מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה מאמרים חדשים | פורום אוצר התורה

מאמרים חדשים

  • תוכן מומלץ
הכהן הגדול
4 דקות זמן קריאה
צפיות
11
תודות
2
יש לחקור טובא מה הגדרת האיסור של אכילת מאכלות אסורות אפש"ל שהתורה אסרה לאכול רק את העיקר של המאכלות כלומר שהתורה אסרה על האדם להכניס לגופו את החומר הפיזי של הדבר האסור, ואפש"ל צד שני שהאיסור הוא על חווית טעם האיסור דהתורה אסרה על האדם ליהנות ולהרגיש את טעמו של המאכל האסור, ויש להביא ראיות לב'...
  • תוכן מומלץ
הייליג
7 דקות זמן קריאה
צפיות
27
תודות
4
ואהבתך אל תסיר ממנו לעולמים פרק א' "אותות האהבה באלהים מן האוהב, מהם עזיבת כל מה שיטרידהו מעבודת הבורא יתברך מעניני המותרים. ומהם הראות אותות יראתו ואימתו על פניו" (חובת הלבבות) דבר ברור הוא וידוע, כי אין לייחס לאל המופשט מכל גשם כל צד של תכונות אנושיות, וכיון שכך, למשל לומר: "אלוקים אוהב"...
  • תוכן מומלץ
בן תורה
4 דקות זמן קריאה
צפיות
12
תודות
3
בפרשת בהעלותך (במדבר ט, י) כותב רש"י ז"ל בזה הלשון: "פסח שני מצה וחמץ עמו בבית ואין שם יום טוב. ואין איסור חמץ אלא עמו באכילתו". ובפשוטו כתוב כאן בדברי רש"י שאסור לאכול חמץ יחד עם בשר הפסח של פסח שני. וזהו מה שכותב רש"י "ואין איסור חמץ" - היינו, אין איסור לאכול חמץ בפסח שני, "אלא עמו באכילתו" -...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
4 דקות זמן קריאה
צפיות
11
תודות
2
יא. למדנו שאם לפניו פרי העץ ופרי האדמה, ופרי האדמה חביב עליו יותר מברך על החביב תחילה ואח"כ מברך בורא פרי העץ. יל"ע מה הדין אם פרי העץ שלם ופרי האדמה אינו שלם האם ג"כ יקדים החביב תחילה או שמא ברכת העץ עדיפא? כתב המ"ב בשעה"צ סי' רי"א סק"ה בשם ספר דרך החיים שאם פרי העץ שלם ופרי האדמה אינו שלם...
  • תוכן מומלץ
הכהן הגדול
6 דקות זמן קריאה
צפיות
88
תודות
6
הנה כל האיסורים שבתורה כגון נבילות טריפות ערלה תרומה וכיו"ב, האיסור קיים על עיקר המאכל כלומר שגוף הבשר או הפרי אסור באכילה, אבל אם יש רק טעם של האיסור בתוך מאכל אחר כגון שבישל ירקות עם בשר אסור, או בכל מיני אופנים שנחשבים רק טעם כמ"ש להלן בעז"ה, [הסוגי' בפסחים מד:, וכן חולין קח.] בכה"ג נח'...
תשבי
6 דקות זמן קריאה
צפיות
64
תודות
4
הערות
1
'אם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם ואם ראשונים כבני אדם אנו כחמורים' [שבת קיב, ב] איננו באים לחקור פה על מהותם ונשמתם של העניינים שיכונסו כאן, רק כלימוד זכות על האומרים כן, ומי יתן ולא יצא שגגה מפינו ומכשלה מלשונינו, ויה"ר שיאירו הדברים באור יקרות, ונזכה לכוון לאמיתה של תורה. בעיקר רוצים אנו...
  • תוכן מומלץ
יואל שילה
11 דקות זמן קריאה
5.00 כוכבים 1 דירוגים
צפיות
106
תודות
11
הערות
2
ביקורות
1
(סיון תשפ"ה, לע"נ דודי, דוד אשר, נלב"ע כ"ט אייר תשפ"ה, דבוראי במקצועו) נשאלתי ע"י בן דודי, הדבוראי עופר אשר, האם ניתן לצרוך דבש שהדבורים נטלו את הצוף מאילנות הגדלים ממש על הקברים [ולא סתם בצידי בית העלמין] - והוא מצוי בבית עלמין שאינו פועל לפי ההלכה - ומקובל שם לנטוע אילנות ממש על הקברים. תוכן...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
5 דקות זמן קריאה
צפיות
24
תודות
3
ה. מיהו כיון דמ"מ נחלקו ב' דעות בשו"ע בשאין ברכותיהן שוות האם אין דין קדימה כלל לא למין שבעה ולא לחביב אלא איזה מהן שירצה יקדים או דמ"מ צריך להקדים החביב. כתבו הפוסקים דלמעשה יתנהג כך: תחילה יברך על המין שרגיל להיות תמיד חביב עליו ויטעום קצת ממנו ואח"כ יאכל המין שחפץ עכשיו לאכלו, ואחר גמר...
  • תוכן מומלץ
הייליג
6 דקות זמן קריאה
צפיות
48
תודות
7
הערות
1
וְשַׁבְתֶּם֙ וּרְאִיתֶ֔ם בֵּ֥ין צַדִּ֖יק לְרָשָׁ֑ע בֵּ֚ין עֹבֵ֣ד אֱלֹהִ֔ים לַאֲשֶׁ֖ר לֹ֥א עֲבָדֽוֹ סוד עבדות ה' בטהרתה חכמינו הקדושים הפליאו מאד במאמר השגור בפי כל, וממנו תוצאות חיים, כלומר, כמה וכמה תובנות עמוקות מְשַׁנּוֹת חיים, לאחר התבוננות מקיפה בכל דבריהם, ומהם נלמד את הלימוד הנשגב –...
  • תוכן מומלץ
כהנא דמסייע
8 דקות זמן קריאה
צפיות
80
תודות
8
הערות
1
ספק ספיקא מדין רוב? המחלוקת בין הרשב"א לרמב"ם (לדעת הפני יהושע) הפני יהושע לומד, בדעת הרשב"א, שספק ספיקא הוא מדין רוב. כלומר, רוב האפשרויות מובילות להיתר. אם כך, עולה השאלה: מה ההבדל אם זה ספק ספיקא מ"שם אחד" או מ"שני ספקות"? וכן, אם אחד מהספקות אינו שקול (למשל, 75% להיתר ו-25% לאיסור), הרי יש...
  • תוכן מומלץ
פלפולא חריפתא
מעודכן
11 דקות זמן קריאה
צפיות
64
תודות
5
הערות
2
האם יש בל תוסיף בברכת כהנים??? >>> האם יש מצוה לישראלים בברכת כהנים??? >>> האם זר יכול לברך ברכת כהנים??? >>> כיצד יעמדו הצבור בברכת כהנים??? >>> מה דין כהן שלא מברך??? >>> מה עושים בבית כנסת של כהנים??? >>> מי שעומד אחרי הכהנים האם יצא??? >>> האם מפסיק בברכות קריאת שמע לברכת כהנים??? >>> מה דין...
אוהב ספר
4 דקות זמן קריאה
צפיות
30
תודות
3
הצעת דברי הגמ' סנהדרין סט. אמר ר' כרוספדאי א"ר שבתי כל ימיו של בן סורר ומורה אינן אלא ג' חדשים וכו' [והטעם הוא דאחר ג' חדשים כבר היה ראוי לקרותו אב כיון דאם היה בא על אשה היה העובר ניכר כבר, והתורה אמרה בן, ולא הראוי לקרותו אב] יתיב רבי יעקב מנהר פקוד קמיה דרבינא ויתיב וקאמר משמיה דרב הונא בריה...
בדין סמיכת גאולה לתפילה
  • תוכן מומלץ
אחד יחיד
2 דקות זמן קריאה
צפיות
71
תודות
2
הערות
2
בדין סמיכת גאולה לתפילה - חלק י"א 'האם תפילה בציבור גוברת על סמיכת גאולה לתפילה' הנה יש לדון, מה יהיה הדין אם אדם נכנס לבית הכנסת ומוצא שהציבור עומד להתחיל תפילת שמונה עשרה, ולא יהיה לו אחר כך מנין אחר, אבל הוא עדיין לא קרא שמע וממילא לא אמר ברכותיה ולא הזכיר גאולה. ועכשיו – אם יתפלל עם הציבור...
  • תוכן מומלץ
גרינפלד
4 דקות זמן קריאה
צפיות
75
תודות
1
הערות
1
בדיני קדימה בברכת הפירות – חלק א' הקדמה לדיני קדימה! כתב החיי אדם כלל נ"ז מצוה לעולם להקדים לברך על החשוב יותר מפני חשיבותו או על החביב מפני חביבותו כו'. על איזה מצוה מדבר החיי אדם? כתב המ"ב בסי' קס"ח סק"א בשם האחרונים דתיקנו כן חכמים משום "כבוד הברכה והידור מצוה". מתי יש דין קדימה בברכות...
  • תוכן מומלץ
יואל שילה
מעודכן
5 דקות זמן קריאה
צפיות
52
תודות
7
לפני כשלשים שנה נדפסו הספרים 'מדות ומשקלות של תורה' של הרב גרשון וייס שליט"א, ו'מדות ושיעורים של תורה' של הרב חיים בניש, ובהם ביארו שהיות והרמב"ם (ביכורים ו' ט"ו) כתב ששיעור חלה הוא "משקל חמש מאות ועשרים זוז מזוזי מצרים בזמן הזה", ובפיה"מ (עדויות א' ב') כתב "וכבר עשיתי אני מדה בתכלית הדיוק...
חזור
חלק עליון