מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה

מאמרים חדשים

  • תוכן מומלץ
אחיה אוחיון
9 דקות זמן קריאה
צפיות
6
תודות
1
אם מחשבת קדשים היא בפה או בלב א. מחלוקת הראשונים בנידון הנה תרומה סגי בה במחשבה גרידא ללא דיבור ואפילו ללא הפרשה, וכדמוכח בשבת קמ"ב א' ובחולין ז' א', וילפינן לה מדכתיב ונחשב לכם תרומתכם (עיין ביצה י"ג ב' רש"י ד"ה ובמחשבה). וכן הקדשת קדשים סגי להו במחשבה גרידא, וכדאמרינן בשבועות (כ"ו ב') מוצא...
  • תוכן מומלץ
כמעיין המתגבר
3 דקות זמן קריאה
צפיות
32
תודות
1
הערות
4
האם מוטל עלינו לכבוש את ארץ ישראל מיד הגוים[1] בה"ג והרמב"ם והחינוך וסמ"ג לא מנו מצות עשה לכבוש את ארץ ישראל מיד הגויים המחזיקים בה, אבל הרמב"ן בבמדבר לג,נג, ובדברים א,ח, ובהשגותיו לספר המצוות אחרי מצוות עשה, במצוות עשה שלא הזכיר הרמב"ם, מצוה ד, כתב שיש בזה ב' מצוות עשה מהא דכתיב בבמדבר שם...
  • תוכן מומלץ
געגועים
4 דקות זמן קריאה
צפיות
23
תודות
2
הטעם שאין נפילת אפיים לאחר סוכות האם יש תשלומין לשמיני עצרת מדוע הרא"ד מבוטשאטש חזר בו א] וכן אחר הסוכות אנו נוהגים שלא ליפול על פנינו עד ב' חשון, ובתשובה חלק א"ח סימן נ"ז [1] כתבתי דמי שאמר דהטעם בימים אלו שאחר הסוכות שאין נופלין על פניהם הוא משום דיש לו תשלומין כל ז' כטעם ימים שאחר השבועות...
  • תוכן מומלץ
אחיה אוחיון
מעודכן
5 דקות זמן קריאה
צפיות
56
תודות
3
פירוש חוטמו דעות הראשונים ועל חוטמו אפילו במשהו נמי פסול. הנה כשהאתרוג עומד בדרך גדילתו וכמצוות נטילתו ומתחיל להתקצר, ניתן לחלק את גובה התקצרותו לארבעה חלקים, וזהו סידרן מלמטה למעלה, א' מחצי האתרוג ומעלה התקצרות כלפי מעלה בלתי משמעותית, ב' התקצרות כלפי פנים, ג, התקצרות כלפי מעלה, ד, הפיטם...
  • תוכן מומלץ
נדיב לב
12 דקות זמן קריאה
צפיות
38
תודות
4
קידושין מ: איתא ר"ש בן יוחי אומר אפילו צדיק גמור כל ימיו ומרד באחרונה איבד את הראשונות שנאמר צדקת הצדיק לא תצילנו ביום פשעו ואפילו רשע גמור כל ימיו ועשה תשובה באחרונה אין מזכירים לו שוב רשעו שנאמר ורשעת הרשע לא יכשל בה ביום שובו מרשעו וניהוי כמחצה עונות ומחצה זכיות אמר ריש לקיש בתוהא על הראשונות...
  • תוכן מומלץ
נראה לפשוט
5 דקות זמן קריאה
4.00 כוכבים 1 דירוגים
צפיות
39
תודות
5
סקירות
1
המלכת השי"ת בעולמו לא אתיימר לחדש דברים שאין הקורא ידעם מתחילה, כי אם את הפשוטות והנודעות לו, ומה שאכתוב כן זהו משום דאדרבא, דפעמים כאשר פינו ידבר גבוהות ורמות נשכח ונשכיח את הנודעות ועל של זה באתי. אחד מן הבריאות אשר ברא וחקק הוא ית"ש בעולמו, הוא בריאת המלכות, דהיינו הנהגה חופשית אשר נתונה...
נראה לפשוט
3 דקות זמן קריאה
צפיות
34
תודות
5
זרוק עלינו מים טהורים -וטהרינו- כמה נחשקת בקרבינו היא התשובה, כמה ליבנו כל ימינו מיחל ומצפה אימתי כבר יבא לידינו יום הגדול והקדוש הלז, יום קץ מחילה וסליחה לישראל, כמה גדול הוא היום הנורא אשר נפש הישראלי מתענגת עם שמוע על התקרבותו, שכן ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם, אינו אומר מהרבה מחטאתיכם...
  • תוכן מומלץ
נראה לפשוט
7 דקות זמן קריאה
צפיות
26
תודות
3
וישב ראובן אל הבור והיכן היה ר"א אומר עסוק היה בשקו ותעניתו, א"ל הקב"ה מעולם לא חטא אדם לפני ועשה תשובה, ועתה פתחת בתשובה תחלה חייך שבן בנך עומד ופותח בתשובה תחלה זה הושע שאמר שובה ישראל עד ה' אלהיך ע"כ. ויש לעמוד בדברי המדרש הללו בכמה אנפי, ראשית דהנה בביאור העניין ד"פותח בתשובה תחילה" הביאור...
  • תוכן מומלץ
נראה לפשוט
8 דקות זמן קריאה
4.00 כוכבים 1 דירוגים
צפיות
26
תודות
4
סקירות
1
כתב הרמב"ם פ"ג מתשובה ה"ג ז"ל וכשם ששוקלין זכיות אדם ועונותיו בשעת מיתתו כך בכל שנה ושנה שוקלין עונות כל אחד ואחד מבאי העולם עם זכיותיו, ביום טוב של ראש השנה. מי שנמצא צדיק נחתם לחיים. ומי שנמצא רשע נחתם למיתה. והבינוני תולין אותו עד יום הכפורים אם עשה תשובה נחתם לחיים ואם לאו נחתם למיתה ע"כ...
  • תוכן מומלץ
נראה לפשוט
6 דקות זמן קריאה
צפיות
31
תודות
4
הערות
1
הקשה הגרא"ו [סוה"ס קובץ הערות – דוגמאות לענייני אגדה ס"ג] מהו החידוש בדין תשובה, הלא אף לעניין קיום מצוות מצינו דמאן דניחם על מצוותיו וזכויותיו חשיב שלא עשאם וכפי שפסק הרמב"ם פ"ג מהל' תשובה ה"ג ז"ל כל מי שנחם על המצות שעשה ותהה על הזכיות ואמר בלבו ומה הועלתי בעשיתן הלואי לא עשיתי אותן הרי זה אבד...
  • תוכן מומלץ
הצעיר שבחבורה
5 דקות זמן קריאה
צפיות
30
תודות
4
מאי אמר, אמר רב אתה יודע רזי עולם, ושמואל אמר ממעמקי הלב, ולוי אמר ובתורתך כתוב לאמר, ר' יוחנן אמר רבון העולמים, רב יהודה אמר כי עוונותינו רבו מלמנות וחטאתינו עצמו מספר, רב המנונא אמר אלהי עד שלא נוצרתי איני כדאי עכשיו שנוצרתי כאילו לא נוצרתי עפר אני בחיי קל וחומר במיתתי הרי אני לפניך ככלי מלא...
  • תוכן מומלץ
פלפולא חריפתא
מעודכן
12 דקות זמן קריאה
צפיות
35
תודות
3
בס"ד האם שירת האזינו כנגד תשובה??? מדוע יסוד התשובה בעזיבת החטא??? האם החרטה לשעבר ועזיבת החטא לעתיד??? האם חרטה בלא עזיבת החטא מועילה??? מהי מעלת התשובה בעשרת ימי תשובה??? מהם הקבלות בבחינת הקלות??? איך מגיעים לתשובה ביום הכפורים??? האם תשובה היא דבר קשה??? מהו מעוות לא יוכל לתקון??? כיצד...
  • תוכן מומלץ
איש
28 דקות זמן קריאה
צפיות
17
תודות
3
קדושת קרקע הסוכה - נסרים שטיחים וכדו' כתב אבני נזר (שו"ת יו"ד סי' שס"ג) שקרקע הסוכה דינה כגוף הסוכה, ולעניין כמה דינים חמורה הקרקעית מהדפנות. ונהגו עלמא להניח כל דהו על הקרקע וכדכתב פרי מגדים (סי' תרמ"ג מב"ז סק"ד) 'וראוי שיהא גם למטה דפים מרוצף וכו' זכר לעננים, וגם משום כבוד קרקע לאשוויי גומות...
  • תוכן מומלץ
איש
31 דקות זמן קריאה
צפיות
23
תודות
3
הסתפקות מעצי סוכה סכך ודפנות בחג הסוכות והמסתעף מקור הדין וטעם האיסור[1] בגמ' (סוכה ט.) איתא "דאמר רב ששת משום רבי עקיבא מנין לעצי סוכה שאסורין כל שבעה תלמוד לומר חג הסכות שבעת ימים לה'. ותניא רבי יהודה בן בתירה אומר כשם שחל שם שמים על החגיגה כך חל שם שמים על הסוכה, שנאמר חג הסכות שבעת ימים...
  • תוכן מומלץ
נדיב לב
8 דקות זמן קריאה
צפיות
42
תודות
3
ב"ה במאמר הזה נדון: באופן שלא יכול לפייס את חבירו האם מעכב כשלא בא לבקש סליחתו כשמחל בלי שבא לבקש ממנו מחילה מחילה במזיק בגרמא באופן שלא יכול לפייס את חבירו האם מעכב ונראה להכריח שאין מעכב עבירות שבין אדם לחברו לעבירות שבין אדם למקום ולעולם נמחל לו עכ"פ כששב מהן גם אם בפועל לא פייס חבירו...
חזור
חלק עליון