מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה

מאמרים חדשים

אוהב ספר
4 דקות זמן קריאה
תודות
1
התחלנו ביישוב דעת רבא דס"ל דאיכא טענת אונס מעיקר הדין בכל תנאים [ורק בגט גזרו משום צו"פ], והבאנו בזה כמה פירושים. והארכנו בדעת החמד"ש שדן מצד דאונס לאו כמאן דעביד. אונס בגיטין - תולה בדעת אחרים א. וברא"ה כאן נראה פי' אחר באונס דתנאים בטעם דאפשר לטעון טענת אונס ולא נתקיים המעשה, דהנה כתב הרא"ה...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
4 דקות זמן קריאה
צפיות
5
תודות
1
בעניין האיסור לעבור כנגד המתפלל – חלק א' א. ברכות כ"ז א' רב איקלע לבי גניבא וצלי של שבת בערב שבת, והוה מצלי רבי ירמיה בר אבא לאחוריה דרב, וסיים רב ולא פסקיה לצלותיה דרבי ירמיה. שמע מינה תלת, שמע מינה מתפלל אדם של שבת בערב שבת, ושמע מינה מתפלל תלמיד אחורי רבו, ושמע מינה אסור לעבור כנגד...
  • תוכן מומלץ
נדיב לב
3 דקות זמן קריאה
צפיות
91
תודות
3
הערות
3
כמה קשה מכוערת וסוערת היא המחלוקת וכמה רך שליו וענוג הוא השלום. ליבת המחלוקת לא פורצת בין רגע, היא עוברת תהליך הדרגתי מתמשך ומתפתח עם נקודות יציאה רבות, וככל שממשיכים לעסוק ולהפוך בה- או אז היא מתפרצת כהר געש, מוחקת גבולות ושואבת פנימה את בעליה, והשלכותיה המסוכנות הם מעבר למה ששיער 'החולק'...
אחד יחיד
2 דקות זמן קריאה
לדמותו של עקילס הגר איתא במדרש תנחומא (פרשת משפטים אות ה'), וז"ל: במדרש מסופר על אחיינו של אדריאנוס קיסר רומי, שנקרא 'עקילס' ורצה להתגייר. אך כיוון שידע שהקיסר לא יאפשר לו לעשות כן, עשה תחבולה והצליח להתגייר. אותו הסיפור בשינוי מעט מופיע גם בשמות רבה (פרשה ל' אות י"ב), וז"ל: בשתי הסיפורים...
  • תוכן מומלץ
אוקימתא
4 דקות זמן קריאה
צפיות
43
תודות
3
הנישואין בראי היהדות. מסופר במדרש [בראשית סח, ד] שמטרונה [אשת אצולה] אחת שאלה את ר' יוסי בן חלפתא מה עושה הקב"ה, ענה לה רבי יוסי שהקב"ה יושב ומזווג זיווגים, הוא זלזלה בו וניסתה לשדך אלף מעבדיה עם אלף משפחותיה וסוף הסיפור הוא שהם חזרו מוכים וחבולים מהנישואין שלא הצליחו והמטרונה הסכימה עם רבי...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
4 דקות זמן קריאה
צפיות
22
תודות
3
ליקוט מקצת מדיני פסוקי דזמרה ח. כתב השו"ע סימן נ"א סעי' ד' צריך ליזהר מלהפסיק בדיבור משיתחיל ברוך שאמר עד סוף שמונה עשרה, והטעם ביאר המ"ב הואיל וברכת ברוך שאמר הוה ברכה שלפני פסוקי דזמרה וברכת ישתבח הוי ברכה שלאחריה פשוט שאסור להפסיק ביניהן, וכן בין ישתבח ליוצר אסור להפסיק, ומברכת יוצר והלאה...
  • תוכן מומלץ
פלפולא חריפתא
מעודכן
12 דקות זמן קריאה
צפיות
30
תודות
2
מעלין בקודש דאורייתא או אסמכתא??? >>> מה ההבדל בין קדשי בדק הבית וקדשי מזבח??? >>> האם ציצית קודם או תפילין??? >>> האם מותר לקנות תשמיש קדושה באותו קדושה??? >>> מה סדר קרשי הסוכה??? >>> האם צריך לסמן את כיוון לבישת הטלית??? >>> האם יכול לשנות עצי חיים מצד ימין לשמאל??? >>> האם מותר לשנות את מקום...
  • תוכן מומלץ
אוהב ספר
4 דקות זמן קריאה
צפיות
27
תודות
2
אונס ביום אחרון א. נחלקו האחרונים מה דין אונס ביום אחרון, כגון אם התנה על דבר מסויים אם לא יעשנו עד יום פלוני, וכל הזמן היה יכול לעשותו ורק דחהו לאח"כ וביום האחרון נאנס מלעשותו, אי נימא דיכול לטעון דאנוס היה או דאמרי' ליה דהו"ל לעשותו קודם. הנה שי' האגודה (הובא בב"י חו"מ סי' ר"ז) דאונס ביום...
הנעור בלילה
3 דקות זמן קריאה
צפיות
10
תודות
2
א. הנה ידוע שכשיבוא משיח צדקנו בב"א אז יתבטל היצר הרע והשם ית' ישחוט אותו אך בגמ' (סוכה דף נב ע"א) נתבאר שלעתיד לבוא, גם לאחר ביאת משיח צדקנו, ושחיטת היצר הרע, עדיין יצטרכו לעשות הפרדה בין גברים ונשים, ולא ישבו במעורב. ובר זה צ"ב, הרי כל מה שצריך לשבת בהפרדה הוא מחשש שיבואו לידי עבירה. ולכאו'...
  • תוכן מומלץ
איש
12 דקות זמן קריאה
צפיות
33
תודות
6
איסור מסירת דין חברו לשמים מקורות האיסור איתא בגמ' (ב"ק צג.) 'אמר רב חנן המוסר דין על חברו הוא נענש תחלה שנאמר ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך (בראשית טז ה) וכתיב ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה, והני מילי דאית ליה דינא בארעא'. היינו שלאחר שהרתה מאברהם זלזלה הגר בשרה שטרם התעברה, ובאה שרה לאברהם...
  • תוכן מומלץ
הייליג
5 דקות זמן קריאה
צפיות
82
תודות
3
הערות
3
אין כמו פרשת קורח לחדד זויות חשוכות בתפישת עולמנו המקובעת, היא גם חמקמקה למדי ואין האוחז בחבל העצמיות שלו יכול לעמוד על העיוות שבה. מהלומת אור חדשה נשפכת מדברי רש"י שפותח את פירושו לפרשתנו: "פרשה זו יפה נדרשת"… כי פרשה זו של מחלוקת, היא תמיד אקטואלית, דור דור ודורשיו, דור דור ומחלוקותיו, דור דור...
  • תוכן מומלץ
אחד יחיד
3 דקות זמן קריאה
צפיות
90
תודות
2
הערות
1
לדמותו של יונתן בן עוזיאל איתא בגמרא (סוכה דף כח:), וז"ל הגמרא: מדברי הגמרא אנו מבינים את עוצם גדלותו של התנא האלוקי יונתן בן עוזיאל. אין לשער ולתאר עוצם קדושתו – אם רבן יוחנן בן זכאי שאמרו עליו שהוא הקטן מבין תלמידיו של הלל הזקן הגיע לדרגות נשגבות כאלו, יונתן בן עוזיאל שהוא הגדול מבין...
אוהב ספר
5 דקות זמן קריאה
צפיות
84
תודות
2
הערות
2
אונס בגיטין - אונס לאו כמאן דעביד א. כתובות דף ב: אמר רבא ולעניין גיטין אינו כן אלמא קסבר רבא אין אונס בגיטין, ובהמשך הסוגיא מבואר דודאי מדאורייתא יש אונס בגיטין אלא דגזירה היא משום צנועות ופרוצות, ובשאר תנאים [שלא בגיטין] ס"ל לרבא דיש אונס כמבואר בנדרים כז. אמנם רב הונא ס"ל שם דאין אונס מן הדין...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
5 דקות זמן קריאה
צפיות
26
תודות
3
בדיני פסוקי דזמרה – חלק א' דברים אחדים: עיקר מצות תפילה בציבור היא שיתפללו תפילת שמונה עשרה עשרה אנשים כאחד בשדה ממש, ולכן מצוה להשכים ולבא לבית הכנסת כדי שיוכל לומר בנחת את כל ברכות השחר ופסוקי דזמרה, וימנע מעצמו להגיע למצב בו הוא מחויב לדלג מקצת מברכות השחר ומקצת מפסוקי דזמרה כדי להגיע...
  • תוכן מומלץ
איש
35 דקות זמן קריאה
צפיות
118
תודות
5
הערות
1
שמחה במפלת רשעים - יהודים וגויים יודע בגויים לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך... והשב לשכנינו שבעתים אל חיקם (תהילים ע"ט) שמעתי דנים בבי מדרשא אם מותר לשמוח כששומע שמתו עוד כמה מחבלים ימ"ש 'ובאבוד רשעים רנה' או שמא אין לשמוח משום ש'בנפול אויבך אל תשמח' וכעין שלא רצה הקב"ה בשירת המלאכים עת טבעו...
חזור
חלק עליון