פלוני שלמד תורה כמה מכוערים מעשיו | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית פלוני שלמד תורה כמה מכוערים מעשיו | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

פלוני שלמד תורה כמה מכוערים מעשיו (2 צופים)

עוזי ומגני

משתמש רגיל
פרסם מאמר
הודעות
182
תודות
345
נקודות
86
חילול ד' כיצד,
פלוני שלמד תורה כמה מכוערים מעשיו,
הינו שיוצר מצב שיתלו את מעשיו המכוערים במה שלמד תורה,
ומה דעת הרבנים דפה לגבי מצב שהאדם שעושה מעשה ע"פ הלכה,
אלא שבעיני החילוני המצוי הוא מעשה מכוער, אמנם אפשר לעשות מעשה זה גם בצנעה, שלא יראה אותו מי שחושב שהוא מכוער,
האם יש ענין שלא יהא חילול ד', דהוא רואה בזה פלוני שלמד תורה מכוערים מעשיו, או שאין לנו כל מניעה שיחשוב שכך צוותה התורה, שזהו האמת שכך צוותה התורה, ומה שחושב שהוא מכוער זה בעיה שלו.
 
נערך לאחרונה:
תלוי במה מדובר,
אם בעיני חילוני הנחת תפילין היא מעשה מכוער האם צריך להתייחס אליו בכלל?...
במה זה תלוי,
האם הוא מפורש להדיא בתורה או רק פרשנות של חז"ל ?
או גדולי התורה בדור האחרון או מה שנראה בעיני שכך רצון התורה שאעשה?
 
במקום ללכת סחור סחור אני ישאל באופן אחר,
אם לדעתי לעמוד בצפירה זהו חוקות הגויים, ואסור. [ולא לשנות את נושא הפורום בשביל זה]
האם אני מחויב להימנע מלהסתובב באותו זמן במרחב הציבורי, או שאני יכול ללכת כאוות נפשי, והחילוני שחושב כמה מכוערים מעשיו, שיחשוב ומה בכך.
 
במקום ללכת סחור סחור אני ישאל באופן אחר,
אם לדעתי לעמוד בצפירה זהו חוקות הגויים, ואסור. [ולא לשנות את נושא הפורום בשביל זה]
האם אני מחויב להימנע מלהסתובב באותו זמן במרחב הציבורי, או שאני יכול ללכת כאוות נפשי, והחילוני שחושב כמה מכוערים מעשיו, שיחשוב ומה בכך.
שאלה דומה.
אם לדעתינו אסור להתגייס וזה עבירה חמורה,
אני אמור לפתוח עמדה של "התגייסת אתה לא לבד" בכותל המערבי ששם מסתובבים הרבה חילונים ומזדעזעים מהרעיון, או שאני אמור להתחשב בהם ובהסתכלות שלהם ולא לפתוח עמדה כזאת במקום כזה.
 
מכוער או לא, זה אוניברסלי בהחלט.
ודבר שחובתי לעשותו, לעולם אינו מכוער, גם אם האחר חושב אחרת.
הנידון מבחינתי הוא:
האם מכוער להתבלט בשונותך מול השקפה של אחר.
אך עצם השונות ודאי אינה מכוערת, חלילה.
 
מכוער או לא, זה אוניברסלי בהחלט.
ודבר שחובתי לעשותו, לעולם אינו מכוער, גם אם האחר חושב אחרת.
הנידון מבחינתי הוא:
האם מכוער להתבלט בשונותך מול השקפה של אחר.
אך עצם השונות ודאי אינה מכוערת, חלילה.
אין הנושא אם הוא מכוער בעצם או לא, וודאי שלא.
וגם לא אם ההתבלטות מכוערת או לא,
אלא השאלה היתה אם השני חושב שמה שאני עושה ע"פ התורה הוא מכוער, בגלל זה יש להצניע את הדבר כדי שלא יאמר פלוני שלמד תורה מכוערים מעשיו, או שלא, כל כמה שהדבר שאני עושה הוא ע"פ התורה, א"כ מה שחושב שהוא מכוער שיבושם לו משום שאה"נ התורה ציוותה אותי לעשות מעשים מכוערים על פי דרכו.
 
אם לדעתי לעמוד בצפירה זהו חוקות הגויים, ואסור. [ולא לשנות את נושא הפורום בשביל זה]
אני חושב שצריך לחלק, אם אתה א עומד בצפירה בגלל שאתה לא רואה בזה טעם, יש מקום להתחישב ברגשותיהם
אבל אם אתה לא עומד כי לדעתך זה איסור, מה יש להתחשב ברגשותיהם? אתה שואל את זה גם על חילול שבת?
או שאתה רואה בזה רק הנהגה טובה?
לדעתי זה תלוי בחומרת הנוא מבחינתך ונראה לי שזה די משתנה בקרב הציבור.
 
אבל אם אתה לא עומד כי לדעתך זה איסור, מה יש להתחשב ברגשותיהם? אתה שואל את זה גם על חילול שבת?
לא היה צד שצריך להעמוד בצפירה או [לחלל שבת], אלא השאלה היא האם לא להסתובב ברחוב ולא להפגש אם החילוני, או שבכלל לא נחשב חילול ד' .
 
לא היה צד שצריך להעמוד בצפירה או [לחלל שבת], אלא השאלה היא האם לא להסתובב ברחוב ולא להפגש אם החילוני, או שבכלל לא נחשב חילול ד'
הבנתי
רק שאלתי אם הכונה היא שגם במקום שיש חילוני שמעליב אותו שאני שומר שבת אני צריך להתחבא או שיש איסורים מסויימים שבהם פשיטא לן שהכסיל בחושך הולך והלעיטהו לרשע וימות.
 

אני חושב שצריך לחלק, אם אתה א עומד בצפירה בגלל שאתה לא רואה בזה טעם, יש מקום להתחישב ברגשותיהם
אבל אם אתה לא עומד כי לדעתך זה איסור, מה יש להתחשב ברגשותיהם? אתה שואל את זה גם על חילול שבת?
או שאתה רואה בזה רק הנהגה טובה?
לדעתי זה תלוי בחומרת הנוא מבחינתך ונראה לי שזה די משתנה בקרב הציבור.

אז לדבריך יוצא שני בנ"א הולכים בצפירה, אחד מחלל שם שמים שאין יוה"כ מכפר ורק מיתתו תהא כפרה?
ויש אחד שהולך משום שסובר שזהו בחוקותיהם לא תלכו ואף מקיים בזה מצווה שפורש מאיסור?
אולי אפשר לצרף את זה למדור החידות...
 
אז לדבריך יוצא שני בנ"א הולכים בצפירה, אחד מחלל שם שמים שאין יוה"כ מכפר ורק מיתתו תהא כפרה?
ויש אחד שהולך משום שסובר שזהו בחוקותיהם לא תלכו ואף מקיים בזה מצווה שפורש מאיסור?
מה הבעיה?
 
בפשטות חילול ד' הוא דבר בעצם, או הכי הרבה תלוי ברואה, אולם מחודש הוא שתלוי במחלל...
זה לא תלוי במחלל, זה תלוי אם מה שנמנע מלעמוד בצפירה הוא מחמת שזה מעשה איסור או הנהגה טובה וכלפי שמיא גליא הי מינייהו אמת וע"פ זה ידונו אותו וכשאר פלוגתות בהלכה שהאחד רואה במעשה מסויים איסור דאורייתא ואחר יראה בזה מצוה.
 
אין הנושא אם הוא מכוער בעצם או לא, וודאי שלא.
וגם לא אם ההתבלטות מכוערת או לא,
אלא השאלה היתה אם השני חושב שמה שאני עושה ע"פ התורה הוא מכוער, בגלל זה יש להצניע את הדבר כדי שלא יאמר פלוני שלמד תורה מכוערים מעשיו, או שלא, כל כמה שהדבר שאני עושה הוא ע"פ התורה, א"כ מה שחושב שהוא מכוער שיבושם לו משום שאה"נ התורה ציוותה אותי לעשות מעשים מכוערים על פי דרכו.
לכן הסברתי שכל עוד הדבר לא מכוער אבסולוטית, והיינו: מכוער בעצמו או מכוער בעשייתו כנגד המתקשים. אין בזה כיעור.
 
בשביל להגדיר חילול ה' צריך שבעיני המתבונן עושה המעשה עובר על התורה וההלכה, דהיינו שאם אתה מקלף קלמנטינה באוטובוס והחילוני לידך נחנק זה לא חילול ה' (אא''כ זה חשיב כאיסור).
וממילא החילוני שרואה שאינך עומד בצפירה, בז לך ומסתכל עליך כאבק אדם, אך הוא לא חושב שאתה הולך כנגד התורה וההלכה.
וכנ''ל במשל שהביאו לפתוח עמדה כנגד הגיוס בכותל, נכון הדבר שהחילוני חושב שכשהוא מתגייס הוא מגן על עמ''י ומקיים את רצון ה' אך הוא מבין שאתה חושב שהתורה וההלכה מורים אחרת.
 
פלוני שלמד תורה הינו סוף המימרא של " ואהבת את ה' אלוקיך-
שיהיה משאו ומתנו באמונה.
ודיבורו בנחת עם הבריות ואם הפוך או אז הבריות אומרות ראו פלוני שלמד תורה וכו'
ומשכך אין תינוקות שנשבו אומללים יכולים להכתיב לנו מציאות שאיננה הגיונית- ובאם לא הויא חילול ה'.
אולם בעניין זה שמעתי מהגאון הרב אשר וייס שזה דבר עם הגיון ואין בזה משום חוקות הגויים, ככל דבר הגיוני -עד"מ רמזור אדום וכו'
 
בשביל להגדיר חילול ה' צריך שבעיני המתבונן עושה המעשה עובר על התורה וההלכה, דהיינו שאם אתה מקלף קלמנטינה באוטובוס והחילוני לידך נחנק זה לא חילול ה' (אא''כ זה חשיב כאיסור).
וממילא החילוני שרואה שאינך עומד בצפירה, בז לך ומסתכל עליך כאבק אדם, אך הוא לא חושב שאתה הולך כנגד התורה וההלכה.
וכנ''ל במשל שהביאו לפתוח עמדה כנגד הגיוס בכותל, נכון הדבר שהחילוני חושב שכשהוא מתגייס הוא מגן על עמ''י ומקיים את רצון ה' אך הוא מבין שאתה חושב שהתורה וההלכה מורים אחרת.
פלוני שלמד תורה הינו סוף המימרא של " ואהבת את ה' אלוקיך-
שיהיה משאו ומתנו באמונה.
ודיבורו בנחת עם הבריות ואם הפוך או אז הבריות אומרות ראו פלוני שלמד תורה וכו'
ומשכך אין תינוקות שנשבו אומללים יכולים להכתיב לנו מציאות שאיננה הגיונית- ובאם לא הויא חילול ה'.
אולם בעניין זה שמעתי מהגאון הרב אשר וייס שזה דבר עם הגיון ואין בזה משום חוקות הגויים, ככל דבר הגיוני -עד"מ רמזור אדום וכו'
אני דווקא הבנתי להיפך, שהפלוני שלמד תורה כמה מכוערים מעשיו, דהחילול ד' הוא לא במה שבן תורה מתנהג בצורה מכוערת, אלא שחושב שזה ציווי התורה להתנהג בצורה מכוערת, וזה גופא חילול ד', שבגללו חושב שהתורה צוותה דברים מכוערים, [אמנם עדין וודאי אם מקיים את מה שצוותה התורה, אין בכל בעיה שיחשוב שהתורה צוותה לעשות דברים מכוערים, שאה"נ זה מה שצוותה התורה] אולם כשמקלף תפוז באוטבוס, אם לא חושב שכך צוותה התורה להתנהג בכיעור, אין בכך חילול ד', אלא חילול הבן תורה, שזה דבר חמור אולם מי יימר שאין יוה"כ מכפר ע"כ?
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון