השמחה בראש השנה | פורום אוצר התורה השמחה בראש השנה | פורום אוצר התורה

השמחה בראש השנה

  • צפיות: 50
השמחה ביום ראש השנה, מדברי קבלה היא.

(ט) וַיֹּ֣אמֶר נְחֶמְיָ֣ה ה֣וּא הַתִּרְשָׁ֡תָא וְעֶזְרָ֣א הַכֹּהֵ֣ן׀ הַסֹּפֵ֡ר וְהַלְוִיִּם֩ הַמְּבִינִ֨ים אֶת־הָעָ֜ם לְכָל־הָעָ֗ם הַיּ֤וֹם קָדֹֽשׁ־הוּא֙ לַה' אֱלֹהֵיכֶ֔ם אַל־תִּֽתְאַבְּל֖וּ וְאַל־ תִּבְכּ֑וּ כִּ֤י בוֹכִים֙ כָּל־הָעָ֔ם כְּשָׁמְעָ֖ם אֶת־דִּבְרֵ֥י הַתּוֹרָֽה: (י) וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֡ם לְכוּ֩ אִכְל֨וּ מַשְׁמַנִּ֜ים וּשְׁת֣וּ מַֽמְתַקִּ֗ים וְשִׁלְח֤וּ מָנוֹת֙ לְאֵ֣ין נָכ֣וֹן ל֔וֹ כִּֽי־קָד֥וֹשׁ הַיּ֖וֹם לַאֲדֹנֵ֑ינוּ וְאַל־תֵּ֣עָצֵ֔בוּ כִּֽי־חֶדְוַ֥ת ה' הִ֥יא מָֽעֻזְּכֶֽם: (יא) וְהַלְוִיִּ֞ם מַחְשִׁ֤ים לְכָל־הָעָם֙ לֵאמֹ֣ר הַ֔סּוּ כִּ֥י הַיּ֖וֹם קָדֹ֑שׁ וְאַל־תֵּעָצֵֽבוּ: (יב) וַיֵּלְכ֨וּ כָל־הָעָ֜ם לֶאֱכֹ֤ל וְלִשְׁתּוֹת֙ וּלְשַׁלַּ֣ח מָנ֔וֹת וְלַעֲשׂ֖וֹת שִׂמְחָ֣ה גְדוֹלָ֑ה כִּ֤י הֵבִ֙ינוּ֙ בַּדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הוֹדִ֖יעוּ לָהֶֽם: ס

ואין נחמיה אומר להם "אל תעצבו, כי יום שמחה הוא לנו" אלא אומר הוא "ואל תעצבו, כי חדות ה' היא מעוזכם".


יש לנו ללמוד מדבריו, שבוודאי יש לו לאדם להתמלא בחרדה מפני יום הדין, אלא שהיות ו"חדות ה' היא מעוזכם", יש לו לאדם לשמוח בחדות ה', שהיא תהיה לו למעוז.

(מצודת ציון שופטים ו כו: המעוז - מלשון עוז וחזק והוא הסלע. מלבי"ם ביאור המילות יואל ד טז: מחסה, מעוז, מעוז גדול ממחסה, עמ"ש עוד ישעיה ל' א', שהמעוז הוא בבלי אמצעי)


ומצאתי, שכותב המלבי"ם בביאורו לתורה (שמות יח ט) "כפי הנראה הבדילו בין חדוה ליתר הלשונות המורים על השמחה, שחדוה מורה שמחה פנימית המתגברת על עצב החיצוני, כמ"ש ואל תעצבו כי חדות ה' היא מעוזכם. ועמ"ש עוז וחדוה במקומו אמרו חז"ל כאן בבתי גואי, כי בבתי בראי בכי ועצב שמורה המעטת השפע, אבל בבתי גואי תגבר החדוה הפנימית על העצב החיצון, כי המקור הפנימי ישפיע תמיד, ועז"א תחדהו בשמחה את פניך, שהגם שיהיה בחיצוניותו דרך עוצב, תחדהו בשמחה פנימית הנמצא את פניך בבתי גואי".​

תגובות אחרונות

האם אתה מתכוון שהדין עצמו הוא סיבת החדוה?
(וזה בעצם מה שטענת בבלוג השמחה בביאת ה' - אימתי? )
אכן, קיים קשר במובן זה בין שניהם.
הארה נפלאה.
ולכאו' נר' שהדברים משלימים האחד את חברו.
חדות היא מעוזכם, והסיבה לחדוה היא, "כי היום קדוש".

ומהות קדושת היום, נר' שבדין היא תלויה, "קדוש ונורא".
האם אתה מתכוון שהדין עצמו הוא סיבת החדוה?
(וזה בעצם מה שטענת בבלוג השמחה בביאת ה' - אימתי? )
ומעניין מה שהלווים אמרו "וְהַלְוִיִּ֞ם מַחְשִׁ֤ים לְכָל־הָעָם֙ לֵאמֹ֣ר הַ֔סּוּ כִּ֥י הַיּ֖וֹם קָדֹ֑שׁ וְאַל־תֵּעָצֵֽבוּ", ולכאו' זהו טעם אחר ממה שאמר עזרא הסופר.
הארה נפלאה.
ולכאו' נר' שהדברים משלימים האחד את חברו.
חדות היא מעוזכם, והסיבה לחדוה היא, "כי היום קדוש".

ומהות קדושת היום, נר' שבדין היא תלויה, "קדוש ונורא".
ומעניין מה שהלווים אמרו "וְהַלְוִיִּ֞ם מַחְשִׁ֤ים לְכָל־הָעָם֙ לֵאמֹ֣ר הַ֔סּוּ כִּ֥י הַיּ֖וֹם קָדֹ֑שׁ וְאַל־תֵּעָצֵֽבוּ", ולכאו' זהו טעם אחר ממה שאמר עזרא הסופר.
הצעיר שבחבורה יצר פוסט חדש
השמחה בראש השנה

השמחה ביום ראש השנה, מדברי קבלה היא.

(ט) וַיֹּ֣אמֶר נְחֶמְיָ֣ה ה֣וּא הַתִּרְשָׁ֡תָא וְעֶזְרָ֣א הַכֹּהֵ֣ן׀ הַסֹּפֵ֡ר וְהַלְוִיִּם֩ הַמְּבִינִ֨ים אֶת־הָעָ֜ם לְכָל־הָעָ֗ם הַיּ֤וֹם קָדֹֽשׁ־הוּא֙ לַה' אֱלֹהֵיכֶ֔ם אַל־תִּֽתְאַבְּל֖וּ וְאַל־ תִּבְכּ֑וּ כִּ֤י בוֹכִים֙ כָּל־הָעָ֔ם כְּשָׁמְעָ֖ם אֶת־דִּבְרֵ֥י הַתּוֹרָֽה: (י) וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֡ם לְכוּ֩ אִכְל֨וּ מַשְׁמַנִּ֜ים וּשְׁת֣וּ מַֽמְתַקִּ֗ים וְשִׁלְח֤וּ מָנוֹת֙ לְאֵ֣ין נָכ֣וֹן ל֔וֹ כִּֽי־קָד֥וֹשׁ הַיּ֖וֹם לַאֲדֹנֵ֑ינוּ...​

קרא את הפוסט המלא בבלוג כאן...

פוסטים אחרונים בבלוגים

חזור
חלק עליון