לפני ולפנים - עבודת יום הכיפורים | פורום אוצר התורה לפני ולפנים - עבודת יום הכיפורים | פורום אוצר התורה

לפני ולפנים - עבודת יום הכיפורים

  • צפיות: 26
ויאמר ד' אל משה אחרי מות שני בני אהרון בקרבתם לפני ד' וימותו ... דבר אל אהרון אחיך ואל יבוא בכל עת אל הקודש מבית לפרוכת ... בזאת יבוא אהרון אל הקודש בפר בן בקר לחטאת ואיל לעולה... והיתה זאת לכם לחוקת עולם בחדש השביעי באחד לחודש תענו את נפשותיכם... כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם לפני ד' תטהרו.

פרשה זו הנקראת ביום הכיפורים 'עבודתו של יום' ואילו בפרשה אין נראה דהוא פרשת היום, אלא הוא פרשה על הנכנס לקודש האיך יכנס אלא בזאת וכו' שני השעירים וקטורת הם עבודת הכניסה לקדשי הקדשים, וכך לי אם היה נכנס ביום הכיפורים או בכל יום אחר בשנה כך היה עושה אלא שבא הכתוב והגבילו הכתוב בסוף הפרשה והיתה לכם לחוקת עולם בחודש השביעי בעשור לחודש וגו' כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם לפני ד' תטהרו, כניסה למקדש יש רק ביום הכיפורים ולכן גם עבודת הכניסה למקדש אינה אלא רק ביום הכיפורים.

והא דנצטוו על הכניסה עם כל סדר העבודה כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאותיכם לטהר אתכם.

קודש הקדשים קדושת המקום, וקדושת האדם כהן גדול, וקדושת הזמן יום הכיפורים.

קדושה – הבדלה – הפרשה

להכנס לקודש הקדשים אי אפשר בלא להתקדש שם בקדושה עליונה, רק הקדוש ביותר כהן גדול יכול להכנס שם, וגם כניסתו צריכה עמה עבודה, והוגבל בפסוק רק על יום הכיפורים.

עבודת זו אינה כפרה אלא קדושה התבדלות הפרשה לגבוה וכך יש כניסה לפני ולפנים בסוד הקטורת ריח ניחוח.

שני שעירים הכניסה לפני ולפנים היא בהבדלה לגמרי מהשעיר לעזעזאל ולא בהדחקה בעלמא אלא נתינת מקום לעזעאל עד יוכל להכנס הוא לפני פנימה פנימה בקודש לפני ולפנים.

לכשתמצא לומר כפרת בני ישראל גם בכך היא תלויה בהבדלתם לפני ולפנים, וביומא כ' שטן ביום הכיפורים לית ליה רשו למישטניה, יום הסרת המחיצות החטאים לעזעזאל ואנן לפני ולפנים.

ובהיכנסינו פנימה לפני ולפנים מתקלפים החטאים כחיצוניים לאדם.

ביום זה כפרתינו תלויה באבינו שבשמים המטהרנו ישראל טובלת במקוה ישראל השם כולה ללא חציצה ומי מטהר אתכם אביכם שבשמים לכך ביום הזה הכנסו לפני ולפנים

'מקוה ישראל השם'

תגובות אחרונות

נלע"ד שאם נפרש זאת על סדר העבודה המוזכר בפרשה, ולא על הכניסה, וכדבריי דלעיל, א"ש טפי.
הא קמן שאהרון הכהן כשהיה נכנס היה עושה את כל העבודה הזאת, לפי דברי הגאון הובא במשך חכמה
ולגופם של דברים בתורה לא נראה דהכניסה קשורה ליוה"כ, ובכל הפרשה כולה לא נזכר שיעשנה ביוה"כ, ורק בסוף הפרשה,
נלע"ד שאם נפרש זאת על סדר העבודה המוזכר בפרשה, ולא על הכניסה, וכדבריי דלעיל, א"ש טפי.
אכן כך כ' במדרש דאהרון הכהן היה יכול להכנס בכל עת ורק שיעשה כסדר הזה, עיי' משך חכמה פרשת אחרי מות בשם הגאון (מספר גביע הכסף לתלמיד הגאון),

ולגופם של דברים בתורה לא נראה דהכניסה קשורה ליוה"כ, ובכל הפרשה כולה לא נזכר שיעשנה ביוה"כ, ורק בסוף הפרשה,
לכן היה נראה לי יותר לומר כי זמן הכניסה לקודש הקדשים מתאים רק ביוה"כ, אך העבודה עצמה היא עבודת כניסה לקדשי הקדשים,
והראיה מאהרון הכהן שכשהיה נכנס בכל עת היה עושה את כל עבודת כה"ג ביוה"כ
כניסה למקדש יש רק ביום הכיפורים ולכן גם עבודת הכניסה למקדש אינה אלא רק ביום הכיפורים.
או שמא נאמר ההיפך, עבודת הכניסה למקדש אינה אלא ביום הכיפורים
ולכך נאסרה הכניסה בשאר ימות השנה

ויש לי מקום לזה מדברי המלבי"ם שכתב שקודם מיתת בני אהרן היה מותר להכנס אף בשאר ימות השנה.
חיים ארוכים יצר פוסט חדש
לפני ולפנים - עבודת יום הכיפורים

ויאמר ד' אל משה אחרי מות שני בני אהרון בקרבתם לפני ד' וימותו ... דבר אל אהרון אחיך ואל יבוא בכל עת אל הקודש מבית לפרוכת ... בזאת יבוא אהרון אל הקודש בפר בן בקר לחטאת ואיל לעולה... והיתה זאת לכם לחוקת עולם בחדש השביעי באחד לחודש תענו את נפשותיכם... כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם לפני ד' תטהרו.

פרשה זו הנקראת ביום הכיפורים 'עבודתו של יום' ואילו בפרשה אין נראה דהוא פרשת היום, אלא הוא פרשה על הנכנס לקודש האיך יכנס אלא בזאת וכו' שני השעירים וקטורת הם עבודת הכניסה לקדשי הקדשים, וכך...

קרא את הפוסט המלא בבלוג כאן...

פוסטים אחרונים בבלוגים

חזור
חלק עליון