חנוכה - חימום אוכל בחום נרות החנוכה | ענייני דיומא חנוכה - חימום אוכל בחום נרות החנוכה | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,945
תודות
8,182
נקודות
807
יש לעיין האם אפשר להניח אוכל על בית החנוכיה, לחמם בחום הנרות. ומובא בשם הגראי"ל שטיינמן זללה"ה, דיתכן דלשיטת רש"י דהטעם שאסור להשתמש לאורה, כדי שלא יאמרו לצרכה הדליקה, י"ל דכל האיסור הוא רק אם נהנה מהאור, שזהו המצווה, ולא מחימום האור, עכ"ד [ויש שדייקו כן מלשון הגמ' אסור להשתמש "לאורה"].

ולכאורה גם רש"י מודה שיש דין של ביזוי מצוה, שמבואר בשבת (כב, א) שאסור להרצות לאור נרות החנוכה, משום ביזוי מצוה, ולכאורה חימום הוא גם ביזוי. אלא אם נאמר, שכשהניח האוכל קודם שהדליק, ולא עושה פעולה לאור הנרות, אי"ז ביזוי. ורק לראשונים שיש גם טעם שעשאום כנרות המנורה, א"כ הוי דומה להקדש, ואסור לחמם, וכן פסק השבט הלוי שאסור לחמם.

וכמדומה שהגרי"א דינר שליט"א הביא בשם הגרח"ק או בשם הגראי"ל[1], שאם חימם בחום הנרות, אסור לאוכלו אם נהנה מהחום. ולכאורה זהו חידוש גדול, שהרי גם אם עשאום כנרות המנורה, זה רק שאסור להשתמש, אבל אי"ז כאיסורי הנאה שאוסרים נגרם, ולא דימוהו לגמרי למנורה.

והנה כמה אחרונים חידשו שהטעם למה שפסק השו"ע שאם נתערב שמן שנותר מהחנוכיה ברוב, אסור להוסיף עליו עד שישים, שאף שאין בזה איסור ביטול איסורין לכתחילה לדעת השו"ע, כיון שזה איסור דרבנן שהתערב, מ"מ אסור משום איסור הנאה שמרבה ממונו.

והקשה באילת השחר (גיטין נד, ב) כעין הנ"ל, שנר חנוכה אין זה איסור הנאה אלא איסור שימוש, כמו שנראה מסברא שאין איסור למכור השמן מצד איסור הנאה, עכ"ד[2]. וכן הקשה כמדומה בספר צפוני דודי.​


[1] ואי"ז סותר למה שהובא בסמוך בשמו, שיתכן שבדבריו כאן לא אזיל בשיטת רש"י, אלא למאי דקיי"ל שהטעם הוא שעשאום כמנורה, וכדלעיל.
[2] ואם אכן הגר"י דינר הביא בשם הגראי"ל הפסק דלעיל, לכאורה זה קצת סתירה לאילת השחר דכאן.​
 
ומובא בשם הגראי"ל שטיינמן זללה"ה, דיתכן דלשיטת רש"י דהטעם שאסור להשתמש לאורה, כדי שלא יאמרו לצרכה הדליקה, י"ל דכל האיסור הוא רק אם נהנה מהאור, שזהו המצווה, ולא מחימום האור, עכ"ד [ויש שדייקו כן מלשון הגמ' אסור להשתמש "לאורה"].​
ויש לבאר, שאף שלכאורה גם כשמחמם נראה שהדליק למטרה זו, מ"מ כיון שמקפיד לא ליהנות מהאור, מראה שזה למצווה, ובפרט שמדליק נר נוסף, כמבואר בגמ' שם בהמשך.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה