים שהכונה שיש דין לשאול את המשכיר משום שלא סומכים על חזקה כל היכא דאיכא לברורי.
ובב"י סי' תלז הקשה מאי שנא מבהמה שלא חוששים שמא היא טריפה אלא סמכי' על חזקה ולא בודקים אפילו שאפשר לברר, ותי' שכאן הוא כדי להוציא מחזקת החמץ שיש בבית ולזה צריכים לברר.
ולא הבנתי דבריו, לכאו' הגדר של איכא לברורי הוא שבמקום שאפשר לברר לא סמכה התורה על החזקה, ומשום שחזקה נאמרה רק בספיקות, וכאן זה לא ספק שהרי אפשר לברר, וא"כ מה זה משנה ממה באה החזקה להפקיע, סו"ס בזה לא נאמר לסמוך על חזקה.
הגדר של איכא לברורי, כשהתעורר ספק ויש צדדים לאסור כמו בבית שהוחזק בחמץ וכעת באים להתירו על סמך חזקה בכה"ג רק כשא"א לברר. אבל בבהמה שלא התעורר ספק, שסתם בהמה אינה טריפה ולא הוחזקה להיות טריפה בכה"ג לא צריך לברורי מכיון ולא הוחזק בפנינו ספק שצריך לברורי
 
אבל בבהמה שלא התעורר ספק, שסתם בהמה אינה טריפה ולא הוחזקה להיות טריפה בכה"ג לא צריך לברורי מכיון ולא הוחזק בפנינו ספק שצריך לברורי
אז למה צריכים חזקת כשרות? בב"י כתוב מפורש שיש פה ספק ומצד הדין היה ראוי להחמיר כדין כל סד"א ורק משום החזקת כשרות סומכים על זה
 

הודעות מומלצות

כותב רש"י (ראש השנה יט א)...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון