רות - על ידי רות נתגלתה ההלכה מואבי ולא מואבית | חמש מגילות רות - על ידי רות נתגלתה ההלכה מואבי ולא מואבית | חמש מגילות

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,705
תודות
4,722
נקודות
475
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ותשא ותבוא העיר ותרא חמותה את אשר לקטה ותוצא ותתן לה את אשר הותרה משבעה (ב יח)

בפירוש הרוקח
כתב, הותירה משבעה "הותרה" כתיב חסר יו"ד, רמז שהותרה לבוא בקהל, שאמרו עמוני ולא עמונית מואבי ולא מואבית, לכך הותרה. ויש לעיין מ"ט נרמז ענין זה דוקא כאן.

ונראה לבאר, דהנה זכתה רות שנתגלתה על ידה הלכה זו, שלא היתה ידועה עד אז, וכמו שמבואר בכתובות ז: דבועז דרש להם זאת בשעה שבא לישא את רות. ובטעם הדבר שהיא זכתה לזה, נראה לומר דהנה החטא שבעבורו גזרה התורה לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה', הוא על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים, ואילו רות באה לגמול חסד עם נעמי לאחר שמת בעלה ובנה וכמבואר בכתוב "הגד הוגד לי את כל אשר עשית את חמותך", והלכה ללקט בעבורה לקט שכחה ופאה שיהיה לה ממה לחיות, וביותר כאשר חזרה מן השדה הביאה לה אף ממה שהותירה משבעה מאשר נתן לה בועז, שזה היה מהמנה שלה עצמה, ויותר מן ההכרח לנעמי לחיות בו, אלא שבטובת עינה נתנה מזה גם כן. בזה הרי תיקנה את "על דבר אשר לא קידמו", דזהו ההיפך הגמור שגומלת חסד מלחמה וחולקת אותו עם חמותה בעין טובה, ובזה זכתה שנתגלתה על ידי ההלכה שמואבי ולא מואבית. ולכן נרמז ענין זה כאן בפסוק, אשר "הותרה" משבעה, כיון שעד כדי כך חלקה עמה בעין יפה גם מה שהותירה משבעה, עי"ז הותרה לבוא בקהל, וכמו שנתבאר.​
 
ואילו רות באה לגמול חסד עם נעמי לאחר שמת בעלה ובנה וכמבואר בכתוב "הגד הוגד לי את כל אשר עשית את חמותך",​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה לקמן כתב שם האיש אשר עשיתי עמו היום בועז, ולמדו חז"ל מזה דיותר ממה שבעל הבית עושה עם העני, העני עושה עם בעל הבית, וא"כ לפי"ז היה ראוי לכאורה גם כאן שיהיה כתוב כל אשר עשתה חמותך אתך, ומדוע כתיב אשר עשית את חמותך. ויש לומר בדרך מליצה, כי כן הוא דרך העולם, שאת המימרא "יותר ממה שבעל הבית עושה עם העני" וכו', יודע העני לומר, אבל בעלי הבית מרגישים שהם עושים עם העני.​
 
בזה הרי תיקנה את "על דבר אשר לא קידמו", דזהו ההיפך הגמור שגומלת חסד מלחמה וחולקת אותו עם חמותה בעין טובה, ובזה זכתה שנתגלתה על ידי ההלכה שמואבי ולא מואבית. ולכן נרמז ענין זה כאן בפסוק, אשר "הותרה" משבעה, כיון שעד כדי כך חלקה עמה בעין יפה גם מה שהותירה משבעה, עי"ז הותרה לבוא בקהל, וכמו שנתבאר.
וי''ל עוד, דבזה הראתה שבאמת במואביות אין בעיה ואין עיניהם צרות שלא לקדם בלחם ובמים, שהרי היא נתנה לנעמי, ומה שלא קידמו את בנ''י היינו משום שאין דרכם של נשים לקדם
 
א"כ לפי"ז היה ראוי לכאורה גם כאן שיהיה כתוב כל אשר עשתה חמותך אתך
לכאו' לק''מ, דהגם שנעמי עשתה יותר איתה מ''מ אי'ז קשור למה שבועז בא לומר לה, ורק מה שהיא עשתה עם נעמי קשור לזה
 

הודעות מומלצות

האם יודע לכם במקורות מחז"ל על הערכה או...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון