ראש השנה - שתמליכוני עליכם | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה ראש השנה - שתמליכוני עליכם | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

הרב מרודוש

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
543
תודות
1,365
נקודות
122
בבין הזמנים האחרון לקח אותי חבר קנאי גדול במיוחד לנסיעה בצפון
ולגודל קנאותו לא היה רמזור אחד שהוא עבר בירוק
כי הוא לא שומע לציונים....
ואם היה ירוק הוא היה ממתין...
נסע נגד כיוון התנועה
בקיצור עבר על כל חוקי הציונים האפשריות
צעקתי עליו מה אתה עושה?
בתגובה הוא הדליק בווליום הכי חזק "ובשלטון הכופרים"...

לפתע הוא ראה מאחוריו אורות כחולים ואדומים מסתובבים
והוא נבהל!!
מיד כמו ילד טוב הוא נסע כמי שלא טעם טעם חטא
ראיתי שהוא יודע את כל החוקים של הציונים עוד יותר טוב ממני...
אני החלטתי להחזיר לו "ציוני" ציוני" צעקתי עליו
והוא לא הבין מה אני רוצה
"יש משטרה מאחורי" תמה, מה אתה רוצה ממני?
אתה רוצה שאני אקבל דוח?
אמרתי לו מה לעשות אתה ציוני תתביש לך וכו' וכו'
ואחרי שהמשטרה חלפה מעינינו
מיד הוא דאג לעבור כמה שיותר מהר עבירת תנועה
וכו' כנ"ל

ונפתח בינינו ויכוח האם הוא ציוני או לא
אני טענתי שאם כשיש משטרה אתה נוסע לפי הכללים אתה ציוני
אמנם לא מאהבה אלא מיראה אבל עדיין ציוני
והוא בשלו, זה שאני לא רוצה לקבל דוח לא אומר שקיבלתי עלי את עול מלכות הציונים ח"ו
עם מי הצדק?

נקודה למחשבה:
האם מי שכל ראש השנה עסוק בחלק הראשון של ה"ונתנה תוקף"
זוכה ל"תמליכוני עליכם"?
 
כל מילה פנינה!

מו"ר המשגיח הגר"א גינזבורג היה מעורר על זה רבות, שההכנה ליום הדין אינה צריכה להיות אלא בקבלת מלכותו יתברך.
הוא היה מאריך בכל שיחה באלול לדעת מה זה מלכות ומה זה עבדות, מדוע אין מלך בלא עם, מדוע צריך לקבל מחדש בכל שנה, וכו' וכו'.
וזה מלבד החלק של המשפט שהוא הטבה גמורה וכו' וכו'.

ולהיפך, על ונתנה תוקף היה אומר שחבל שאנשים נזכרים רק ב"מי ימות" ולא ב"מי יחיה"...
בכל שנה לקראת ר"ה כולם מזכירים ונזכרים בכל הצרות שהיו בשנה החולפת,
אבל שוכחים את כל הטובות שהיו בשנה, שגם הם נכללים ב'ונתנה תוקף'...
 
האם יראת העונש לפי פשוטה שונה מכך?
לכאורה להנ"ל גם היא אינה עבודה כלל?
זוהי שאלה טובה

למעשה הסיפור הנ"ל הוא משל ששמעתי בקשר לשאלה שלך
אבל בפשטות לעבוד מיראה הכוונה לזמן נסיון יש צורה להתגבר מיראה ויש צרה להתגבר מאהבה
אבל לא לחיות כל הזמן שצריך ללמוד כי יש גהינום למי שמתבטל
וכו' וכו'
 

נקודה למחשבה:
האם מי שכל ראש השנה עסוק בחלק הראשון של ה"ונתנה תוקף"
זוכה ל"תמליכוני עליכם"?
ישנו הבדל גדול בין מי שממליך מחמת יראה, למי שמפחד מהמשטרה,
פחד ממשטרה אינו תלוי באמונה
אבל פחד מנתנה תוקף הוא רק בגלל אמונה
 
ישנו הבדל גדול בין מי שממליך מחמת יראה, למי שמפחד מהמשטרה,
פחד ממשטרה אינו תלוי באמונה
אבל פחד מנתנה תוקף הוא רק בגלל אמונה
זה חילוק אבל זה לא מחלק.
דהיינו אין כל נפקותא אם זה אמונה בעונשי ד' או אמונה בעונשי המשטרה,
בסוף זה רק בגלל עונש ולא בגלל קבלת מלכות אמיתית.
 
האם יראת העונש לפי פשוטה שונה מכך?
לכאורה להנ"ל גם היא אינה עבודה כלל?
העבודה להאמין בה, לחיות אותה, ריב"ז אמר לתלמידיו שהיראה מחבריהם גדולה מהיראה מה', הלוואי שהיינו רואים את היראה מול העינים ומרגישים אותה.
 

העבודה להאמין בה, לחיות אותה,
תמוה לומר שהעבודה היא רק הלהאמין שהיא הבסיס שלפני העבודה, וקיום התורה בפועל מיראה אינה נושאת שום תוכן של עבודה פנימית ושל קרבת ה', וכל התוכן שלו הוא רק להוכיח שמאמין ואולי לחזק את האמונה בעונש ושכר.
 
