כללי - תרסיס לריח טוב בפה. תחת המיטה? | הלכה ומנהג כללי - תרסיס לריח טוב בפה. תחת המיטה? | הלכה ומנהג
נוסף ללוח שנה: 05-19-25

אם אינני טועה זו מחלוקת ב' המחותנים מוילנא, ומובא בפ''ת ביו''ד סי' קטז
המקובל הוא להתיר בדיעבד?
 
מסברא אני אומר שמותר דכל הטעם שאסרו משום ששורה על האוכל רוח רעה וכיון שלא בולע את ה"מור פה" הרי אין בעיה מצד הרוח רעה.
אולם מה שיש לדון זה שבכ"ז אף שלא בולע מ"מ הרי יש איזה נותן טעם שכן נכנס לגרונו, והשאלה היא האם צריך לחשוש לזה?
והיה מקום להביא ראיה להנ"ל שאין כלל בעיה, שהרי אדם שמצחצח את שיניו ורוצה אח"כ לשטוף את פיו עם מים- הדין שאם אינו בולע את המים ויורק מיד מותר ואי"צ לברך 'שהכל' על המים, ואף שבכה"ג הרי נשאר לו קצת ממשות של מים בפה- מ"מ אנו רואים שאין חוששים לזה ואי"ז מצריך לברך ע"ז 'שהכל'.
ולפי"ז ה"ה לעניינו אם לא בולע את ה'מור פה' אין כלל חשש משום רוח רעה ומותר (ואולי יש לחלק ואכמ"ל).
 
מסברא אני אומר שמותר דכל הטעם שאסרו משום ששורה על האוכל רוח רעה וכיון שלא בולע את ה"מור פה" הרי אין בעיה מצד הרוח רעה.
אולם מה שיש לדון זה שבכ"ז אף שלא בולע מ"מ הרי יש איזה נותן טעם שכן נכנס לגרונו, והשאלה היא האם צריך לחשוש לזה?
והיה מקום להביא ראיה להנ"ל שאין כלל בעיה, שהרי אדם שמצחצח את שיניו ורוצה אח"כ לשטוף את פיו עם מים- הדין שאם אינו בולע את המים ויורק מיד מותר ואי"צ לברך 'שהכל' על המים, ואף שבכה"ג הרי נשאר לו קצת ממשות של מים בפה- מ"מ אנו רואים שאין חוששים לזה ואי"ז מצריך לברך ע"ז 'שהכל'.
ולפי"ז ה"ה לעניינו אם לא בולע את ה'מור פה' אין כלל חשש משום רוח רעה ומותר (ואולי יש לחלק ואכמ"ל).
כוונתו להוכיח מדינא ד'מטעמת' דאין טעונה ברכה, וכשאין בולע הוא ודאי לכו''ע.

והשאלה, האם משום שאין זו 'אכילה' או שרק אין לזה 'חשיבות' לחייב ברכה.

לכאו' נ''מ אם מותר ד''ז באיסורים [שאינם אסורים בהנאה אלא באכילה], וד''ז הוא מחלוקת גדולה.

ועדיין יש לדון, אולי אי''ז אכילה, אבל נחשב 'אוכלין' שיש עליהן רו''ר, ואזי יש לשאול, האם הבעיה בזה היא רק 'לאוכלם' או גם סתם להכניסם לפיו.
 
ואזי יש לשאול, האם הבעיה בזה היא רק 'לאוכלם' או גם סתם להכניסם לפיו.
לא הבנתי כוונתך וכי יש בעיה להכניס לפה חזיר או מאכל שאינו כשר- ואף ששם הענין באכילה מ"מ מה בעיה איכא כשמכניס רוח רעה לפיו וכי טימא את פיו.
 
לא הבנתי כוונתך וכי יש בעיה להכניס לפה חזיר או מאכל שאינו כשר-
כפי שנרמז לעיל זו מחלוקת הפוסקים
ועי' ט''ז יו''ד סי' צח סק''ב ובמשב''ז שם באריכות גדולה.
ואף ששם הענין באכילה מ"מ מה בעיה איכא כשמכניס רוח רעה לפיו וכי טימא את פיו.
בהא גופא מספקא לי האם ברוח רעה הבעיה רק באכילה או גם בהכנסה לפיו. חזינא לדעתיה דמר דפשיטא ליה דדוקא באכילה יש חסרון?
 
כפי שנרמז לעיל זו מחלוקת הפוסקים
ועי' ט''ז יו''ד סי' צח סק''ב ובמשב''ז שם באריכות גדולה.
אגב זה, באמת אני נבוך בענין הכשרות על מוצר כזה

מה שראיתי בבית המרקחת הוא בהכשר הרבנות משהו, ושאלתי את פי הרוקח/ת [יהודים יראים ושלמים ממחנינו] ויאמרו לי כי 'כולם' ואפי' אנשים בעלי חזות נכבדה רוכשים את זה.

ונבוכתי באמת בטעמא דמילתא, האם סמכו דכה''ג אין איסור, או שהם יודעים מאיזה טעם שזה כשר.
 
עד שאתה שואל לעניין מתחת למיטה-
שאל נא לעניין חיוב ברכת הנהנין.
אם תפשוט שחייב ברכה- יען יש הנאת הלשון[-כפי שהדעת נוטה]
נפשט - לפו"ר- גם שאלתך.
 
עד שאתה שואל לעניין מתחת למיטה-
שאל נא לעניין חיוב ברכת הנהנין.
אם תפשוט שחייב ברכה- יען יש הנאת הלשון[-כפי שהדעת נוטה]
נפשט - לפו"ר- גם שאלתך.
לכאו' דינא דמטעמת מלמדנו דאין ברכה בלי בליעה [אא''כ נימא דדוקא ברוצה לטעום הכתוב מדבר, וכמו להשיטות דאף לבלוע מותר].
 
לכאו' דינא דמטעמת מלמדנו דאין ברכה בלי בליעה [אא''כ נימא דדוקא ברוצה לטעום הכתוב מדבר, וכמו להשיטות דאף לבלוע מותר].
לחיכה ביו"ד נק' איסור.
מטעמת שריא מצד שאין כוונתו לאכילה ולהנאה, כך בזכרוני.
 
שלח לי א' מחכמי ביהמ''ד בהו''פ,
וזה לשונו:
אני ישנתי בישיבה על כדורים (ראקוטן)
ושאלתי את ר' בונים שרייבר
ושאל אותי אם יש לזה טעם
אחרי שאמרתי לו שאין בזה טעם אמר לי שאין בעיה
 
שלח לי א' מחכמי ביהמ''ד בהו''פ,
וזה לשונו:
אני ישנתי בישיבה על כדורים (ראקוטן)
ושאלתי את ר' בונים שרייבר
ושאל אותי אם יש לזה טעם
אחרי שאמרתי לו שאין בזה טעם אמר לי שאין בעיה
אבל לתרסיס לכאורה יש טעם כלשהו.
 
שלח לי א' מחכמי ביהמ''ד בהו''פ,
וזה לשונו:
אני ישנתי בישיבה על כדורים (ראקוטן)
ושאלתי את ר' בונים שרייבר
ושאל אותי אם יש לזה טעם
אחרי שאמרתי לו שאין בזה טעם אמר לי שאין בעיה
וגם יש לעיין מה הענין בטעם דווקא בזה שלא נאסר בשינה.
 

הודעות מומלצות

ימי השובבי"ם הם תקופה של מספר שבועות, אשר על...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון