מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה

מאמרים חדשים

  • תוכן מומלץ
עמוסיך
3 דקות זמן קריאה
צפיות
12
תודות
4
אגדות הש"ס, בעניין 'מחלוקת' חזקיהו ורבשקה הגמ' בברכות י. מביאה את המעשה בו נשא חזקיהו את חפצי-בה[1] בת ישעיה הנביא, וכמו שכבר ידע ברוח קודשו יצאו הם רשעים, וראה שם את המעשה שהוביל לנישואים אלו ובכלל... בהמשך מתארת הגמ' (ע"פ הגהות הב"ח שם) את השתלשלות העניינים וז"ל "לסוף יהב ליה ברתיה, נפק...
  • תוכן מומלץ
פלפולא חריפתא
9 דקות זמן קריאה
צפיות
21
תודות
4
בס"ד האם מותר ללמוד בדרך??? האם נוטל רשות לתפילת הדרך??? מתי זמן תפילת הדרך??? האם בזמננו הדרכים בחזקת מסוכנים??? האם צריך להסמיך ברכה לחברתה??? האם התקנה על היציאה לדרך או על סכנות הדרך??? האם צריך להתפלל מעומד??? האם מברך כשנוסע בעיר??? האם יכול להוסיף בקשות בתפילת הדרך??? וַיְשַׁלַּח אֶת...
  • תוכן מומלץ
אולפן חדת
19 דקות זמן קריאה
צפיות
19
תודות
4
קשר של תפילין (סימן ל"ב סעיף נ"ב) תוכן הדברים א. ההלכה ניתנה על קשר בצורה מסוימת, וקשר אחר פסול. ב. בדברי כל מדריכי עשיית הקשר יוצא הקשר המרובע. -עוד משמעויות לזה בראשונים. ג. בהלכה למשה מסיני לא הוזכר שם דלי"ת. ד. ומכל מקום בתורת הדרש רמז וסוד קישרו זאת לדלי"ת, מיהו בהם גמישות הדימויים...
  • תוכן מומלץ
קוצר ברינה
מעודכן
6 דקות זמן קריאה
צפיות
31
תודות
6
הערות
3
כל השפות בעולם הם מקריות, הסכמת האומות משא"כ לשון הקודש היא לשון בעצם (עי' ביאור הלכה סימן ס"ב ד"ה יכול). ומאי משמע 'לשון בעצם'? העניין הוא שכמו שיש 107 יסודות שמהם נברא העולם [ברזל, אבץ, פחמן, נחושת, כלור, זהב, יוד, חמצן, מימן וכו'] אלו האבני בנין המכונים יסודות, וכל המציאויות האחרות הם הרכבה...
  • תוכן מומלץ
הכהן הגדול
21 דקות זמן קריאה
צפיות
18
תודות
6
"שהחיינו על פירות המתחדשים" המצוה באכילת פירות המתחדשים המ"ב [רכה' ס"ק יט'] הביא: "כתבו האחרונים בשם הירושלמי דמצוה לאכול מעט מכל מין חדש בשנה והטעם כדי להראות שחביב עליו בריאתו של הקב"ה", וננסה קצת לעמוד על מקור הדברים והטעם. בירושלמי קידושין [ד' יב'] איתא: "רבי חזקיה ר' כהן בשם רב עתיד אדם...
  • תוכן מומלץ
התורה
מעודכן
6 דקות זמן קריאה
צפיות
20
תודות
5
חוקר ביסוד גדר המצוה ד. לאור האמור בפסחים (ז:) דיש לברך על כל מצוה עובר לעשתייה, ונפסקו הדברים ברמב"ם (פי"א ה"ב מברכות). חקרו האחרונים בביאור מצוה זו לברך קודם המצוה, האם זו מצוה חדשה, והיא מצוה כללית על הגברא לברך את ה' קודם שעושה מצוה, או שאין כאן מצוה חדשה נפרדת, אלא שחכמים קבעו דבכל מצוה...
  • תוכן מומלץ
מרכז
14 דקות זמן קריאה
צפיות
25
תודות
6
ב"ה גדרי קרן תלושה ומחוברת תחלה יש להבין מהו המושג של קרן תלושה ומהו זה של קרן מחוברת. לכאורה כ"ע מנותקת הקרן מן הבהמה אי נקראת קרן תלושה, ואם הקרן התלושה מחוברת בצורה מוחלטת לבהמה – מה מגדיר אותה קרן תלושה? אז ההבנה הפשוטה בזה, היא שהיות וזו לא קרן שמחוברת אליה בטבע, ממילא חשיבא קרן תלושה. אך...
  • תוכן מומלץ
אולפן חדת
5 דקות זמן קריאה
צפיות
40
תודות
7
מוקדם א. משנת רבי אליעזר פרשה ה'. [מיהו לא ידענא באיזה דור נכתב חיבור זה.] דבר אחר כנגד ארבעה אבות נזקים. אמר הקדוש ברוך הוא, עד שלא תטילו ארבעה מינין הללו בידכם, החזירו גזלות וחבלות לבעליהן, ואחר כך תפלתכם נשמעת. וכן הוא אומר אם און בידך הרחיקהו ואל תשכן באהליך עולה. ב. מדרש רבה נשא- שלשים...
  • תוכן מומלץ
הכהן הגדול
8 דקות זמן קריאה
צפיות
110
תודות
9
הערות
14
דין קטנים בהמתנה בין בשר לחלב עיקרי הדינים קודם שנבוא לדבר בענין דין הקטנים נקדים הקדמה קצרה, איתא בגמ' חולין [קה.] דהאוכל בשר אסור לאכול אחריו גבינה עד סעודה אחרת, ונח' הראשונים בכוונת הגמ' דעת התוס' [שם ד"ה לסעודתא] וכ"ה דעת הראבי"ה [סי' אלף קח'] דסעודה אחרת היינו כפשוטו דיכול לברך ברכת...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
20 דקות זמן קריאה
5.00 כוכבים 1 דירוגים
צפיות
54
תודות
9
הערות
2
סקירות
1
קביעת ימי החנוכה לימים טובים קביעת שמונת ימי החנוכה לימים טובים, נעשתה על ידי בית חשמונאי ושאר חכמי ישראל שבדורם, שנה אחת אחרי חנוכת המזבח, כשראו שעבודת בית המקדש ממשיכה כסדרה, וראו לנכון לתקן שימי החנוכה יהיו ימים טובים לדורות. וכלשון הברייתא דמגילת תענית, שהובאה גם בגמרא במסכת שבת (כא:)...
  • תוכן מומלץ
חד מבתראי
מעודכן
6 דקות זמן קריאה
צפיות
184
תודות
11
הערות
14
הקדמה. בס"ד בחודש האחרון כתבי סדרת מאמרים שעסקו בהלכות 'פת הבאה בכסנין' ובפרט בעניין 'לחמניית מזונות', כעת ברצוני לגשת לסיכום הדברים ול'הלכה למעשה', ולכן ברצוני לשוב ולהדגיש כותב המאמר איננו מורה הוראה, ולדעת המעשה אשר יעשון כבר נאמר בגמרא (ברכות לה.) "ילך אצל חכם מעיקרא וילמדנו ברכות". פת הבאה...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
13 דקות זמן קריאה
צפיות
38
תודות
7
בני חשמונאי מלכו בארץ הקדושה כאמור, ירדה מלכות יָוָן מגדולתה על ידי מלחמות אלו, וכן סייע ה' את עמו על ידי שאר מלחמות שקמו על מלכי יָוָן בשנים אלו, כגון מלכי פרס שמרדו ביוונים, כמובא לעיל (פרק י"א), ומלכי רומי שכרתו ברית עם ישראל ופרקו עול היוונים מעל צווארם, כמובא בפרק הקודם. וכך נאמר במגילת...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
13 דקות זמן קריאה
צפיות
35
תודות
7
מלחמת בני חשמונאי עם ניקנור בברייתא דמגילת תענית (הובא בירושלמי תענית פ"ב הי"ב) מסופר, ששליט יווני בשם ניקנור איים להחריב את בית המקדש, אך נלכד ונהרג בידי אחד מבית חשמונאי. ולפי המובא בספר הקדום 'סדר עולם זוטא' גרם רשע זה צער גדול לבני ישראל, והמלחמה עמו היתה המלחמה האחרונה של בני חשמונאי עם...
  • תוכן מומלץ
קוצר ברינה
18 דקות זמן קריאה
צפיות
30
תודות
7
מהלך דבריו: ביטול מהני מדאו'. ואף לחמץ ידוע. המקור: לרש"י מדכתיב 'תשביתו' ולא כ' תבערו, והיינו בלב. התוס' הקשו עליו תרתי ומשו"ה חלקו וס"ל דהשבתה היינו הבערה וא"כ לית להו מקור לביטול, ופירשו דביטול היינו הפקר ואינו עובר דאי"ז 'לך'. והרמב"ן האריך להוכיח שהביטול אינו הפקר, שהרי: אין כאן לשון...
  • תוכן מומלץ
יוסף צ. הירשמן
13 דקות זמן קריאה
צפיות
37
תודות
6
גבורתו של הצבא העצום שצר על ירושלים כשראו היוונים הרשעים שבני ישראל יצאו מתחת שעבודם, וחזרו לעבוד את ה' בירושלים בבית מקדשו, לא אמרו נואש, וחזרו לאסוף כל צבאותיהם במטרה לחזור ולכבוש את ירושלים, וקראו לשם כך אל כל הגויים הנתונים למרותם, הקרובים והרחוקים, לעשות עמם יד אחת ולבא להילחם בירושלים...
חזור
חלק עליון
למעלה