מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה

מאמרים חדשים

  • תוכן מומלץ
התורה
6 דקות זמן קריאה
צפיות
5
תודות
2
תורה שבעל פה מול תורה שבכתב: מדוע נותר נס חנוכה 'בעל פה' בלבד בטעם שלא שנה רבינו הקדוש נס חנוכה במשנה חלק א הקושיא הנה האחרונים (שד"ח (ח"ט מערכת חנוכה אות ז'), אוהב ישראל (פר' וישב עניני חנוכה), בני יששכר (חנוכה), דברי ישראל (עניני חנוכה), פחד יצחק (חנוכה מאמר א'), ועוד) נתקשו, מפני מה לא שנה...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
13 דקות זמן קריאה
צפיות
32
תודות
5
בית דינו של חשמונאי עומדים על משמר הדת בימי מצוק אלו, כאשר הרימו רשעי ישראל ראשם לפרוץ באיסורים, ראה חשמונאי סגן הכהנים שיש מבני ישראל המקילים ראשם לבא על הנכריות שהיו מצויות ביניהם, ועמד הוא ובית דינו ותקנו, שהבא על הגויה בנידותה ייענש עליה משום איסור נדה, כיוון שביאה זו היא מיאוס וחילול לקדושת...
  • תוכן מומלץ
פלפולא חריפתא
מעודכן
10 דקות זמן קריאה
צפיות
18
תודות
4
בס"ד מדוע נוח שיפיל עצמו לכבשן האש??? למי אין חלק לעולם הבא??? מה מקור האיסור??? האם איסור מדברי חכמים או מהתורה??? האם מותר לחלל שבת ולא להלבין פני חברו??? מה נקרא רבים ומבייש בפני קטן??? האם מותר למסור נפש בשאר מצוות??? איך תמר מסרה את נפשה??? מדוע מר עוקבא ברח מהעני??? מדוע יוסף לא סיפר לאביו...
  • תוכן מומלץ
אולפן חדת
10 דקות זמן קריאה
צפיות
18
תודות
3
המצוות לעומת הצרכים ("וחי בהם") סיפוק צרכי הגוף האם הוא כעין הכשר מצוה או כעין מצוה בענין סיפוק צרכי הגוף הנה בסוגיא דתענית דף י"א נראה שיש בזה שני היבטים חיוביים. א. הכשר מצוה, ב. מצוה. הכשר מצוה- אמר רב ששת האי בר בי רב דיתיב בתעניתא ליכול כלבא לשירותיה כו'. אמר רבי ירמיה בר אבא אמר ריש...
  • תוכן מומלץ
חד מבתראי
7 דקות זמן קריאה
צפיות
23
תודות
4
הקדמה. במאמרים הקודמים נתבארו בס"ד עקרי ויסודי הלכות 'פת הבאה בכסנין', ואף התחלנו לבאר בהרחבה את דין המיני מאפה הנפוצים המכונים בשם 'לחמניות מזונות'. 'נילוש'. במאמר קודם בואר בהרחבה דין 'נילוש', דהיינו פת שנילושה במי פירות שלדעת הרמב"ם היא נכללת בגדר 'פת הבאה בכסנין', ואף הובאו עקרי ביאורי...
  • תוכן מומלץ
רבי
3 דקות זמן קריאה
צפיות
20
תודות
4
שם חם ויפת בראי ההיסטוריה/ ע"פ משנתו של הרש"ר הירש בלומדנו את חומש בראשית אנו עדים לתהליך ההתהוות של עם ישראל מאדם הראשון עובר בנח ובניו ומסתיים באמונת אברהם וזרעו. במאמרי אני סוקר את התפתחות העולם מהזווית של שלושת בני נח וההשלכות ההיסטוריות הנלוות אליהם. לנח הצעיר היה שלוש בנים "שם, חם...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
11 דקות זמן קריאה
צפיות
30
תודות
6
גזירת בריחי הדלתות במדרש 'מעשה חנוכה' נאמר: תָּנוּ רַבָּנָן, בִּימֵי מַלְכוּת יָוָן גָזְרוּ עַל יִשְׂרָאֵל שֶׁכָּל מִי שֶׁיֵשׁ לוֹ בְּרִיחַ הַבַּיִת, יַחֲקֹק עָלָיו חָרוּת שֶׁאֵין לָהֶם חֵלֶק בֵּאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. מֶה עָשׂוּ יִשְׂרָאֵל, עָקְרוּ בְּרִיחֵי בָּתֵּיהֶם. הם פחדו שהיוונים יראו שעל...
  • תוכן מומלץ
הכהן הגדול
23 דקות זמן קריאה
צפיות
25
תודות
3
הערות
1
בענין ברכת ברוך שפטרני איתא במדרש [פרשה סג' י'] עה"פ ויגדלו הנערים וכו' - א"ר אלעזר צריך אדם להטפל בבנו עד י"ג שנה מיכן ואילך צריך שיאמר ברוך שפטרני מעונשו של זה, מבואר במדרש שישנה ברכה שאדם צריך לברך בזמן שמכניס את בנו לעול תורה ומצוות, ובפי' ר' חיים פלאטיאל עה"ת כתב וז"לף ויגדלו הנערים. פי'...
  • תוכן מומלץ
החושב
3 דקות זמן קריאה
5.00 כוכבים 1 דירוגים
צפיות
79
תודות
10
הערות
4
סקירות
1
אני מבולבל לגמרי! הגמרא בנדרים (פ"א.) אומרת: מפני מה תלמידי חכמים אין מצויין לצאת מבניהם תלמידי חכמים – מפני שאין מברכים בתורה תחילה. הראיה לכך, שלכן נחרב בית המקדש. זה מבלבל אותי – אולי באמת זהו הסיבה לחורבן בית המקדש. אבל איך למען ה', זה מסביר את הטרגדיה שבני תלמידי חכמים לא נהיים גם תלמידי...
  • תוכן מומלץ
במחשבה תחילה
6 דקות זמן קריאה
צפיות
32
תודות
3
בס"ד איתא בגמ' בע"ז (ח.), תנו רבנן, לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך, אמר, שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו, וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים, עמד וישב ח' ימים בתענית ובתפלה, כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך, אמר, מנהגו של עולם הוא, הלך ועשה שמונה ימים טובים, לשנה...
  • תוכן מומלץ
אולפן חדת
5 דקות זמן קריאה
צפיות
24
תודות
1
חלקי המצוה א. "כי לא תמצא ברוב דברי, אלא דברים שרוב בני האדם יודעים אותם ולא מסתפקים בהם כלל, אלא שכפי רוב פרסומם וכנגד מה שאמתתם גלויה לכל, כך ההעלם מהם מצוי מאד והשכחה רבה". [מס"י בהקדמה] ב. יש סעיפים במאמר שמטרתם היא יצירת שלד ראשוני, על מנת להוסיף עליו מראי מקומות כאלה והפוכים מכל המקומות...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
15 דקות זמן קריאה
צפיות
70
תודות
5
הערות
2
גזירת שמד על לימוד התורה ברוב רשעותם גזרו היוונים איסור על לימוד התורה[1], וכשבטלה הגזירה תקנו חכמים לומר בחנוכה בברכת ההודאה: בִּימֵי מַתִּתְיָהוּ בֶּן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנַאי וּבָנָיו, כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, לְהַשְׁכִּיחָם תּוֹרָתֶךָ...
  • תוכן מומלץ
התורה
4 דקות זמן קריאה
צפיות
74
תודות
3
הערות
5
ברכת 'שעשה ניסים': ברכת המצווה או ברכת ההודאה מעמיד הצדדים: יש לדון בעיקר ברכת 'שעשה ניסים': האם נתקנה על מעשה ההדלקה, והיינו שקיום מצות ההדלקה מחייב לברכת 'שעשה ניסים', או"ד דברכת 'שעשה ניסים' היא ברכה בפנ"ע שצריך לברך ולהודות על הנס, וזמן הברכה הוא בשעה שמדליק או רואה את הנרות. ולכאורה היה...
  • תוכן מומלץ
כמעיין המתגבר
9 דקות זמן קריאה
צפיות
27
תודות
3
מצוות בני נח הטעם שטוב לישראל שישמרו הגויים את מצוותיהם איתא בברכות ז., שבלעם רצה לקלל את ישראל כשהקב"ה זועם, דהקב"ה זועם בכל יום, ואמרינן התם דזמן כעסו של הקב"ה הוא בשעה שמלכי אומות העולם משתחוים לחמה, דכיון דהם משתחוים לחמה כועס הקב"ה, ע"כ, ומבואר דאע"ג שהכעס של הקב"ה הוא מחמת מעשי האומות...
  • תוכן מומלץ
שירת העשבים
4 דקות זמן קריאה
צפיות
54
תודות
3
הערות
3
האם החשמונאים היו מתאבדים רח"ל? מה חשב נמרוד שהיה יודע את בוראו ומתכוון למרוד בו? ואיך זה קשור למסירות נפש אמיתית? הנה אנחנו עומדים שוב לקראת הימים המאירים והכ"כ נפלאים – ימי החנוכה. וכמידי שנה לרבים מתעוררת המחשבה, האם החשמונאים שיצאו להלחם, חלשים נגד גיבורים, מעטים נגד רבים, טהורים נגד טמאים...
חזור
חלק עליון
למעלה