פגע בחברו, ולכן לא היו לו בנים? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית פגע בחברו, ולכן לא היו לו בנים? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

הנעור בלילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
550
תודות
1,247
נקודות
156
כולנו שמענו את הסיפורים המחרידים, על אדם שהיו לו צרות רבות ורעות, עד שנזכר שבילדותו הוא פגע בחברו. והסוף ידוע.
שאלתי היא, האם זה יכול לקרות? הרי לכאו' קטן שהגדיל אי"צ לשלם על נזקים שעשה בקטנותו.
א"כ איך יתכן שאדם יתבע על מעשה שעשה בילדותו.

ונקודה נוספת, שבכל הסיפורים הללו המסר הוא שה' מעניש במידה לא פרופורציונלית, שעל כל דבר שעשית בגיל 10 תסבול כל החיים. האם זה הגיוני?
הרי השי"ת מתנהג עם בניו בצדק, וכמש"כ "חָלִ֣לָה לָּ֔ךְ הֲשֹׁפֵט֙ כָּל־הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יַעֲשֶׂ֖ה מִשְׁפָּֽט"
ושוב מצאתי כתוב בספר אחד וחומש שמו, שכתב בזה"ל "ה' קל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת"

אשמח לשמוע את דעת חו"ר הפורום בזה.
כתבתי אולי מדי בבוטות, אך זה משום שהנושא הנ"ל מרתיח אותי...
 
כולנו שמענו את הסיפורים המחרידים, על אדם שהיו לו צרות רבות ורעות, עד שנזכר שבילדותו הוא פגע בחברו. והסוף ידוע.
שאלתי היא, האם זה יכול לקרות? הרי לכאו' קטן שהגדיל אי"צ לשלם על נזקים שעשה בקטנותו.
א"כ איך יתכן שאדם יתבע על מעשה שעשה בילדותו.

ונקודה נוספת, שבכל הסיפורים הללו המסר הוא שה' מעניש במידה לא פרופורציונלית, שעל כל דבר שעשית בגיל 10 תסבול כל החיים. האם זה הגיוני?
הרי השי"ת מתנהג עם בניו בצדק, וכמש"כ "חָלִ֣לָה לָּ֔ךְ הֲשֹׁפֵט֙ כָּל־הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יַעֲשֶׂ֖ה מִשְׁפָּֽט"
ושוב מצאתי כתוב בספר אחד וחומש שמו, שכתב בזה"ל "ה' קל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת"

אשמח לשמוע את דעת חו"ר הפורום בזה.
כתבתי אולי מדי בבוטות, אך זה משום שהנושא הנ"ל מרתיח אותי...
אכן, כל טענותיך צודקות.
וזה שבחילול שבת או עבירות אחרות לא שמענו כאלו סיפורים.
וגם גדולי ישראל כשבאים אליהם עם בעיות קשות, בדר"כ שולחים לבדוק האם פגעו במישהו בעבר, ולא עבירות אחרות.
זה באמת מלמד אותנו את חומר הפגיעה באחר.
זה לא מתקרב לשום דבר אחר.

וכדמתאמרא משמיה דה'חזון איש' זצ"ל
שדרגת השיא של בן אדם בעוה"ז היא לעבור את שנות חייו בלא לפגוע בבן אדם.
ומאן דעלך סני, לחבריך לא תעביד, ואידך זיל גמור.
 
אולי הסיבה שהנפגע חי עם הפגיעה הרבה זמן,
ומוטל על הפוגע לבקש ממנו מחילה גם כשהוא מגדיל,
ואדם מועד לעולם.
וילד שפצע את חבירו והוא נהיה נכה לכל החיים, גם כן תאמר שהוא חייב בדיני ממונות כשיגדיל?
אכן, כל טענותיך צודקות.
וזה שבחילול שבת או עבירות אחרות לא שמענו כאלו סיפורים.
וגם גדולי ישראל כשבאים אליהם עם בעיות קשות, בדר"כ שולחים לבדוק האם פגעו במישהו בעבר, ולא עבירות אחרות.
זה באמת מלמד אותנו את חומר הפגיעה באחר.
זה לא מתקרב לשום דבר אחר.
עדיין לא מובן איך אפשר לחייב על זה קטן.
כולנו שמענו את הסיפורים המחרידים, על אדם שהיו לו צרות רבות ורעות, עד שנזכר שבילדותו הוא פגע בחברו. והסוף ידוע.
שאלתי היא, האם זה יכול לקרות? הרי לכאו' קטן שהגדיל אי"צ לשלם על נזקים שעשה בקטנותו.
א"כ איך יתכן שאדם יתבע על מעשה שעשה בילדותו.

ונקודה נוספת, שבכל הסיפורים הללו המסר הוא שה' מעניש במידה לא פרופורציונלית, שעל כל דבר שעשית בגיל 10 תסבול כל החיים. האם זה הגיוני?
הרי השי"ת מתנהג עם בניו בצדק, וכמש"כ "חָלִ֣לָה לָּ֔ךְ הֲשֹׁפֵט֙ כָּל־הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יַעֲשֶׂ֖ה מִשְׁפָּֽט"
ושוב מצאתי כתוב בספר אחד וחומש שמו, שכתב בזה"ל "ה' קל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת"

אשמח לשמוע את דעת חו"ר הפורום בזה.
כתבתי אולי מדי בבוטות, אך זה משום שהנושא הנ"ל מרתיח אותי...
יתכן לומר שהעונש הוא לא על זה, אלא בזכות שהוא מעביר על מידותיו והוא הולך לבקש מחילה - הקב"ה מוותר על העונש.
אך העונש עצמו הוא על דבר אחר.
 
אתה צודק שהוא היה קטן בשעת מעשה.
אבל יכול להיות כזה דבר שאדם סובל את חטאות נעוריו.
אפי' שמבואר בספרים שאדם אינו בר עונשין עד גיל 20.
 
שאלתי היא, האם זה יכול לקרות? הרי לכאו' קטן שהגדיל אי"צ לשלם על נזקים שעשה בקטנותו.
א"כ איך יתכן שאדם יתבע על מעשה שעשה בילדותו.
האם גם בדיני שמים הוא פטור? (אני לא יודע אשמח לשמוע ידיעות בעניין זה)
 
ונקודה נוספת, שבכל הסיפורים הללו המסר הוא שה' מעניש במידה לא פרופורציונלית, שעל כל דבר שעשית בגיל 10 תסבול כל החיים. האם זה הגיוני?
הרי השי"ת מתנהג עם בניו בצדק, וכמש"כ "חָלִ֣לָה לָּ֔ךְ הֲשֹׁפֵט֙ כָּל־הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יַעֲשֶׂ֖ה מִשְׁפָּֽט"
ושוב מצאתי כתוב בספר אחד וחומש שמו, שכתב בזה"ל "ה' קל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת"
אין אנו יודעים חשבונות שמיים ומה העונש שמקבלים על כל עבירה.
 
ודנים כ"כ בחומרא בן אדם על כל שלא הגיע לדרגת השיא?
הדין הוא לא על זה שלא הגיעו לדרגת השיא,
רק משם רואים את חומר הדבר, שהחזון איש החליט להציבו בראש רשימת היעדים של אדם בעוה"ז.
עדיין לא מובן איך אפשר לחייב על זה קטן.
נכון, לא עניתי על השאלות, רק הדגשתי שמכאן רואים את חומר העניין.
 
שאלתי היא, האם זה יכול לקרות? הרי לכאו' קטן שהגדיל אי"צ לשלם על נזקים שעשה בקטנותו.
האם גם בדיני שמים הוא פטור? (אני לא יודע אשמח לשמוע ידיעות בעניין זה)
במשנה ברורה (שמג ט) כתוב
קטן שגנב או שהזיק ראוי לב"ד להכותו שלא ירגיל בה [וכן חבלה וביוש וכל דברים שבין אדם לחבירו ב"ד מצווין להפרישו שלא יארע תקלה על ידו] אבל אין צריך לשלם אם אין הגנבה בעין. וכ"ז מדינא אבל לפנים משורת הדין בין שחבל בו בגופו או שהזיק לו בממנו צריך לשלם לו [ט"ז וח"א וכן משמע מהגר"א]:​
 
ושוב מצאתי כתוב בספר אחד וחומש שמו, שכתב בזה"ל "ה' קל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת"

אם כל המחילה הייתה צריכה לבוא רק מאת ה'
ברור שהייתה מחילה מזמן, ביאל"ח פחות חמור מביאל"מ,
דא עקא, שתשובה מחזירה את החוטא למצב של קודם החטא,
וכל עוד יש כאן אדם שנשאר פגוע החטא לא יכול להיות מתוקן, זה כל הסיפור.
יו"כ לא מכפר עד שירצה את חברו, כי גם אם ה' סולח הרי המציאות של העבירה נשארת במקומה ולא שייך לעשות עליה תשובה.

ואגב, כפי איך שזכור לי, בסיפורים שאני שמעתי הפוגעים היו בחורים ולא ילדים.
 
במשנה ברורה (שמג ט) כתוב
קטן שגנב או שהזיק ראוי לב"ד להכותו שלא ירגיל בה [וכן חבלה וביוש וכל דברים שבין אדם לחבירו ב"ד מצווין להפרישו שלא יארע תקלה על ידו] אבל אין צריך לשלם אם אין הגנבה בעין. וכ"ז מדינא אבל לפנים משורת הדין בין שחבל בו בגופו או שהזיק לו בממנו צריך לשלם לו [ט"ז וח"א וכן משמע מהגר"א]:​
אכן, אך אין לומר שכיוון שחייב לפנים משורת הדין - לכן נענש על מה שעשה בקטנותו.
 
לדעתי שייך לחייב לפנים משורת הדין בזמן שיש הגדרה של מזיק רק א"א לחייב אך בחש"ו לכאורה אין בכלל הגדרה של מזיק
אומנם אולי זה תלוי במחלוקת הראשונים האם קטן שהזיק בקטנותו חייב כשיגדיל.
 
לדעתי שייך לחייב לפנים משורת הדין בזמן שיש הגדרה של מזיק רק א"א לחייב אך בחש"ו לכאורה אין בכלל הגדרה של מזיק
אומנם אולי זה תלוי במחלוקת הראשונים האם קטן שהזיק בקטנותו חייב כשיגדיל.
זה נושא אחר - בנזק ממוני.
פותח האשכול דיבר על פגיעה נפשית. ובזה בוודאי לא שייך לחייבו.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

האם כל המעלות שנאמרו בתלמיד חכם קיימות במידה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון