מכות - סימנ"י רבנ"ן מהמנ"י וספר"י | פורום אוצר התורה מכות - סימנ"י רבנ"ן מהמנ"י וספר"י | פורום אוצר התורה

מכות סימנ"י רבנ"ן מהמנ"י וספר"י

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,249
תודות
2,598
נקודות
485
סימנ"י רבנ"ן מהמנ"י וספר"י (מכות יא.)

א] בהסימן רבנ"ן מהמנ"י וספר"י לא יכולתי לעמוד עליו אם לא בט"ס. [רש"ש]

ב] סימני רבנן מהימנא ספרא. נ"ל דהוא סימן על מחלוקת ר' יהודה, דבקמייתא נחלק על רבנן, ובשניה עם רבי נחמיה, ובשלישית עם ר' מאיר, והוא היה סופר כדאיתא עירובין (דף יג) שמלאכתי מלאכת שמים, וכן גיטין (דף סו) ר' מאיר חכם וסופר, ותיבת 'מהימנא' או שצ"ל נחמיה, או משום דמתחלף, דהם ממוצא אחד. [פורת יוסף]

ג] סימני רבנן מהמני וספרי. הענין דלפי דאי' הכא בסוגייא פליגי בה ר' יאודה ורבנן, בעא לאנוחי סימנין דרבנן להודיע מאן נינהו רבנן חביריו ובני דורו של ר' יאודה, והיינו דקאמר סימני רבנן מאן נינהו מהמני וספרי, כי הנה נודע דאי' בסנהדרין סתם מתני' ר"מ, סתם ספרא ר' יהודה, סתם ספרי ר"ש, סתם תוספתא ר' נחמיה, סתם סדר עולם ר' יוסי, וכלהו אליבא דר"ע, שהן תלמידיו של ר"ע שהעמיד באחרונה, כדאי' ביבמות שבתחלה הו"ל לר"ע כ"ד אלף תלמידים, ומתו כולם בין פסח לעצרת, והיה העולם שמם עד שבא ר"ע אצל רבותינו שבדרום ושנאה להם, ואלו הן ר"מ ר"י כו'.

ומיהו אע"ג דהתם בתלמודא לא הזכיר אלא חמשה, מ"מ בבראשית רבה פ' חיי שרה קאמר ובסוף העמיד ז', ומוסיף עליהם ר"א בן שמוע ור"י הסנדלר, ואית דאמרי ר' חניניא בן חכינאי ור"י הסנדלר, וכן מבואר עוד בקהלת רבתי על פ' בבבקר זרע את זרעך כו', אלא שבמקום ר"א ב"ש איכא התם ר"א, והוא ר"א בנו של ר"י הגלילי, ע"ש, וצ"ל דבתחלה העמיד ה', והם האמורים בש"ס דידן, ולבסוף הוסיף עליהם עוד שנים כדברי המדרש.

ולפי עיקרן של דברים בתעלומות חכמה, הנה נודע לפי הנראה מדברי הקודמין ז"ל דר"ע היה מבחי' כתר, ועיין בע"מ מאמר חקור הדין ח"ה פ"י שהוא מיסוד תשבע"פ מהמקום שיש לה בפלא העליון, ויש ראיה ג"כ מדברי רבינו האר"י ז"ל בסוד העומר באיסור גילוח השער דאסמכוה אתלמידי ר"ע שמשם היה סודו בסוד השערות דעמר נקי וכו'.

ואיתא התם ענין תלמידיו הראשונים ארבעה ועשרים שהיו בסוד כ"ד צירופי אלקים וכו' ולכך לא אתקיימו, ותלמידיו ה' אחרונים היו בסוד הגדלות ומש"ה אתקיימו ע"ש וכו' ואפשר דה"ט דמצינו עקיבא בוא"ו ועקיבה בה"א, כי באלף היה תחלה ואח"כ נתחלפה בה"א ה"ס ה' חסדים, ואז העמיד אותם הה' תלמידים שהן הן סוד הה' חסדים, ולכך אמרו עליהם רבותינו שבדרום ה"ס החסדים ולכך אתקיימו והעמידו התורה וכו'.

נמצינו למדין למאי דאנן קיימין בסימני רבנן מהמנ"י ה"ס הה' חסדים עצמן שבחמשה תלמידים שהעמידו דגל התורה, והם ר"ת מאיר יהודה שמעון נחמיה יוסי, וקרי להו מהמני להיותם מהחסדים בסוד בכל ביתי נאמן הוא וכו'. [עיי"ש]

[למנצח לדוד - מאמר סימנין דרבנן, להרב דוד פארדו ז"ל]​
 
חזור
חלק עליון