מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

מאמרים חדשים

  • תוכן מומלץ
נדיב לב
7 דקות זמן קריאה
צפיות
14
תודות
8
כתב השו"ע (סי' תרעט) בערב שבת, קודם מדליקין נר חנוכה ואח"כ נר שבת. וכתב שם המ"ב שאם הדליק נר שבת ולא קיבל שבת במחשבתו יכול להדליק אח"כ נר חנוכה, וזהו באיש המדליק, אבל באשה המדלקת כיון שהמנהג שמסתמא מקבלת שבת בהדלקת הנר על כן לא תדליק שוב נר חנוכה אלא תאמר לאחר להדליק והוא יברך להדליק והיא תברך...
  • תוכן מומלץ
רבי
7 דקות זמן קריאה
צפיות
21
תודות
4
הרמב"ם כותב בהלכות חנוכה שמצות חנוכה היא מצוה חביבה עד מאוד. ונשאלת השאלה: מהי החביבות הגדולה שאנו מוצאים בחנוכה? שנית, יש לשאול- מהי הייחודיות של חנוכה? ועוד, יש להקשות, שהרי נס החנוכה הוא נס בגודל תנכ"י. צבא יוון שהיא המעצמה הגדולה בעולם כובשת בסערה את כל הארצות חוץ מפרס אבל הם בהחלט גדולים...
  • תוכן מומלץ
כתונת תשבץ
8 דקות זמן קריאה
צפיות
26
תודות
6
הערות
1
מצות חנוכה מצוה חביבה היא עד מאד מאמר חנוכה תשפ"ו א. בנוסח דעל הנסים אנו אומרים שגזרה מלכות יון הרשעה 'להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך', נוסח זה מלמדנו שכלל גזירות יון הרשעה מתבטאים הם בלשוננו בחלוקה לשתים, 'השכחת התורה', ו'העברה על דת'. חלוקה זו עומדת בפנינו לעיון, דהלא השכחת התורה היא...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
7 דקות זמן קריאה
צפיות
21
תודות
5
ניצחונם של בני חשמונאי בעיר הגדולה אנטוכיא אחרי מלחמתם של בני חשמונאי בעיר עכו, וגירוש חיילי יָוָן מארצנו, כמובא לעיל [בפרק י"ג], פנו בני חשמונאי משם להילחם ביוונים בתוך ארצם בעיר הגדולה אנטוכיא, מקום מושבו של אנטיוכוס המלך, והכניעו את היוונים שבתוכה, וחזרו אל ירושלים עטורי ניצחון. ובמדרש 'מעשה...
  • תוכן מומלץ
שלוות העמל
4 דקות זמן קריאה
צפיות
24
תודות
4
מאי חנוכה דתנו רבנן וכו': ותמוה מדוע לא הוזכר או הוקבע הנס אף על הניצחון, ומדוע יש התייחסות רק למציאת הפך ונס השמן. ועוד יש להקשות והקושיא מפורסמת, מהו שכתבה הגמ' שם לשנה אחרת קבעום, מדוע לא באותה שנה כשנמצאים בתוך הנס קבעו אותו גם לשנה הבאה ומדוע חיכו עד שנה שאחרי. והתירוץ על שאלה ב' הוא שלא...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
15 דקות זמן קריאה
צפיות
18
תודות
5
מתתיה ובניו התחננו לפני ה' במצפה בשעה שכבש בגירס הרשע עם חיילותיו את עיר הקודש, לא היו מתתיה ובניו שם אלא מחוצה לה, ושם שמעו על כך שהעיר ירושלים נפלה ביד האויבים, וכן שמעו על ריבוי האויבים שאין שום דרך לנצח אותם בדרך הטבע, וידעו שאין להם אלא לישא עיניהם למרומים ולבקש רחמים מאת האלקים אשר בשמים...
  • תוכן מומלץ
אמרי שפר
3 דקות זמן קריאה
צפיות
25
תודות
7
כבתה אין זקוק לה – מדוע לא ידליק שוב מפני החשד? איתא בגמ׳ שבת כ״ג ״כבתה אין זקוק לה״ וכן נפסק בשו״ע סי׳ תרע״ג ס״ב ״הדלקה עושה מצווה לפיכך אם כבתה קודם שעבר זמנה אין זקוק לה״ הקשו הרבה מהאחרונים מהגמ׳ שם שחצר שיש לה ב׳ פתחים צריך להדליק בשניהם מפני החשד, ונפסק בשו״ע בסי׳ תרע״א ס״ח, והיינו שלא...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
7 דקות זמן קריאה
צפיות
27
תודות
3
עצתו של בגירס הרשע לאנטיוכוס כאשר שמע אנטיוכוס המלך[1] את תוצאות המלחמה עם בגירס משנהו, בו נוצח בגירס על ידי יוחנן ואחיו וכל צבאו התפזר, כמובא לעיל [בפרק ח'], לא השית את לבו לדעת כי ה' נלחם לבני ישראל עם קרובו, וחשב כי אך מפלה טבעית היתה זאת, וכאילו היו בני חשמונאי מלומדי מלחמה מנעוריהם, וכוח...
