מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה

מאמרים חדשים

  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
20 דקות זמן קריאה
תודות
1
מלחמת אליפורני ומעשה יהודית ע"פ 'מגילת יהודית' בידי הגויים מצוי ספר בשפה היוונית ששמו 'מגילת יהודית', ובו מסופר אודות הריגתו של אליפורני השר ביד האשה 'יהודית', ויש מהראשונים שהעתיקו או ציטטו מתוך ספר זה, ונראה כי היתה קבלה בידם שסיפור זה אכן קרה, ומדובר במלחמה שהיתה בימי החשמונאים, ו'אליפורני'...
  • תוכן מומלץ
אולפן חדת
5 דקות זמן קריאה
תודות
2
האור והחושך הפיקח והעיוור חכמת התורה דומה לאולם של תצוגת חפצים רבים ומגוונים שיובאו מרחוק מחוץ לשביל החלב, עם מערכות מושגים אחרות, ומי שמגיע לאולם כשיש אור, וגם כושר הראיה שלו טוב, אזי הוא מתקדם במהירות רבה מחפץ לחפץ ומבין את כלליהם ודרכי פעולותיהם. ומי שמגיע כשיש חושך, אזי הוא מתחיל למשש את...
  • תוכן מומלץ
התורה
5 דקות זמן קריאה
תודות
2
תורה שבעל פה מול תורה שבכתב: מדוע נותר נס חנוכה 'בעל פה' בלבד בטעם שלא שנה רבינו הקדוש נס חנוכה במשנה חלק ב דרכו של הבית יוסף: 'לא ניתנה להיסדר' מצאתי דברים חדשים ממרן הבית יוסף (קטעים חדשים לספר מגיד מישרים, נדפס בצפונות גליון ו' עמ' פ"ו) דכתב: וענין חנוכה אע"פ שהראהו הקב"ה בסיני, לא ניתן...
  • תוכן מומלץ
אחד יחיד
4 דקות זמן קריאה
5.00 כוכבים 1 דירוגים
תודות
5
סקירות
1
הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת מקור המנהג האזכור הראשון למנהג הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת נמצא בתשובת הגאונים ("תשובות הגאונים החדשות" סימן קע"ז). בתשובה זה מוזכר כמנהג פשוט ומקובל והתשובה דנה כמה נרות צריך להדליק. אך כפי שנראה אין זה פשוט, ויש מרבותינו הראשונים שהתנגדו למנהג זה, ומאידך יש...
  • תוכן מומלץ
חיים ארוכים
4 דקות זמן קריאה
תודות
3
דבר אל אהרן ואמרת אליו בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות וברש"י מהמדרש למה נסמכה פרשת המנורה לפרשת הנשיאים לפי שכשראה אהרון חנוכת הנשיאים חלשה אז דעתו שלא היה עמהם בחנוכה לא הוא ולא שבטו אמר לו הקב"ה חייך שלך גדולה משלהם שאתה מדליק ומטיב את הנרות וברמב"ן מהמדרש אמר לו הקב"ה...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
14 דקות זמן קריאה
תודות
3
הכלה עוררה את אחיה לצאת למלחמה במדרשי חנוכה השונים[1] מסופר סיפור זה ביתר הרחבה, ושם נאמר שכאשר נודע לחשמונאי שההגמון בא לטמאה, היה סבור שאין למסור את הנפש להילחם עמם על כך[2], אבל הכלה החליטה שלא תסכים לכך בשום אופן, ועוררה את אחיה למסור נפשם עליה, וכן עשו. וכך מסופר במדרש 'מעשה חנוכה' הארוך...
  • תוכן מומלץ
במחשבה תחילה
8 דקות זמן קריאה
תודות
3
בס"ד הגמ' בשבת (כא:) דורשת את הפסוק "וישליכו אותו הבורה והבור ריק אין בו מים", ממשמע שנאמר והבור ריק איני יודע שאין בו מים, אלא מה תלמוד לומר אין בו מים, מים אין בו אבל נחשים ועקרבים יש בו. והזוהר בפרשת כי תצא (רעט.) כ' וז"ל, גלותא רביעאה תהום רבה חלל דאגוזא, והאי איהו (בראשית א) וחשך על פני...
  • תוכן מומלץ
רבי
4 דקות זמן קריאה
צפיות
10
תודות
4
אחרי שהבנו היטב במאמר הקודם את הזיוף הגדול שמבצבץ מתחת לעדינותו הממכרת של "יפת" ואיך שכל מחשבותיו נתונות לדבר אחד, האדרת עצמו. רצונו אחד ויחיד, תיקון עצמו לצורך עצמו, הוא אינו רואה את המרחב המתוקן אלא את היחיד האציל. זה שחכמתו מרובה ממעשיו, וגאוותו שחקים. במאמר זה אנו נסקור את חלקו של "שם", שם...
