פירוש שם "אלוקים" | אוצר הסידור והתפילה פירוש שם "אלוקים" | אוצר הסידור והתפילה

פירוש שם "אלוקים"

בית תפילה

משתמש חדש
הודעות
8
תודות
13
נקודות
5
א) רש״י: אדנות וגדולה.
ב) רמב״ם: שופט על הכל.
ג) אבן עזרא: מלך.
ד) ספורנו: נצחי.
ה) רמב״ן, טור, ב״י: תקיף ואמיץ אשר לו היכולת.
ו) רלב״ג: ממנו תושפע המציאות בהנהגה מתוקנת.
ז) הכתב והקבלה: עומד נוכח כל אחד להשגיח עליו.

כיצד עדיף לכווין?
 
א) רש״י: אדנות וגדולה.
ב) רמב״ם: שופט על הכל.
ג) אבן עזרא: מלך.
ד) ספורנו: נצחי.
ה) רמב״ן, טור, ב״י: תקיף ואמיץ אשר לו היכולת.
ו) רלב״ג: ממנו תושפע המציאות בהנהגה מתוקנת.
ז) הכתב והקבלה: עומד נוכח כל אחד להשגיח עליו.

כיצד עדיף לכווין?
ביה"ר של הרה"ק מבוטשאטש אומרים 'תקיף ובעל היכולת כולם'.
 
א) רש״י: אדנות וגדולה.
ב) רמב״ם: שופט על הכל.
ג) אבן עזרא: מלך.
ד) ספורנו: נצחי.
ה) רמב״ן, טור, ב״י: תקיף ואמיץ אשר לו היכולת.
ו) רלב״ג: ממנו תושפע המציאות בהנהגה מתוקנת.
ז) הכתב והקבלה: עומד נוכח כל אחד להשגיח עליו.

כיצד עדיף לכווין?

מצאתי ספר אחד, ושלחן ערוך שמו, ובו כתוב
ובהזכירו אלהים, יכוין שהוא תקיף, בעל היכולת ובעל הכֹחות כֻּלם.
 
כמדומני שלכה"פ רוב הנוסחאות הנ"ל מכוונות לדבר אחד, והוא: 'כח מנהיג'.
וכדלהלן:
ציטוט ממשהו שכתבתי בעבר:
המושג 'אלהים' - פירושו בעל כח להנהיג איזה דבר, ולכן גם מלאכים ודיינים וכו' נקראים אלהים. וראה כמה לשונות בזה:
  • רמב"ן [בראשית א, א]: ואמר "אֱלֹהִים", בעל הכחות כלם, כי המלה עיקרה 'אל', שהוא כח, והיא מלה מורכבת, 'אל הם', כאלו 'אל' סמוך, 'והם' ירמוז לכל שאר הכוחות; כלומר, כוח הכוחות כולם. [ועפי"ז בשו"ע או"ח סימן ה].
  • רשב"א [חידושי הגדות]: ודע כי שם 'אלהים', מנהיג ודיין...
  • דרשות הר"ן [הדרוש התשיעי]: ...מנהיגך, והוא פירוש 'אלהיך'.., זו היא המצוה הראשונה. והיא בכלל לומר שנאמין שהוא מנהיגנו ומזהיר אותנו. והמצוה השנית לא יהיה לך אלהים אחרים על פני, כלומר לא תעבוד אלוה אחר בעולם זולתי, כי אותי לבד תעבוד מפני שאני מנהיגך.
  • רמב"ם [מורה נבוכים חלק ב, פרק ו]: וכבר ידעת, כי ׳אלהים׳ - שם השופטים, 'עד האלהים יבוא דבר שניהם'. ולזה הושאל השם למלאכים, ולאלוה - להיות שופט על המלאכים.
  • ספר הכוזרי [מאמר ד, א]: 'אלהים' - תואר למושל בדבר מן הדברים, ולדיין שלו.
  • הגר"א [אדרת אליהו בראשית א, א]: אלהים - הוא מורה על כח המנהיג כל העולם ומלואו, ומביט אל כל מעשיהם. ושם הזה הוא מושאל אל כל מנהיג ומשגיח, כמו עד האלהים יבוא דבר שניהם, וכן המלאכים. [וע"ש עוד]
 
חזור
חלק עליון