זה חילוק אבל זה לא מחלק.
דהיינו אין כל נפקותא אם זה אמונה בעונשי ד' או אמונה בעונשי המשטרה,
בסוף זה רק בגלל עונש ולא בגלל קבלת מלכות אמיתית.
מהמשטרה מפחדים אבל לא מאמינים שמגיע לקבל עונש למי שעובר על החוקים.
אבל מי שמפחד מהדין, גם מאמין שמגיע לו על העבירות שהוא עושה.
אכן זה לא קבלת מלכות אמיתית אבל סו"ס גם אם זה מיראה אבל זה קבלת מלכות.
 
ויש ידון בדברי הרמב"ם בהל' תשובה פ"י המצוטטים להלן, האם שיטתו היא שאין זו כלל עבודה (למעשה הוא לא עשה עבירה אבל 'עבודה' אין כאן), ולא שזה רק שזו דרגה אחרת מאהבה.
אם אכן זו דעת הרמב"ן, כמובן יוקש מזה גם לעבודת ראש השנה.
אל יאמר אדם הריני עושה מצות התורה ועוסק בחכמתה כדי שאקבל כל הברכות הכתובות בה או כדי שאזכה לחיי העולם הבא, ואפרוש מן העבירות שהזהירה תורה מהן כדי שאנצל מן הקללות הכתובות בתורה או כדי שלא אכרת מחיי העולם הבא. אין ראוי לעבוד את ה' על הדרך הזה, שהעובד על דרך זה הוא עובד מיראה ואינה מעלת הנביאים ולא מעלת החכמים. ואין עובדים ה' על דרך זה אלא עמי הארץ והנשים והקטנים שמחנכין אותן לעבוד מיראה עד שתרבה דעתן ויעבדו מאהבה:
כל העוסק בתורה כדי לקבל שכר או כדי שלא תגיע עליו פורענות הרי זה עוסק שלא לשמה וכל העוסק בה לא ליראה ולא לקבל שכר אלא מפני אהבת אדון כל הארץ שצוה בה הרי זה עוסק בה לשמה ואמרו חכמים לעולם יעסוק אדם בתורה ואפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה לפיכך כשמלמדין את הקטנים ואת הנשים וכלל עמי הארץ אין מלמדין אותן אלא לעבוד מיראה וכדי לקבל שכר עד שתרבה דעתן ויתחכמו חכמה יתירה מגלים להם רז זה מעט מעט ומרגילין אותן לענין זה בנחת עד שישיגוהו וידעוהו ויעבדוהו מאהבה.
 
מהמשטרה מפחדים אבל לא מאמינים שמגיע לקבל עונש למי שעובר על החוקים.
אבל מי שמפחד מהדין, גם מאמין שמגיע לו על העבירות שהוא עושה.
אכן זה לא קבלת מלכות אמיתית אבל סו"ס גם אם זה מיראה אבל זה קבלת מלכות.
אתה בעצם אומר שעבודה מיראה אין המשמעות שלה העבודה מיראת העונש אלא עבודה מתוך הבנה שעבירה הינה דבר חמור ורק שממילא גם כן כלול בזה שראוי להיענש עליה, ולהיפך במצווה?
 
מהמשטרה מפחדים אבל לא מאמינים שמגיע לקבל עונש למי שעובר על החוקים.
אבל מי שמפחד מהדין, גם מאמין שמגיע לו על העבירות שהוא עושה.
אכן זה לא קבלת מלכות אמיתית אבל סו"ס גם אם זה מיראה אבל זה קבלת מלכות.
ממש לא.
מהמשטרה מפחדים כי מאמינים שהיא תתן את העונש.
מהבורא מפחדים כי מאמינים שהוא יתן את העונש.
מה מגיע ומה לא מגיע זה כבר לא עניין של פחד אלא של הבנה שעשיתי מעשה חמור.
וזה לא עניין של משטרה ולא עניין של עונש אלא עניין של הבנת איסורי התורה.
יראת העונש היא יראה מהעונש שיבוא, בלי קשר לשאלה למה הוא בא.
ורוב האנשים כשבוכים ומתחננים בונתנה תוקף מי בחרב ומי בחיה,
לא חושבים שמגיע למישהו עונש כזה אלא מאמינים שהבורא נותן עונש כזה.
 
ממש לא.
מהמשטרה מפחדים כי מאמינים שהיא תתן את העונש.
מהבורא מפחדים כי מאמינים שהוא יתן את העונש.
מה מגיע ומה לא מגיע זה כבר לא עניין של פחד אלא של הבנה שעשיתי מעשה חמור.
וזה לא עניין של משטרה ולא עניין של עונש אלא עניין של הבנת איסורי התורה.
יראת העונש היא יראה מהעונש שיבוא, בלי קשר לשאלה למה הוא בא.
ורוב האנשים כשבוכים ומתחננים בונתנה תוקף מי בחרב ומי בחיה,
לא חושבים שמגיע למישהו עונש כזה אלא מאמינים שהבורא נותן עונש כזה.
מי שמאמין שהוא נותן עונש גם מי מאמין שמגיע העונש.
מי שלא מאמין שמגיע העונש, גם לא מאמין שיקבל עונש.
 
מי שמאמין שהוא נותן עונש גם מי מאמין שמגיע העונש.
מי שלא מאמין שמגיע העונש, גם לא מאמין שיקבל עונש.
א. ממש לא.
ב. זה לא משנה מה נמצא בתת מודע של האדם.
כל חרדי מקבל גם את מלכותו יתברך בתת מודע...
העניין בראש השנה הוא להוד על זה, לחשוב על זה ולהוציא את זה מהכוח בתת מודע אל הפועל במודע.
 

הודעות מומלצות

איזה צבע מתיר עבירה דאורייתא?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה