טבע = אלוקים, ולמה מענישים מי שלא חטא? | פורום אוצר התורה טבע = אלוקים, ולמה מענישים מי שלא חטא? | פורום אוצר התורה
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

טבע = אלוקים, ולמה מענישים מי שלא חטא?

  • צפיות: 33
יש כמה מקומות שמוכח בהם בבירור שכל דבר בעולם וכל מעשה שקורה אינו בגלל הטבע אלא בצורה של טבע.
ואסביר דהיינו שגם אחרי שהקב"ה מנהיג את העולם בטבע והיום הכול טבעי אין המעשים באים בגלל הטבע שאם עכשיו חם מאוד אז זה סבה שתהיה שרפה, אלא כשהקב"ה רוצה לעשות שרפה הוא עוטף את זה בדרך טבעית ואז נהיה חם. וכנ"ל על זו הדרך. [יש מקרים שאפשר יותר לעיין בהם כמו האם גשמים בחורף בגלל עונת גשמים או להיפך].
וישנם כמה מקורות בעניין:
א. אין אדם נוקף אצבעו למטה עד שמכריזים עליו מלמעלה, (חולין ז.).
ב. המעשה עם רשב"י שיצא מהמערה וראה צייד ועל כל ציפור היתה בת קול עם תתפס.
וזה ברור שכל מעשה קורה בגזרת עליון באותו הזמן.
וממילא א"כ כשאדם נרצח הרי הוא בגלל שנגזר עליו להירצח ומה תביעה יש על הרוצח.
יש מקום לומר שלמרות שהוא היה נרצח בוודאי אבל לרוצח היה אסור לרצוח ועל כן התורה מענישה אותו כאילו רצח.
וזה אינו מובן שהרי קין נתבע "קול דמי אחיך צועקים אליי מן האדמה" וגם אם נבין שאפשר לתבוע אותו על מעשה רציחה אבל איך אפשר לתבוע אותו על תוצאות רציחה, זה הוא וודאי לא עשה.
אלא מה שראיתי בזה [מכתב מאליהו נראה לי בשם הרמב"ן] שהקב"ה לוקח אדם שיש בו צד חובה וצד זכות ותולה את רציחתו ביד מי שנקודת הבחירה שלו היא ברציחה ואם יבחר בטוב ולא ירצח אז זכות זו תעמוד לנרצח לא להירצח וכן להיפך וממילא בהריגתו הרג באמת וחייב בזה על דמיו ודמי זרעו עד סוף כל הדורות.
[סוד הצמצום בנושא הבחירה מגיע בעיקר בנושא שהקב"ה מקיים את מקום הבחירה, לא נראה לי שזה עונה על השאלה הזאת.]


עיקר הבלוג אני רוצה לדבר על ביטחון אבל בגלל שדברו על זה כאן בפורום לאחרונה וזה נושא קשור שזה ההתחלה איך נוהג העולם התחלתי בזה
בפעם הבאה בעז"ה אני רוצה להרחיב בשני הנושאים הללו עוד קצת.
אשמח מאוד לתגובות הערות והארות, למען לא תצא תקלה תחת ידי [גם לא לעצמי].

תגובות אחרונות

שלוות העמל יצר פוסט חדש
טבע = אלוקים, ולמה מענישים מי שלא חטא?

יש כמה מקומות שמוכח בהם בבירור שכל דבר בעולם וכל מעשה שקורה אינו בגלל הטבע אלא בצורה של טבע.
ואסביר דהיינו שגם אחרי שהקב"ה מנהיג את העולם בטבע והיום הכול טבעי אין המעשים באים בגלל הטבע שאם עכשיו חם מאוד אז זה סבה שתהיה שרפה, אלא כשהקב"ה רוצה לעשות שרפה הוא עוטף את זה בדרך טבעית ואז נהיה חם. וכנ"ל על זו הדרך. [יש מקרים שאפשר יותר לעיין בהם כמו האם גשמים בחורף בגלל עונת גשמים או להיפך].
וישנם כמה מקורות בעניין:
א. אין אדם נוקף אצבעו למטה עד...

קרא את הפוסט המלא בבלוג כאן...

פוסטים אחרונים בבלוגים

חזור
חלק עליון