  • תוכן מומלץ
רבי
4 דקות זמן קריאה
צפיות
11
תודות
4
במאמר הקודם דיברנו בהרחבה על שלושת בני נח, הרחבנו בייעודם בעולם, שמנו דגש על ניתוח תכונות נפשם על ידי נח אביהם, ועתה אנו ניגשים לדובדבן שבקצפת, שם ויפת חוגגים חנוכה. כן ממש כך. הם יצרפו כמובן לסעודה החגיגית את חם אחיהם הקטן. בסיפור מעשה החנוכה אנו עדים להתנגשות שני עולמות זה בזה, ההלניזם...
  • תוכן מומלץ
שירת העשבים
5 דקות זמן קריאה
צפיות
10
תודות
4
קודם שנבוא לבאר את הקושיות שנתבארו במאמר הקודם נוסיף להקשות. בגמ' גיטין (נו: נז.) איתא: "אונקלוס בר קלוניקוס בר אחתיה דטיטוס הוה, בעי לאיגיורי, אזל אסקיה לטיטוס בנגידא, אמר ליה מאן חשיב בההוא עלמא? אמר ליה ישראל. מהו לאידבוקי בהו? אמר ליה מילייהו נפישין ולא מצית לקיומינהו, זיל איגרי בהו בההוא...
  • תוכן מומלץ
התורה
6 דקות זמן קריאה
צפיות
15
תודות
5
תורה שבעל פה מול תורה שבכתב: מדוע נותר נס חנוכה 'בעל פה' בלבד בטעם שלא שנה רבינו הקדוש נס חנוכה במשנה חלק א הקושיא הנה האחרונים (שד"ח (ח"ט מערכת חנוכה אות ז'), אוהב ישראל (פר' וישב עניני חנוכה), בני יששכר (חנוכה), דברי ישראל (עניני חנוכה), פחד יצחק (חנוכה מאמר א'), ועוד) נתקשו, מפני מה לא שנה...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
13 דקות זמן קריאה
צפיות
37
תודות
6
בית דינו של חשמונאי עומדים על משמר הדת בימי מצוק אלו, כאשר הרימו רשעי ישראל ראשם לפרוץ באיסורים, ראה חשמונאי סגן הכהנים שיש מבני ישראל המקילים ראשם לבא על הנכריות שהיו מצויות ביניהם, ועמד הוא ובית דינו ותקנו, שהבא על הגויה בנידותה ייענש עליה משום איסור נדה, כיוון שביאה זו היא מיאוס וחילול לקדושת...
  • תוכן מומלץ
פלפולא חריפתא
מעודכן
10 דקות זמן קריאה
צפיות
20
תודות
6
בס"ד מדוע נוח שיפיל עצמו לכבשן האש??? למי אין חלק לעולם הבא??? מה מקור האיסור??? האם איסור מדברי חכמים או מהתורה??? האם מותר לחלל שבת ולא להלבין פני חברו??? מה נקרא רבים ומבייש בפני קטן??? האם מותר למסור נפש בשאר מצוות??? איך תמר מסרה את נפשה??? מדוע מר עוקבא ברח מהעני??? מדוע יוסף לא סיפר לאביו...
  • תוכן מומלץ
אולפן חדת
10 דקות זמן קריאה
צפיות
21
תודות
5
המצוות לעומת הצרכים ("וחי בהם") סיפוק צרכי הגוף האם הוא כעין הכשר מצוה או כעין מצוה בענין סיפוק צרכי הגוף הנה בסוגיא דתענית דף י"א נראה שיש בזה שני היבטים חיוביים. א. הכשר מצוה, ב. מצוה. הכשר מצוה- אמר רב ששת האי בר בי רב דיתיב בתעניתא ליכול כלבא לשירותיה כו'. אמר רבי ירמיה בר אבא אמר ריש...
  • תוכן מומלץ
חד מבתראי
7 דקות זמן קריאה
צפיות
24
תודות
6
הקדמה. במאמרים הקודמים נתבארו בס"ד עקרי ויסודי הלכות 'פת הבאה בכסנין', ואף התחלנו לבאר בהרחבה את דין המיני מאפה הנפוצים המכונים בשם 'לחמניות מזונות'. 'נילוש'. במאמר קודם בואר בהרחבה דין 'נילוש', דהיינו פת שנילושה במי פירות שלדעת הרמב"ם היא נכללת בגדר 'פת הבאה בכסנין', ואף הובאו עקרי ביאורי...
חזור
חלק עליון
למעלה