  • תוכן מומלץ
ללמוד וללמד
8 דקות זמן קריאה
צפיות
18
תודות
5
א הנה בטור ובשו"ע כ' [סימן תרעא סעיף ב] בזה"ל "כמה נרות מדליק בלילה הראשון מדליק אחד, מכאן ואילך מוסיף והולך אחד בכל לילה עד שבליל האחרון יהיו שמונה, ואפילו אם רבים בני הבית לא ידליקו יותר". והק' על לשונם באבי עזרי, שבדבריהם כלל לא ביאורו שישנו עיקר המצוה שהוא נר אחד וישנו הידור של הוספה לפי...
  • תוכן מומלץ
הכהן הגדול
17 דקות זמן קריאה
צפיות
29
תודות
4
הלל דחנוכה מהות ההלל בחנוכה הנה מבואר בגמ' בערכין י. דאמר ר"י משום ר"ש בר יהוצדק יח' ימים שהיחיד גומר בהם את ההלל שמונה ימי החג ושמונה ימי חנוכה וכו', ונפסק בשו"ע סי' תרפג' ס"א "כל שמונת ימי חנוכה גומרין את ההלל", וטעם ההלל בחנוכה כתב הב"י: א) כתב השבלי הלקט (קעד) שהטעם משום דחלוק בנרותיו כל...
  • תוכן מומלץ
הכהן הגדול
4 דקות זמן קריאה
5.00 כוכבים 1 דירוגים
צפיות
33
תודות
3
הערות
1
סקירות
1
בדיני אכסנאי בנר חנוכה בטעם דאכסנאי חייב בנר חנוכה והנפק"מ איתא בגמ' [שבת כג.] "אמר רב ששת אכסנאי חייב בנר חנוכה, אמר ר' זירא מריש כי הוינא בי רב משתתפנא בפריטי בהדי אושפיזא, בתר דנסיבי איתתא אמינא השתא ודאי לא צריכנא דקא דליקי עלי בגו ביתאי עכ"ל, מבואר בגמ' שר' זירא אמר שכשלמד בישיבה בהיותו...
  • תוכן מומלץ
הכהן הגדול
מעודכן
9 דקות זמן קריאה
5.00 כוכבים 1 דירוגים
צפיות
32
תודות
4
סקירות
1
"נשים בנר חנוכה" כתב הרמב"ם הלכות חנוכה פ"ד ה"א וז"ל: כמה נרות הוא מדליק בחנוכה מצותה שיהיה כל בית ובית מדליק נר אחד בין שהיו אנשי הבית מרובים בין שלא היו אלא בן אדם אחד, והמהדר את המצוה מדליק נרות כמנין אנשי הבית נר לכל אחד ואחד "בין אנשים ובין נשים" וכו' עיי''ש, ומבואר בדברי הרמב"ם שגם נשים...
  • תוכן מומלץ
אחד יחיד
2 דקות זמן קריאה
צפיות
19
תודות
2
הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת האם מברכים על ההדלקה בבית הכנסת כתב הריב"ש בתשובותיו (סימן קי"א), וזה לשונו: היינו שס"ל שצריך לברך על ההדלקה בבית הכנסת, ואין זה ברכה לבטלה – כי מברכים על מנהג, חוץ מאשר מנהג קל. וכן פסק המחבר בשולחן ערוך שצריך לברך, וזה לשונו (סימן תרע"א סעיף ז'): ולכאורה...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
20 דקות זמן קריאה
צפיות
58
תודות
4
מלחמת אליפורני ומעשה יהודית ע"פ 'מגילת יהודית' בידי הגויים מצוי ספר בשפה היוונית ששמו 'מגילת יהודית', ובו מסופר אודות הריגתו של אליפורני השר ביד האשה 'יהודית', ויש מהראשונים שהעתיקו או ציטטו מתוך ספר זה, ונראה כי היתה קבלה בידם שסיפור זה אכן קרה, ומדובר במלחמה שהיתה בימי החשמונאים, ו'אליפורני'...
  • תוכן מומלץ
אולפן חדת
5 דקות זמן קריאה
צפיות
41
תודות
6
האור והחושך הפיקח והעיוור חכמת התורה דומה לאולם של תצוגת חפצים רבים ומגוונים שיובאו מרחוק מחוץ לשביל החלב, עם מערכות מושגים אחרות, ומי שמגיע לאולם כשיש אור, וגם כושר הראיה שלו טוב, אזי הוא מתקדם במהירות רבה מחפץ לחפץ ומבין את כלליהם ודרכי פעולותיהם. ומי שמגיע כשיש חושך, אזי הוא מתחיל למשש את...
חזור
חלק עליון
למעלה